چکیده : پژوهش حاضر بر آن است که با ارائه راهبردهای مطلوب برای شبکه تلویزیونی «هیسپن تیوی»، آن را در رسیدن به اهداف خود یاری بخشد. این پژوهش بهصورت کیفی صورت پذیرفته است و روش گردآوری اطلاعات در آن، از طریق مطالعه کتابخانهای و اسناد بالادستی به همراه مصاحبه با نخبگان بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها توسط ماتریس سوات2 انجام شد. از آنجا که تعیین اهداف جزئی از پژوهش بوده است، ابتدا با مطالعه اسناد بالادستی و نظر مدیران مربوطه، اهداف راهبردی شبکه مشخص و سپس توسط کمیته راهبردی که متشکل از مدیران شبکه مذکور بود، نمره دهی و اولویتبندی شدند. «تأمین منابع مالی مورد نیاز شبکه و فقدان کسری بودجه» و «کسب جایگاه معتبرترین، سریعترین و دقیقترین منبع اخبار مربوط به خاورمیانه در میان شبکههای اسپانیایی3زبان دنیا» دو هدف اول شبکه از میان اهداف 9 گانه بودند. سپس از طریق مصاحبه با کارشناسانی که با روش نمونهگیری هدفمند انتخابشده بودند، قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای شبکه مشخص و اولویتبندی شدند. با تناظر عوامل داخلی و خارجی در ماتریس سوات، راهبردهای مطلوب احصا و اولویتبندی شدند. «داشتن موضعی فعال در جذب نیروی انسانی متخصص برای شبکه و تدوین سیستم آموزش ضمن خدمت مناسب برای پرسنل» و «همکاری با شبکههای همسو در منطقه هدف و انجام تولیدات مشترک با آنها» و «افزایش وجهه خبری شبکه» بهعنوان سه راهبرد اولویتدار شبکه از میان 16 راهبرد احصا شده، مشخص شدند.
|
کلیدواژه ها : راهبرد، صداوسیما، هیسپن تیوی، ماتریس سوات، برنامهریزی راهبردی
|