per
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
2006-03-21
1
1
66520
فردگرائی جدید و تلفن همراه: تکنولوژی فردگرائی و هویت
New Individualism and Mobil Phone: Technology of Individualism and identity
سعید رضا عاملی
ssameli@ut.ac.ir
1
استاد گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
موبایل نه صرفا بعنوان یک تکنولوژی جدید مخابراتی، بلکه به عنوان یک صنعت همه رسانه ای فرد مورد توجه مطالعات فرهنگی قرار می گیرد. فردگرائی پدیده ای است که محصول تحولات مربوط به حوزه فهم، تجربه اجتماعی و توسعه تکنولوژی های ارتباطی است که ابزار مند شدن آن با موبایل، وجوه جدیدی از فهم فردیت را بازتولید کرده است. این سئوال جدی مطرح است که آیا تا کنون تجربه فردی و در عین حال تجربه های اجتماعی فرد با "تکنولوژی فردی"، ابزارمند شده است یا خیر؟ به نظر می رسد همه صنایع ارتباطی قبلی ضمن فردی بودن، به حوزه فردی فرد استقلال نمی بخشیده و بستر توسعه فردی را فراهم نمی کرده است. موبایل مهمترین تکنولوژی فردی است که ضمن ایجاد "خلوت مستقل فردی" رابطه اجتماعی فرد را در یک بستر شبکه ای معنا دار کرده است و می توان از آن تعبیر به "تکنولوژی همه رسانه ای فردی" نمود.در این مقاله ابتداء نگاه مفهومی و نظری خواهیم داشت به جنبه های فردی و هویتی موبایل و سپس با نگاه به عناصر توسعه فردی موبایل به تحلیل مطالعه موردی که نگارنده در خصوص ارتباط موبایل با هویت فردی و زندگی روزمره داشته است، پرداخته خواهد شد. در بخش دوم مقاله ابعاد کمی مطالعه منعکس می شود و در بخش سوم نتایج کیفی تحیق در قالب جنبه های شخصی و خصوصی موبایل مورد بحث قرار خواهد گرفت
Mobile phone is not only as a telecommunication technology but it is also a technology that facilitates the connection of all other media communication channels. Accordingly, mobile phone can be considered as a revolutionary phenomenon and a mega trend in the new social life of individuals. In this sense, mobile phone is a critical subject for cultural studies that enables researchers to examine interdisciplinary aspects of new forms of individuality. In this paper, mobile will be examined as the most comprehensive instrument that equips individuals with means of constructing their private space. It is claimed here that this enables them to be ‘on’ constantly every where. In order to account for the claims made here, the paper, first explores conceptual and theoretical aspects of mobile, power and individuality and then it will analyze the individual development in relation to mobile phone as the main focus of the paper. Finally, using the research and case study results, some aspects of personal and private issues related to individual, society and family will be discussed.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66520_fbcc7b27b0054b8bf6a2bf44cdc02bbd.pdf
تلفن همراه
فردیت
هویت فردی. زندگی روزمره
اس ام اس
تکنولوژی فردی
دسترسی فوری و فرهنگ فوری
حوزه خصوصی زندگی
Mobile Phone
individuality
Individual Identity
Everyday Life SMS
Individual Technology
Immediate Connectivity
Immediate Culture and Private Sphere of life
per
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
2006-03-21
1
1
66521
رسانه دینی، مخاطب دیندار و رضایت نسبی؛ بررسی رابطه دینداری مخاطبین و برآورده شدن انتظارات دینی رسانه ای آنان
Religious Media, Religious audience and relative media satisfaction
محمدرضا جوادی یگانه
myeganeh@ut.ac.ir
1
جلیل عزیزی
2
عبدالحسین کلانتری
3
استادیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
کارشناس ارشد گروه جامعه شناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی
دانشجوی دکترا جامعه شناسی گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
این مقاله بر اساس کارکردهای رسانه و نیز نقش مخاطب و رضایت وی از عملکرد رسانه، به بررسی رابطه میان دینداری مخاطبان و برآورده شدن میزان رضایت دینی آنان از رادیو و تلویزیون در ایران می پردازد. روش تحقیق، پیمایشی بوده و با 384 نمونه در سطح تهران انجام شده است. نتایج تحقیق نشان دهنده میزان زیاد دینداری مخاطبان و رضایت نسبی آنان از برنامه های دینی رسانه بوده، و فرضیه تحقیق که وجود رابطه میان میزان دینداری و میزان برآورده شدن انتظارات دینی از رسانه است، تایید میشود. در انتهای مقاله تلاش شده تا شکاف میان میزان بالای دینداری و میزان نسبی رضایت از برنامه .های دینی رسانه تبیین شود
one oons of radio and television in Iran, is its religiosity. Based on this assumption, this paper attempts to investigate the relationship between religiosity of audiences and satisfaction of Iranian TV audience.
