per
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
2008-09-22
3
2
66553
مطالعه عوامل موثر بر استفاده جوانان از اینترنت: تحلیلی بر نتایج یک پیمایش در استان چهارمحال و بختیاری
A Study of Factors Involved in Internet-Use among the Youth:An Analysis of the Survey Results from the Province of Charmahal and Bakhtiari
عزیزالله آقابابایی
w_ziz@yahoo.com
1
داریوش جلالی
2
سهیلا باقری
3
کارشناس ارشد جامعه شناسی گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور شهر کرد
کارشناس ارشد روانشناسی گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور شهر کرد
مشاور سازمان بهزیستی استان چهار محال و بختیاری، شهرستان شهرکرد
هدف این مقاله ارائه ی شناخت از میزان گرایش جوانان نسبت به استفاده از وسایل نوین ارتباطی بخصوص گرایش به استفاده از اینترنت در میان جوانان استان چهار محال و بختیاری و نیز ارائه ی تحلیل علی از عوامل موثر بر چنین گرایشی می باشد. نتایج این مقاله برگرفته از تحقیقی پیمایشی در سال 86-1385 شمسی درباره میزان گرایش جوانان استان نسبت به استفاده از این رسانه می باشد. جامعه آماری این مطالعه را جوانان 15 تا 25 ساله ی جامعه ی شهری این استان که در زمان مطالعه به اینترنت دسترسی داشته اند تشکیل میدهد. حجم نمونه نیز برابر با 381 نفر است و پاسخگویان به روش تصادفی انتخاب شده اند. نتایج مقدماتی حاکی از آن است که جوانان استان علاقه مند به استفاده از اینترنت با اهداف متفاوت می باشند و عوامل متفاوت ساختاری و غیر ساختاری بر گرایش آنان تاثیرگذار بوده است. شناخت این عوامل کمک می کند تا برنامه ریزی در استان بر اساس نیازهای جوانان به رسانه های جدید انجام پذیرد.
The main objective of this paper is to provide knowledge about the tendency of the youth in one of the remote provinces of Iran (Charmahal va Bakhtiari) regarding new media use with a special reference to their tendency towards internet use. This analysis will also engage in a causal analysis of the factors involved in explanation of this tendency. The results of this paper comes from a survey research project that was launched in 1385-1386 Iranian Calendar (2006-2007) regarding internet use among the young population of the province. The statistical population of this research includes the young population of the province provided their age falls between the range of 15 to 25 and that their place of residence is located in urban centers and who internet users were at the time of this study. The sample size based on a random sampling method amounted to 381. The primary results indicate that various objectives drives the Charmahali youth to use internet and that structural and no-structural factors are involved to drive the Charmahali youth to use internet. This type of knowledge has several contributions including adding up to the previous knowledge on patterns of internet use in Iran. Most importantly the results contribute to regional planning regarding organizing leisure time for the province’s young population and how their needs towards using new media should be met.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66553_1535ddb7ee0c67afddbb4572411ef315.pdf
گرایش
جوانان
امکانات موجود
رضایت مندی از خدمات آی. اس. پی
ویژگیهای محیط مجازی چت
ویژگیهای کمی و کیفی اینترنت
tendency
the Charmahali youth
satisfaction towards ISP
virtual world characteristics
per
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
2008-09-22
3
2
66554
صرفه جویی آب در کتابهای درسی مدارس
Images of Water in School Textbooks: A Content Analysis
حسین افخمی
hafkhami48@yahoo.co.uk
1
استادیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی
این مقاله نتایج تحلیل محتوای انجام شده بر روی 82 عنوان کتاب درسی را در سه مقطع تحصیلی مدارس کشور ارائه می کند. هدف از این مطالعه، شناخت مکانیسم های آموزشی-ارتباطی نهفته در کتب درسی و میزان اثربخشی آنها در جامعه پذیری کودکان در حوزه صرفه جویی در مصرف آب است. توضیح آنکه، کتابهای درسی منبع آموزشی امروز و الهام بخش اندیشه، نگرش و رفتار حال و آینده کودکان و جوانان کشور است. کودکانی که دانش آموزان مدارس و فرزندان امروز، شهروندان فردا، مهندسان، مدیران، مجریان و قانونگذاران آینده جامعه محسوب می شوند. آب مایة حیات است و به رغم فراوانی، کمبود آب سالم یکی از معضلات دنیای امروز بشمار می رود. بطوریکه عدم توجه به این مشکل ادامه حیات را برای بسیاری از ساکنان کرة زمین ناممکن می سازد. افزایش سطح دانش و آگاهی دانش آموزان نسبت به ارزش و اهمیت آب و مسائل آن می تواند بر رفتارشان به عنوان مصرف کننده و یا به عنوان حاملان پیام در تعامل با اعضای خانواده شان در حفظ منابع آبی و کاربرد بهینة آن در خانواده ها مؤثر واقع شود. کتابهای درسی منبع مؤثری در فرایند جامعه پذیری و تربیت شهروندانی مسئول در یک جامعه است. بنابر این، شناخت محتوای کتابهای درسی مدارس با هدف آشنایی از سهم مطالب مربوط به آب به صورت کمی و کیفی و ارائة راهکارهای مناسب در این زمینه انجام شد. یافته های این مطالعه حاکی از آن است که سهم مطالب مربوط به موضوع آب که در 20 مقولة اجتماعی و فنی مورد ارزیابی قرار گرفت، نزدیک به دو درصد از مطالب کتابها را داراست. ایماژ ارائه شده در کتابها بسیار خوشبینانه است و سهم عمده ای از مطالب از فراوانی آب در طبیعت سخن می گوید. در مقابل سهم مطالب مربوط به کمیابی، دشواری تأمین آب سالم و روشهای مصرف بهینه آن در کمتر کتاب درسی به آنها اشاره شده است. از مجموع نزدیک به یازده هزار صفحه مطالب مورد ارزیابی کمتر از نیم صفحه و تنها در دو کتاب درسی بر لزوم صرفه جویی و مصرف بهینه آب اشاره شده است.
Education as a social process is under the influence of the society, its institutions and the environment that it operates in. Schools as a part of the social structure shape students both attitudes and behavior and reflect the society's values. Students’ socialization is heavily influenced by their family, neighborhoods, and schools including teachers and textbooks. School textbooks are an important source for socialization in the process of learning during the course of schooling for children aged between 6 to 18 years old. This age group is including population of over 15 million boys and girls in Iran. These are a reflection of the culture, knowledge and values considered important by authorities in society. Iran, like other Middle Eastern societies, is facing higher population and water resources shortage in the future. Therefore, the impact of environmental images or knowledge about the resources and predicted risk would worth to be studied. The purpose of this paper is to show the way school textbooks shape Iranian kids attitudes towards the word or concept of water in terms of natural resources or water consumption. This study analyzed the presentation of concept of water in Iranian school textbooks. Some 82 school textbooks were investigated by utilizing content analysis method. Content analyses of the 11 different subjects showed that there were significant differences among science, humanities and social science books in terms of structure and social values. The study examined school textbooks used in grades 1 through 11 published 1984 by the Ministry of Education. The study revealed an interesting