چکیده : این مقاله بخشی از نتیجه پژوهشی را ارائه میکند که با هدف تبیین نقش سواد و مهارت دیجیتال و دسترسی انگیزشی در رابطه بین دسترسی فیزیکی به رایانه و اینترنت و استفاده متداول از رایانه و اینترنت انجام شده است. مفهوم شکاف دیجیتالی از سطح دسترسی فیزیکی به فناوری اطلاعات و ارتباطات به سطح فراهم بودن امکان استفاده متداول و روزمره از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای طیف گستردهای از نیازمندیها گسترش یافته است ولی در ایران محدود پژوهشهای صورت گرفته در سطح دسترسی فیزیکی بوده است. برای جمعآوری داده نیز ابزار پرسشنامه استفاده شده و تحلیلها با روش معادلات ساختاری و با نرم افزار آموس انجام شده و فرضیههای پژوهش مورد آزمون قرار میگیرند. برخی از نتایج نشان میدهند که بین دسترسی فیزیکی به رایانه و اینترنت و دسترسی انگیزشی به این فناوریها همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد، یعنی هرچه دسترسی بیشتر باشد انگیزه برای استفاده بیشتر افزایش مییابد. همچنین نتایج تاثیر مثبت و معنادار دسترسی فیزیکی به رایانه و اینترنت را بر سواد و مهارت دیجیتالی، و بر استفاده متداول از این فناوریها نشان میدهند. یعنی با افزایش دسترسی فیزیکی، سواد و مهارت دیجیتالی و استفاده متداول افراد از این فناوریها افزایش مییابد. نتایج همچنین نشان میدهند که دسترسی انگیزشی به فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی از قبیل رایانه و اینترنت بر سواد و مهارت دیجیتالی افراد تأثیر معنادار دارد، یعنی هرچه انگیزه افراد برای دسترسی به، و استفاده از فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی بیشتر باشد، سواد و مهارت دیجیتالی افراد افزایش مییابد. سواد و مهارت دیجیتالی در رابطه بین دسترسی فیزیکی به رایانه و اینترنت، و استفاده متداول از این فناوریها نقش تعدیلگر را ایفا میکند، یعنی میزان استفاده متداول افراد دارای سواد و مهارت دیجیتالی بالا از رایانه و اینترنت حتی در صورتیکه که دارای دسترسی فیزیکی کمی هم باشند، بیشتر از افرادی است که سواد و مهارت دیجیتالی پایینی دارند.
|
کلیدواژه ها : شکاف دیجیتالی، فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، دسترسی فیزیکی به رایانه و اینترنت، سواد و مهارت دیجیتالی، استفاده متداول.
|