چکیده : به نظر میرسد آموزش و پرورش در ایران در پرورش انسانهایی که فعالانه در توسعه کشور نقش ایفا کنند، با مشکلاتی مواجهاست. هدف از این پژوهش، مطالعه چالشهای نظام آموزش و پرورش در مجهز ساختن دانشآموزان به چهار سواد توسعهای (اجتماعی، فرهنگی، علمی و زیستمحیطی) در سطح برنامههای قصد شده میباشد و در نهایت قابلیتهای آی سی تی2 در جهت رسیدن به این اهداف مورد تحلیل قرار میگیرد. یافتههای این پژوهش علاوه بر مطالعه اسنادی اهداف و برنامههای آموزش و پرورش، با تکنیک مصاحبه عمیق نیز بهدست آمدهاند. مصاحبه شوندگان،34 نفر از کادر آموزشی شش دبیرستان در مناطق بالا، متوسط و پایین در شهر تهران هستند. نتایج پژوهش نشان میدهد اگر چه مصادیق سواد توسعهای در برنامههای کلان آموزش و پرورش و سند چشم انداز کشور حضور دارند؛ اما برنامههای سطوح اجرایی مدارس مانع از تحقق آنها شدهاست. در سطح محتوای آموزشی نیز حضور برنامه درسی پنهان در مدارس یعنی پدیده کنکور نیز از موانع مهم آموزش سواد توسعهای در مدارس بودهاست. راهکارهای برون رفت از مشکلات مرتبط با آموزش سواد توسعهای با تمرکز بر آیسیتی شامل شکستن ساختارهای سنتی و مشکل آفرین آموزش و پرورش، تسهیل فرایند آموزش، افزایش کیفیت آموزش، یادگیری دانش آموز محور و ایجاد تفکر انتقادی و تغییر نگرش و روشهای ارزشیابی از دانش آموزان میباشد.
|
کلیدواژه ها : سواد توسعه¬ای، برنامه¬ی قصد شده، فناوری اطلاعات و ارتباطات، برنامه درسی پنهان.
|