per
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
2012-03-20
7
1
66603
بازنمایی تصویر دوستان و دشمنان در پانزده روزنامه سراسری ؛ تحلیل نشانه شناختی عکس های مرگ صدام حسین، بی نظیر بوتو و اسامه بن لادن
The Image of Friends and Foes in 15 Iranian Newspapers: A Semiotic Analysis of Death Photos of Saddam Hussein, Benazir Bhutto and Osama Bin Laden
حسین افخمی
hafkhami48@yahoo.co.uk
1
المیرا موسوی تبار
elmira282@gmail.com
2
استادیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناس ارشد، علوم ارتباطات اجتماعی- گرایش روزنامه نگاری، دانشگاه علامه طباطبایی
این پژوهش به تحلیل عملکرد تصویری مطبوعات داخلی در قبال سه حادثه مهم خاور میانه در سال های اخیر پرداخته است: مرگ صدام حسین[i]، بی نظیر بوتو[ii] و اسامه بن لادن[iii]. نویسندگان در پی آن بوده اند که به این سئوال پاسخ گویند که آیا تصویر دوستان و دشمنان در عکس های اخبار سیاسی روزنامه ها به طور یکسان بازنمایی می شود؟ روزنامه ها چگونه موفق به نمایش موضع گیری خود نسبت به افراد مختلف از خلال تصویر می شوند؟ و آیا مواضع سیاسی روزنامه ها در چگونگی موضع گیری آنها نسبت به شخصیت های گوناگون تاثیری دارد؟ برای پاسخ به این سئوالات، ما به تحلیل نشانه شناسانه عکس های 15 روزنامه سراسری کیهان، اطلاعات، همشهری، جام جم، ایران، جمهوری اسلامی، رسالت، ابرار، سیاست روز، فرهنگ آشتی، اعتماد، شرق، آفتاب یزد، همبستگی و مردم سالاری از مرگ صدام حسین، بی نظیر بوتو و اسامه بن لادن بر مبنای روش نشانه شناسی[iv] منتج از نظریات رولان بارت[v] درباره نشانه شناسی عکس، نظریه بازنمایی رسانه ای استوارت هال[vi]، نظریات دنیس مک کوئیل[vii] درباره سوگیری پرداخته ایم. نتایج این تحقیق نشان داد که روزنامه های با مواضع سیاسی متفاوت، تصاویر افراد را به شیوه ای متفاوت بازنمایی می کنند. ضمن اینکه روزنامه های سراسری کشور، موضعی دوستانه نسبت به بوتو و موضعی دشمنانه نسبت به صدام داشته اند، اما به طور کلی درباره بن لادن موضعی مبهم و دو پهلو اتخاذ کرده اند. [i] Saddam Hussein [ii] Benazir Bhutto [iii] Osama bin Laden [iv] Semiotics [v] Roland Barthes [vi] Stuart Hall [vii] Denis McQuail
This study attempts to assess the visual function of Iranian newspapers concerning three major incidents in the Middle East in recent years: deaths of Saddam Hussein, Benazir Bhutto and Osama bin Laden. This study seeks to answer the following questions: are images of friends and foes similarly represented in photos of political news in newspapers? How do newspapers manage to demonstrate their political standpoint towards different individuals through photographs? And does the political stance of a newspaper affect its position towards different individuals? To answer these questions, this research uses photographs of deaths of Saddam Hussein, Benazir Bhutto and Osama Bin Laden published in the following 15 Iranian national newspapers: Kayhan, Ettelaat, Hamshahri, Jam-e-Jam, Iran, Jomhouri Eslami, Resalat, Abrar, Siasat Rooz, Farhang Ashti, Etemaad, Shargh, Aftab Yazd, Hambastegi and Mardomsalari. The assessment is done by implementing semiotics techniques drawn from Roland Barthes’s notions on image semiotics, as well as Media Representation Theory by Stuart Hall and Denis McQuail’s notions on bias in addition to semiotic interpretation and analysis of the mentioned photographs. The results from this study indicate that newspapers studied in this research represent the photographs of friends and foes differently. In addition, these national newspapers held a friendly stance towards Bhutto and a hostile stance towards Saddam, while their position towards Bin Laden was generally vague and two- sided.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66603_c123e1ace1d6722e276e4c4f6a27b67a.pdf
نشانه شناسی
عکس
روزنامه
دوست
دشمن
Semiotics
Image
Newspaper
friend
Foe
per
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
2012-03-20
7
1
66604
بازنمایی کلیشههای جنسیتی در رسانه: مطالعه ادبیات داستانی آلاحمد
A Study of Gender Stereotypes in the Iranian Literature: The Case of Al-e-Ahmad's Fictions
سید حسن حسینی
hosseini_1332@yahoo.com
1
منصوره دشتی
mdashti_utm@yahoo.com
2
استادیار، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد، مطالعات زنان، دانشگاه تربیت مدرس