finding that about two percent of total content devoted to water related issues under 20 different categories, but less than 0.05 percent related to the way of consumptions or quality of healthy water. The images of water portrayed here, show the richness of natural resources including sea, rivers and the level of rain or snow for different parts of the country or the world. In contrast, data from WRI indicate that in the next two decades sanitation, healthy water and drought would be the major challenge for the people who are living in some part of the world including the Middle East and Central Asian regions. Results implied important directions for educational administrators and policy makers in the preparation and use of right educational content to support the environmental cause.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66554_53b18b7bbaedb501b7e6a93967753cb9.pdf
منابع آبی
مصرف آب
اجتماعی شدن
تحلیل محتوی
کتابهای درسی
water resources
Water consumption
Socialization
Content analysis
School textbooks
Iran
per
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
2008-09-22
3
2
66555
تحلیل روشهای بازنمایی ارزشها در وبلاگهای فارسی
Analyzing Modes of Value Expression in Persian Weblogs
سوسن باستانی
sbastani@alzahra.ac.ir
1
مریم فرمهینی
maryamff20@yahoo.com
2
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا
کارشناس ارشد گروه علوم اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا
این مقاله به تحلیل شیوه هایی می پردازد که بلاگرها به کار می برند تا ارزشها و هنجارهای فردی، و تا حدودی ارزشها و هنجارهای گروهی و اجتماعی خود را بازنمایی کنند. توضیح آنکه، وبلاگ رسانهای شخصی است که به سادگی و فارغ از محدودیتهای دنیای واقعی و به دور از موانع اجتماعی حاکم بر سایر رسانهها میتواند برای بیان نیازها، باورها، و ارزشهای فرد مورد استفاده قرار بگیرد. هدف مقاله حاضر که با روش تحلیل محتوای کیفی و با استفاده از مقیاس شوارتز در سنجش ارزشها انجام شده است، پاسخگویی به این پرسش است که بلاگرهای ایرانی در وبلاگهایشان عموماً به بازنمایی چه ارزشهایی میپردازند؟ نتایج تحقیق نشان میدهد که بلاگرها از فضای وبلاگ، بیشتر برای بازنمایی آن بخشی از ارزشهای خود که در دنیای واقعی و سایر رسانهها کمتر ارائه میشود، استفاده مینمایند. لذا بازنمایی ارزشهای بُعد تمایل به تغییرات، به خصوص لذتگرایی و برانگیختگی در وبلاگها بیش از سایر ابعاد و مقولات ارزشی میباشد. مقاله همچنین به ارزیابی تفاوت های جنسیتی در بازنمایی ارزشها پرداخته است.
Weblog is a personal medium in which bloggers can present their needs, believes, and values, free from the constraints of real world and social barriers that rule over other media. By usingqualitative content analysis and Schwartz’s value inventory, this research attempts to explore the kinds of values expressed in weblogs of Iranian bloggers. Findings indicate that bloggers mostly use blog-sphere to represent that part of their values which have been less represented in the real world and especially in other media. Based on the results, values such as Hedonism and Stimulation, which are collated into a larger group named “Openness to Change”, are expressed more than other dimensions and categories of values in weblogs. Gender differences in value representation are also explored
https://gmj.ut.ac.ir/article_66555_1ca5be269f0e337830c78fc0b5f4593e.pdf
وبلاگ
بازنمایی ارزشها
جنسیت
مقیاس شوارتز
weblog
Value representation
Gender
Schwartz’s Inventory
per
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