The method of research here is survey that is done based on a sample of 384 people who were interview using a questionnaire in Tehran. Results show a high level of religiosity among respondents and their relative satisfaction towards TV religious programs. There has been a positive statistical relationship between the level of audience religiosity and their satisfaction. We will explain thatf the basic dimensi there is a gap between high level of audience religiosity and their relative satisfaction towards TV religious programs
https://gmj.ut.ac.ir/article_66521_c0d0ab97e42e4fe442e92582fcf21a56.pdf
رسانه دینی
مخاطب دینی
دینداری
رضایت از رسانه
religious media
religious audience
Religiosity
media satisfaction
per
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
2006-03-21
1
1
66522
اثرات ارتباط پایدار بر رفتار مصرف کننده: مطالعه موردی استفاده کنندگان موبایل در ایران
The Effects of Constant Touch on Consumer Behavior: The Case of Iranian Mobile Users
علی اصغر سعیدی
saeidi@ut.ac.ir
1
دانشیار گروه برنامه ریزی اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
این مقاله بر اساس مشاهدات نگارنده و مصاحبه های موردی به طور کلی در این خصوص بحث می کند که چگونه تلفنهای همراه سبک زندگی ایرانیان را تغییر داده اند، به عنوان تسریع کننده بروز رفتارهایی منزجر کننده عمل کرده اند، و نیز چگونه در ایجاد نوع تازه ای از رفتار مصرف کننده و ارتباطی تأثیر گذاشته اند. مقاله به بررسی ایجاد کدهای کاملا جدید اجتماعی در ایرانبوسیله رفتار مردم می پردازد. در این مقاله این مسئله مورد توجه قرار خواهد گرفت که چگونه امکان استفاده از یک تلفن همراه، حداقل در مراحل اولیه نفوذ در جامعه، به یک ارزشاجتماعی تبدیل می شود. مقاله به تناقضات موجود میان رفتار فردی و استفاده از تلفن همراه در مکانهای عمومی می پردازد که به معنی صحبت کردن در جایی است که افراد دیگر می توانند آنرا بشنوند. مقاله برخی موضوعات را در خصوص ماهیت تغییر یابنده سبک زندگی ایرانیان مورد توجه قرار می دهد که به خاطر ورود تلفنهای همراه به بازار مصرف ایران بروز کرده است: اینکهآیا مردان بر خلاف استفاده از تلفنهای ثابت، بیشتر از زنان وقت خود را با صحبتهای تلفنی میگذرانند؛ اینکه آیا استفاده از تلفنهای همراه فقط به گروههای سنی مشخصی اختصاص دارد؛ اینکه آیا طبقه و ثروت در تملک تلفنهای همراه نقشی اساسی دارد یا نه؛ و اینکه آیا گسترش فرهنگ استفاده از تلفنهای همراه موجب کاهش استفاده از باجه های تلفن همگانی خواهد شد یا نه. مقاله خاطرنشان می کند که تلفن همراه با از بین بردن سلسله مراتب قدیمی موجب ایجاد فضای فردگرایانه گسترده تری میگردد: امکان انجام مکالمات خصوصی تر را فراهم می کند؛ هیچ کس نمی تواند انواع ارتباطات راه دور را کنترل نماید؛ و تلفن دیگر جزو دارایی های سازمانهای دولتی محسوب نمی شود. در عصر تلفنهای همراه، این افراد، و نه جامعه، هستند که نقش اصلی را ایفا می کنند.
The main objective of this paper is to argue how the mobile phones have transformed Iranian life style and how the arrival of mobiles has been a catalyst for revolt, or revolting behavior, depending on people’s perspectives, and has launched a new consumer behavior and has changed our relationships. The paper explains how the people’s behavior has developed a whole new social code in Iran. It is argued that the social value of being able to make a phone call at any time will also be extremely large. The paper discusses the contradiction of individualist behavior and being more publicly using mobile phone, that is to say, it used to be that you had to make an effort to overhear other people's conversations. The paper investigates several questions relating changing lifestyles such as whether men spend more time on the phone than women in Iran after the arrival of Mobile phones, whether mobile phones are just the preserve of certain age group, whether class and wealth play a major part in mobile phone ownership, and whether the expansion of mobile culture will be influenced the removal of phone boxes. The paper points out that the Mobile expands the space for individualism by asserting itself against old hierarchies: people allow having more than a private mobile phone; nobody controls all forms of long-distance communication, and the phone is not the property of state organizations. In the age of mobile phones, it is the individual, and not the society that play the Major role.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66522_6e6cb6c72b845498ef6934a61a83be34.pdf
رفتار مصرف کننده
مشترکان تلفن همراه
کد اجتماعی
سبک زندگی
فضای فردگرایانه
فاصله زمان
مکان
Iranian life style
mobile phone culture
Consumer behavior
class
per
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
2006-03-21
1
1
66523
بومی کردن نظریه کنش ارتباطی برای تحلیل فرآیند توسعه و مدرنیته در ایران
Localizing theory of communicative action for an analysis of the development and modernity process in Iran
حمید عبداللهیان
habdolah@ut.ac.ir
1
سیده زهرا اجاق
zahraojagh1979@gmail.com
2
استاد گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
استادیار پژوهشکده ارتباطات و مطالعات رسانه، پزوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
این مقاله یک کوشش نظری-پژوهشی است که در آن امکان ارزیابی وضعیت توسعه در ایران از طریق تعدیل مفروضات نظریه کنش ارتباطی هابرماس و انطباق آن با شرایط ایران فراهم می شود. از جمله یافته های این کوشش نظری یکی تغییر نسبت میان عقلانیت و فقدان آن در مفاهیم دوگانه سنت و مدرن است. دومین یافته این مقاله امکان تغییر زیست جهان سنتی حالتی است که در آن نهادهای سنتی مستقر می باشند. تجریه ایران نشان میدهد که نظام باورها به عنوان مبنایی بومی در گسترش کنش ارتباطی در ایران عمل کرده است. این یافته ها نشان می دهد که نظریه کنش ارتباطی می تواند به عنوان یک نظریه توسعه در ایران بومی شود و جریان توسعه در ایران را تبیین کند.