مرد یا زن بودن، تصورات و پیشفرضهایی را به دنبال دارد که در فرهنگ هر جامعهای تا حدودی متفاوت است. این تصورات، کلیشههای جنسیتی نامیده میشود که کمابیش در هر جامعهای وجود دارد. بر اساس کلیشههای جنسیتی، زنان و مردان در جامعه دارای ویژگیهای خاص، رفتار خاص و حالات روانی خاص هستند و قابلیت انجام وظایف و کارهایی را دارند که به صورت معمول با یکدیگر متفاوتند. کلیشهها در درون فرهنگ جوامع و به همراه دیگر عناصر فرهنگی از طریق نهادهایهای اجتماعی مانند خانواده، رسانههای گروهی، گروه همسالان و نظام آموزش در طی نسلهای متمادی بازتولید میشوند. رسانههای همگانی در کنار خانواده و آموزش و پرورش، از جمله عوامل جامعهپذیر کردن افراد یک جامعه هستند. آنچه رسانهها به نمایش میگذارند هم برگرفته از فرهنگ جامعه است و هم تأثیرگذار بر آن. در این میان کتاب یکی از رسانههای همگانی است که از طریق انعکاس هنجارها، ارزشها و تفکرات موجود در جامعه، به بازتولید فرهنگ جامعه میپردازد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی کلیشههای جنسیتی موجود در ادبیات داستانی آلاحمد میباشد. بدین منظور تمام آثار داستانی آلاحمد مورد بررسی قرار گرفت. روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا میباشد. یافتهها نشان از وجود کلیشههای جنسیتی (پر حرفی، خرافاتی، هیجانی و انفعال برای زنان و پرخاشگری و عصبانیت و سلطهگر بودن برای مردان) در داستانهای آلاحمد بوده و در این میان کلیشههای زنانه برجستهتر و از نظر تعداد سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است.
Being a man or woman entails some defaults and conceptualizations which depend on the culture of each society. These images of men and women are called gender stereotypes which exist in each society. Based on gender stereotypes, men and women have some behavioral and psychological traits and are fitted to do jobs which are different from each other. Stereotypes are reproduced over the generations by social institutions like family, mass media, peers and education system. Media, family and educational system are factors affecting socialization process. In one hand, media content is affected by culture; on the other hand media content affect the culture. Among all media, books, using reflection of norms, values and thoughts, reproduce culture strongly. In this paper, we have studied gender stereotypes in Al-e-Ahmad's fictions, one of the greatest contemporary writers of Iran. All of Al-e-Ahmad's books are studied in search for gender stereotypes. Our methodology is content analysis. Results reveal that many gender stereotypes (talkative, superstitious and emotional for women and aggressive, angry and dominant for men) are prevalent in Al-e-Ahmad fictions.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66604_613333c3330b2b483d0d02bb6a4c90e6.pdf
کلیشههای جنسیتی
زنانه
مردانه
تحلیل محتوا
آلاحمد
gender stereotype
Feminine
Muscular
Al-e-Ahmad
Content analysis
per
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
2012-03-20
7
1
66605
تحلیل گفتمان انتقادی سخنان دولتمردان ایران و آمریکا در مشروعیت بخشی به دولتهای خویش: تحقیق موردی سخنان امام خمینی و جورج بوش
A Critical Discourse Analysis of the USA & Islamic Republic of Iran leaders' Speech on Governmental Legitimacy
محمدصادق ضیایی
ziaee@ut.ac.ir
1
عباس نرگسیان
anargesian@ut.ac.ir
2
منیژه کیا منفرد
mkiamonfared@yahoo.com
3
دانشیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
دکتری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق، دانشگاه تهران
نظم گفتمانی حاکم بر سخنان دولتمردان در عرصه بین الملل در تصویر سازی از مشروعیت دولت شان در پی آن است که با شکل دهی گفتمان خود تصویری مثبت ازاعمال حاکمیت خود ارائه نماید. گفتمان دولتمردان برای کشف روابط و مناسبات قدرت (اقتدار) در جهت بازتولید و حفظ ساختارهای اجتماعی و سیاسی خود و همچنین مشروعیت بخشی به اعمال حاکمیت خودشان تحلیل شده است. در این راستا، دولت ایالات متحده آمریکا با زبان قدرت و خشونت و دولت ایران با حمایتهای مردمی و با زبان اقتدار سعی در ارائه تصویری مثبت از خود و مشروعیت بخشی به دولت و اعمال حاکمیت خود در محافل بین المللی دارند. نویسندگان این مقاله به مطالعه و مقایسه گفتمان دولتمردان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا با روش تحلیل گفتمان انتقادی پرداخته اند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که گفتمان دولتمردان جمهوری اسلامی ایران، گفتمان تکثر گرا بوده است در حالی که گفتمان دولتمردان ایالات متحده آمریکا، گفتمان توطئه و انحصار گرا بوده است.