2008-09-22
3
2
66556
وقت کشی: نمایش احساسات/ بازداری از نمایش احساسات
Killing Time Exhibition/Inhibition
میکی بال
m.g.bal@uva.nl
1
استاد آکادمی سلطنتی هنرها و علوم دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آمستردام، هلند
موضوع مطالعه در نمایشگاه ساموئل بکت، خود را مینمایاند. در این نمایشگاه، اثر بکت به نام ”فیلم“ نمایش داده میشود. ”ویدئو“ و ”محاکمه“ در کنار ”فیلم“، زنجیره روایی این مقاله را شکل میدهند. ویژگی مشترک این ژانرها، ابهام در کیستی ابژه و چیستی ذهنیت است: موارد تاثیر گذار بر خودآگاهی به عاملیت سیاسی و احساس مسئولیت سیاسی. بکت در فیلم خود به دیدگاه تصاویر سه گانه دلوز نزدیک میشود؛ دلوز معتقد است که سه نوع تصویر مختلف به نامهای تصویر درکی، تصویر احساسی (عاطفی) و تصویر عمل، در سینما وجود دارد که تماشاگر و کاراکتر با هم در تمام این تصاویر حضور دارند. تصویر احساسی، ابزار مفیدی برای توجیه فیلم ”ویدئو“ ساخته استان داگلاس است. این فیلم نوعی بازسازی فیلم ”محاکمه” اورسن ولز است که براساس اثری از فرانسیس کافکا، ساخته شده است. عناصر بسیاری "ویدئو" را به "فیلم" مربوط میکند، اثر داگلاس سلسله ارتباطاتی با اثر بکت بر قرار می کند و در نتیجه، قرار گرفتن این عناصر مشابه میان این دو فیلم، نوعی "تاریخ غیر متعارف" از دو فیلم، در دو زمان متفاوت را ارائه میکند. از سوی دیگر، ولز که با رسانه بصری کار میکند، قهرمان کافکا را بازسازی میکند و آن را تجسم میبخشد. در حالی که بکت از شخصیتش، شخصیت زدایی میکند، حمایت داگلاس از فیلم ولز، نشانگر علاقه او به کشف رابطه میان تجسم و شخصیت است. در عین حال، این هنرمندان، شکی سیاسی از هنر را ایجاد میکنند. این فیلمها نمونههایی از هنر سیاسیاند که نشان میدهد، چگونه یک هنر سیاسی می تواند به تله هایی که انتقاد از ایدئولوژی را میکشند، وابسته نباشد. هنر تاثیرگذار سیاسی، عاملیت را به بیننده وام میدهد. فیلمهای مورد مطالعه در این مقاله، تقریبا صامت و بیواژهاند. البته گفتگوهای زیادی در فیلم رد و بدل میشوند. درواقع، با نمایش بصری واژهها، نقش زبان تغییر میکند. زبان بصری فیلم به مثابه چیزی بیش از ابزاری صرف برای تک خطی بودن و انسجام روایت، کانون توجه و اعتبار قرار میگیرد. این مقاله میکوشد تا عاملیت، درک ایدئولوژیک و تعهد در فیلمساز و تماشاگر رسانه فیلم را بازپردازی کند.
This paper tends to reconstruct concepts such as agency, ideological understanding and commitment of the movie-maker and the movie audience. The subject of this study relates to Samuel Beckett’s exhibition that took place in Paris. During the exhibition, one of Beckett’s videos “Film” is played. “Video” and “Trial” along with “Film” constitute a narrative chain in this paper. The common characteristics of the genres to which these films allude is the ambiguity of the object and subjectivity. In other words, what are the effecting factors on political agency and the audience’s self-conscousness, as well as the audience’s sense of political responsibility? In his movie “Film”, Beckett makes use of Deleuze’s view on three types of images. Deleuze maintains there are three types of images, the perception-image, the affection-image, and the action-image, in cinema in which both character and audience are activated. Affection image is a good method for explaining the video titled “video” made by Canadian artist Stan Douglas. This work is in some repects a reconstructed version of Orson Welles’s movie “Trial” which was made based on Franz Kafka’s novel. There are many elements in “Video” that brings it to be similar to “Film” and this reflects a history of the two movies in two different time periods. On the other hand, Welles who works