This paper is a theoretical-empirical attempt in which we will try to examine the development status of Iran based on the modified postulates of Habermas’s theory of communicative action. We will also examine the compatibility of this theoretical framework to Iran’s social conditions. The primary findings of this attempt include: first and at the theoretical level, a change in the relationship between on one hand, the dichotomous concepts of rationality and lack of it and, on the other hand, their attribution to the dichotomy of tradition and modern. The second finding relates to the proposition that; a change in life-world in a situation in which tradition is still dominant is possible. The Iranian experience indicates that the belief systems have acted as an indigenous base for the development of communicative action in Iran. These findings indicate that Habermas’s theory of communicative action is capable of being treated as a development theory that can be localized and be used to explain the development process
https://gmj.ut.ac.ir/article_66523_aebcdb294fed41fc4f71f6079df4d150.pdf
سنت
مدرن
زیست جهان
عقلانیت
کنش ارتباطی
مفاهمه
Tradition
modern
Life-world
Rationality
Communicative Action
understanding
per
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
2006-03-21
1
1
66524
بازار پیام و آینده ارتباطات میان فرهنگی
Globalization, Culture and Message Bazaar
مهدی محسنیان راد
mohsenianrad@yahoo.com
1
دانشیار، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق
در این مقاله، ابتدا نگاهی کوتاه به سیر تحول ارتباطات میان فرهنگی در جهان قبل از فن آوری های نوین اطلاعاتی - ارتباطی (ICT) شده و با تأکید بر نقش جبر و اختیار در ارتباطات میان فرهنگی نشان داده می شود که نظام ارتباطات میان فرهنگی تا قرن 13 میلادی به صورت چند قطبی بوده و از قرن چهاردهم، عصر سلطه « یک قطبی » آغاز و با تحولاتی چند، به دوران جهانی شدن و یا به تعبیر هربرت مارشال مک لوهان، به دوران زندگی انسان در دهکده جهانی رسیده است. عصری که اگر چه محصول یک پروسه تاریخی است، اما در آن، اجرای پروژه های ارتباطی بر علیه فرهنگ های دیگر سهل تر شده است. مقاله در ادامه، این دیدگاه را مطرح می کند که اگر چه شکل گیری اصطلاح «امپریالیسم فرهنگی »، محصول نظام تک قطبی با مرکزیت آمریکا و به وجود آمدن اصطلاح « تهاجم فرهنگی »، حاصل تحولات عصر دهکده جهانی است. اما آنچه را که « تهاجم فرهنگی » می گویند، تفاوت های عمیقی با « تهاجم نظامی » دارد. مقاله ضمن تبیین برخی از تفاوت های مذکور، کوشش می کند که نشان دهد وضعیت حاضر، یک دوره در حال گذر است و طی چند دهه آینده، ویژگی های دهکده جهانی تغییر خواهد کرد و عصر جدیدی آغاز خواهد شد که نویسنده به دلیل مشابهت نسبی ویژگی های آن با سازو کار حاکم بر بازارهای سنتی مشرق زمین، طی مقالات متعدد خود آن را « بازار پیام » نامیده است. آخرین بخش مقاله اختصاص به توصیف برخی ویژگی های ارتباطات میان فرهنگی در بازار پیام، به ویژه تحولات سخت افزاری و نرم افزاری مربوط به زبان داشته و نگاهی به آسیب شناسی ایران در بازار مذکور خواهد نمود
This paper explains how the "mass media" system would change its structure to include numerous "communicators," similar to the traditional market space that I would find it as unique to call it Global Message Bazaar. This space is similar to the Old Persian market or oriental Bazaars which were used to sell, buy, and trade goods. The traditional market, in terms of communication, represents the largest pluralistic and diversified media space in the human history. The system is such that it allows audiences to participate in the communication processes as individuals rather than a faceless "mass." These individuals share some characteristics with some minorities and majorities in the society, but remain independent and choose to receive only specified messages. Therefore, there will be numerous representations and message that would serve the needs of individuals. Just similar to the oriental bazaar, which this paper presents in the "Message Bazaar Model," the mass media must fulfill their increasingly diverse audience needs.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66524_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
ارتباطات میان فرهنگی
دهکده جهانی
بازار پیام
زبان
Persian market
Globalization
global message bazaar
faceless mass