This article studies and compares Islamic Republic of Iran and the United States of America leaders' discourses with using of Critical Discourse Analysis (CDA) as methodology. Particularly, we have analyzed the Speeches of Imam Khomeini and George W. Bush. The results show that Islamic Republic of Iran leader's discourse is pluralism, while the United States of America leader's discourse is conspiracy and monopolist. Dominant discursive order of media and leaders' speeches intend to form a positive image of their government legitimacy. We have analyzed the newspapers and governors’ discourses to discover their power relations to reproduce and to retain of the political and social structures that have legitimated their sovereignty. The government of the United States of America with using of power and violence language, and the government of Islamic Republic of Iran with using of authority language intend to form a positive image of their government legitimacy in international sphere.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66605_13c937c2c8b4fe36fdde0f6b3f28611e.pdf
گفتمان
مشروعیت سیاسی
تحلیل گفتمان انتقادی
ایران
ایالات متحده آمریکا
discourse
Political Legitimacy
critical discourse analysis
Iran
USA
per
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
2012-03-20
7
1
66606
رویکرد ارتباطات متقابل به شهروندی الکترونیک: تحلیل برنامه های چهارم و پنجم توسعه
State’s Approach to Virtual Citizenship: A Typology of Forth & Fifth Five-year Development Plans of Iran
سعید رضا عاملی
ssameli@ut.ac.ir
1
میترا نعیمی
mitranaeimi@ut.ac.ir
2
مرضیه خلقتی
mzkhelghati@alumni.ut.ac.ir
3
استاد گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
کارشناس ارشد، مطالعات جهانی- مطالعات ارتباطات و رسانه
کارشناس ارشد، علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه تهران
مسئله اولیه ما در این تحقیق، تعیین جایگاه شهروند ایرانی در شکل دهی و توسعه فرهنگ شهروندی است. اما از آنجا که شهروند الکترونیک برای توسعه فرهنگ شهروندی نیاز به آموزش، امکانات و حق تولید محتوای دیجیتالی از طریق دولت ها را دارد، در این تحقیق به تعیین جایگاه شهروند ایرانی در قوانین فضای مجازی ایران پرداختیم. پس از مرور نظریات مرتبط مختلف، سنخ شناسی قوانین فضای مجازی به عنوان چهارچوب نظری در این تحقیق به کار گرفته شد. روش شناسی این تحقیق نیز استفاده از روش سناریوسازی به طور معکوس (واسازی) است. با هدف تحلیل رویکرد دولت به شهروندی الکترونیک در ایران، در این مقاله تلاش شده است با تحلیل قوانین برنامه های پنج ساله چهارم و پنجم توسعه، رویکرد دو برنامه پنج ساله به فضای مجازی، قابلیتها و کاربردهای آن و همین طور به حقوق شهروندی و آموزش شهروندی مورد مطالعه قرار گیرد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که رویکرد قانونگذاران و برنامهریزان در ایران، افزایش دسترسی به اینترنت و تشکیل دولت الکترونیک برای خدمت رسانی به شهروندان است (قوانین ایجابی) و در عین حال به امکان تولید محتوای فرهنگ شهروندی توسط شهروندان کم توجهی شده است (قوانین سلبی). پیشنهاد می شود که با نگاهی سازگارانه و معتدل به ظرفیت های فضای مجازی، توسعه فرهنگ شهروندی الکترونیک با همکاری دولت و شهروندان (رویکرد ارتباط متقابل) به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. در واقع بزرگترین سرمایه فضای مجازی تبدیل کردن کاربر و شهروند به تولید کننده است.