with visual media reconstructs Kafka’s hero and materialize it. While Beckett depersonalizes his movie’s character, Douglas’s support for Welles movie indicates his interest in exploring the relation between embodiment and character. In the meantime, these artists create a type of political skepticism about art. These works are some samples of political art which indicate how a political art may be able to detach itself from traps that tend to eliminate critiquing ideology. This means, an influencing art can loan the characteristic of an agency to its audience. Two of the works of moving images that are studied here are mute and wordless although in The Trial many dialogues are exchanged. In fact, the visual presentation of an interaction without words changes the role of language. The visual language of the works goes beyond being an exclusive tool of unilinearity and coherence for presenting the narrative.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66556_1b979a0fb3170b248dc462322f0d8043.pdf
عاملیت
ذهنیت
پیشامتنیت
بازپردازی
سیاست فرهنگی
هنر سیاسی
نهانی ماندن
به نمایش درآمدن
شخصیت مفهومی
agency
Reconstruction
ante-text
Reconstruction
cultural policy
political art
conceptual character
per
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
2008-09-22
3
2
66557
ارزیابی وضعیت بنگاههای صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران
Assessing the Status of ICT Industry Firms in Iran
پویا علاء الدینی
palaedini@ut.ac.ir
1
بابک پیروز
bpirouz@gmail.com
2
دانشیار گروه برنامه ریزی اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
مشاور آزاد
هدف از این مقاله ارزیابی توسعة بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران از طریق تحلیل وضعیت شرکتهای صنعت فناوری اطلاعات کشور است. نخست بستر ساختاری و نهادی توسعة فناوری اطلاعات در ایران به اجمال مورد ارزیابی قرار میگیرد و سپس وضعیت کنونی بخش فناوری اطلاعات شامل تولید نرم افزار و سخت افزار به تصویر کشیده میشود. در بخشی دیگر، نتایج مصاحبههای نیمه ساختارمند با 30 شرکت که در زیربخشهای مختلف فناوری اطلاعات کشور فعالیت میکنند تحلیل میشوند و امکان برخی نتیجه گیریهای کلی را فراهم میآورند. مقاله در کل نشان میدهد که از طریق طرح تکفا و دیگر برنامههای دولت تسهیلات قابل ملاحظه ای به این بخش عرضه شده است و رشد سریع شرکتهای خصوصی در بازاری که به نوعی انحصاری است نشان گر قابلیت گسترش و رشد در این بخش است. در عین حال، بخش فناوری اطلاعات کشور همچنان توسعه نیافته باقی مانده است. ضعف قوانین مرتبط با حقوق معنوی موجب کاهش انگیزهها در تولید نرم افزار گشته، در حالی که بازار ایران طی سالهای اخیر مملو از بستههای نرم افزاری ارزان و غیر اصل شده است. همچنین، موانع پیش روی واردات سخت افزار کمتر بر ارتقای تولید داخلی و بیشتر بر گسترش کالاهای قاچاق تاثیر گذاشته است. هرچند تحریمهای بین المللی در توسعه نیافتگی بخش بی تاثیر نبوده اند، لیکن سیاستگذاری بخش عمومی بر پایة تزریق پول هم مشوق ارتقای کیفی بخش نبوده است. این در حالی است که نیاز توسعة این بخش، به تشکیل و ارتقای شبکههای توانایی افزا در تعامل با بازارهای بین المللی مربوط می شود. این امر خود مستلزم محیطی است که درآن به پرورش تواناییهای فناوری و مدیریتی، بهبود کارایی، و ارتقای کیفیت جهت رقابت در بازارهای بین المللی پرداخته شود. ایران در حال حاضر قابلیت رقابت در تولید سخت افزارهای صادراتی را ندارد، اما در صورت به وجود آمدن فضای سیاستگذاری مساعد و شبکة توانایی افزای مورد نظر، با توجه به سطح مطلوب نیروی انسانی کشور در زمینههای مرتبط، میتوان ورود جدیتر و شتابان بنگاههای نرم افزار کشور را به بازارهای بین المللی متصور شد.
In this article, we probe the issue of information and communication technology development in Iran in recent years by focusing on the country’s information and communication technology firms. We first provide an overview of the structural and institutional context of information technology development in the country. We then turn to a discussion of the current status of the information technology sector, including software and hardware production. In the last section before our concluding remarks we analyze the results of semi-structured interviews carried out with 30 companies in the sector representing various information technology sub-sectors. We generally conclude that despite public sector institutional and financial support as well as the existence of import barriers on the one hand and the recent numerical growth of information technology companies in recent years on the other, the sector remains underdeveloped. In particular, international sanctions against Iran have precluded the establishment of necessary international links while public sector financial support has not been provided in a capability-enhancing environment. Furthermore, the weakness of intellectual property rights has prevented the growth of the software industry whereas inexpensive and illegal foreign software have flooded the market. Also, formal hardware import barriers have resulted in the proliferation of illegal imports. Leveraging Iran’s significant pool of graduates in information and communication technology, we propose a change in the policy environment toward creating a capability-enhancing environment that gives attention to fostering technological and managerial capabilities, efficiency, and quality. Although Iran has a long way before it can export its hardware products, given such an environment, it is possible for Iranian firms to rapidly enhance their presence in the international software market.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66557_fa98cc7b7eca678807cb21ab0ed19e09.pdf
فناوری اطلاعات و ارتباطات
بنگاه
سخت افزار
نرم افزار
ایران
Information and communication technology
Firm
Software
Hardware
Iran
per
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
2008-09-22
3
2
66558
سنجش میزان آگاهی و استفاده جوانان شهر تهران از خدمات تجارت الکترونیک
Measuring Internet Knowledge and its Effects on the Youth Usage of E-Commerce in Tehran
شیوا پرورش
shpstudent@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارتباطات گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
این مقاله قصد دارد رابطه میزان آگاهی اینترنتی جوانان و استفادهی آنها در شهر تهران از خدمات تجارت الکترونیک بنگاه با مصرفکننده (B TO C) را تبیین کند. مسئلهی این مطالعه عبارت است از تأثیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی جوانان شهر تهران بر میزان آگاهی و استفادهی آنها از خدمات تجارت الکترونیک. نظریهی مورد استفاده در این مطالعه، نظریهی شکاف دیجیتال میباشد که زیر مجموعهای از نظریهی شکاف آگاهی است و با استفاده از روش کمی (پیمایشی) به جمعآوری دادهها پرداختم. براساس نتایج این پژوهش مشخص شد که بین تحصیلات اغلب جوانان مورد مطالعه و تعلق آنان به طبقهی بالای جامعه (از لحاظ اقتصادی) و میزان آگاهی و استفادهی آنها از خدمات تجارت الکترونیک رابطهی معنادار و علی وجود دارد. در واقع شکاف دیجیتال در میان جوانان شهر تهران وجود دارد و همین مسئله از دلایل تفاوت آنها در میزان آگاهی و استفاده از خدمات اینترنت از جمله تجارت الکترونیک در فروشگاههای اینترنتی ایرانی میباشد. از طرف دیگر بر اساس این پژوهش مشخص شد که اعتماد جوانان شهر تهران به فروشگاههای اینترنتی ایرانی، خیلی کم میباشد که همین مسئله یکی دیگر از دلایل عدم استفادهی آنها از فروشگاههای اینترنتی است.
This paper will examine the causal relationship between internet knowledge of the youth in Tehran and their tendency to use it for e-commerce of Bongah (B 2 C) purposes. The problematic of the research rests on revealing the socio-economic status of the youth that affects their tendencies towards actually using their knowledge of internet to apply to e-commerce activities. The paper uses digital gap theory which is a variant of knowledge gap theory to address this problem and find possible solutions. I have then operationalized this theory into measurement tools by identifying main variables and using them to build a questionnaire that is attached to the paper. I used the questionnaire among 150 samples in Tehran to collect my date. Some of the findings indicate there is a causal relationship between educational level of the respondents, their socio-economic status and their tendency to use e-commerce facilities. Also, there is a digital gap among the youth in Tehran and this is causing them have differential knowledge and this in turn is causing them to use e-commerce facilities offered by shoppers in a differential manner. The findings also indicate that there is lack of trust among the youth directed at internet-based shopping facilities causing them not to get involved in e-commerce.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66558_a4fbd77c63543752af18917e2c1b543a.pdf
تجارت الکترونیک
فروشگاه های اینترنتی
شکاف دیجیتالی
تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطاتی
E-commerce
Internet Shopping
digital gap
Information and Communication Technologies