This study aims at addressing the question of interaction between people and state in the virtual space which explains the issue of virtual citizenship in Iran. We attempted to examine the position of Iranian citizens in constructing virtual citizenship in Iran. In other words, this paper discusses the position of citizens in the state’s plans and ways of regulations in order to examine the position of Iranian citizens in the construction of virtual citizenship. To elaborate the issue, we studied the fourth and fifth five- year development plans of Iran. We analyzed the mentioned plans by laws’ typology – as the theoretical framework- and Scenario Building - as the methodology of research. Understanding the position of Iranian citizens in the fourth and fifth development plans paves the way for understanding Iranian virtual citizenship. The conclusion point of this paper is that these two five years development plans are positively expanding the virtual services to Iranian citizens in a very comprehensive and wide angles. However, it needs improvement in terms of giving more interactive position between the State and people for producing national data and content and also more interactivity and cooperation and social and political participation.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66606_4e7f186eb50eac57362458fccaf9c361.pdf
شهروندی الکترونیک
سنخ شناسی قوانین
قوانین برنامه پنج ساله توسعه
ایران
شهروند به عنوان تولید کننده
virtual citizenship
laws’ typology
Scenario building
five- year development plans
Iran
per
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
2012-03-20
7
1
66607
جهان-محلیشدن موسیقی مردمپسند: مضامین دینی در رپ ایرانی-فارسی
Glocalization of Popular Music: Exploring Religious Themes in the Iranian Rap
یونس نوربخش
ynourbakhsh@ut.ac.ir
1
محمد مهدی مولایی
mm@mowlaei.ir
2
دانشیار، دانشکدهی علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
کارشناس ارشد، مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشگاه تهران
تاثیرپذیری فرهنگهای مردمپسند نقاط مختلف دنیا از یکدیگر در دهههای اخیر در قالب مفهوم جهانیشدن مطالعه شده است. در این دیدگاه اغلب از تاثیرپذیری و گاه تحت سلطه بودن فرهنگهای بومی از جانب فرهنگ غالب جهانی سخن گفته میشود. دیدگاه جهان-محلیشدن بهعنوان کاملکننده یا جایگزینی برای جهانیشدن، در کنار عناصر جهانی به عناصر بومی نیز توجه دارد و امر جهانی را فینفسه نقطهی مقابل امر محلی نمیداند. از جمله عرصههایی که در آن میتوان پروژههای جهان-محلیشدن را مشاهده و مطالعه کرد موسیقی مردمپسند است. در این مقاله ما با نگاه جهان-محلیشدن، مضامین دینی در موسیقی رپ ایرانی-فارسی را مطالعه کردیم. موسیقی رپ ایرانی-فارسی، از سویی تاثیرگرفته از فرهنگ رپ جهانی (غربی) و از سوی دیگر تحت تاثیر فرهنگ بومی (ایرانی-اسلامی) است و مصداق فرآیند جهان-محلیشدن است. برای نشان دادن این وضعیت، مضامین دینی در این موسیقی با استفاده از الگوی دینداری گلاک و استارک مطالعه شده است. در این الگو ادیان جهان شامل ابعاد اعتقادی، مناسکی، فکری، تجربی و پیامدی دانسته شدهاند. باید توجه داشت که این مقاله بهدنبال تایید شرعی این نوع موسیقی نیست و تنها درصدد مطالعه نوع پرداختن آن به مضامین دینی است. در این مقاله با استفاده از این ابعاد دینداری، بهسراغ تحلیل محتوای کیفی متن قطعههای موسیقی رپ ایرانی-فارسی رفتیم. نتایج نشان داد مفاهیم دینی بهعنوان جنبهای بومی در موسیقی رپ ایرانی-فارسی مشاهده میشوند.
In this article, using glocalization, as a complementary or alternative term for globalization, we have studied religious themes in the Iranian rap music. Despite the globalization of rap music, we cannot say this music has been expanded with fixed western pattern around the world. Adolescents and young people around the world have created different rap music(s) that are influenced by their local cultures. In Iran, rap music both in the musical characteristics and themes, has been influenced by local culture. In one hand Iranian rap music has been influenced by global (Western) rap culture and on other hand it has been influenced by local (Iranian-Islamic) culture. We used Glock and Stark's model to study religious themes in the contemporary Iranian rap. This model describes doctrinal, intellectual, ethical-consequential, ritual, and experiential dimensions of religion. We used qualitative content analysis to explore the religious themes. Results show that religious themes in the Iranian rap music are part of local culture. Analyzing rap songs show that in doctrinal dimension, resurrection is the main theme. In ritual dimension, some Islamic behaviors and in experiential dimension, religious fears are of main themes. As summarized, Iranian rappers selected some limited dimensions of religion in their songs. According to our findings, in the Iranian rap music, no one has represented multidimensional religion.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66607_4203c22103cec015ed1600fa9feceebe.pdf
جهان
محلیشدن
جهانیشدن
ابعاد دینداری
موسیقی ایران
موسیقی رپ
glocalization
Globalization
Religious Dimensions
Iranian Music
Rap Music
per
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
2012-03-20
7
1
66608
فرا تحلیل مطالعات ورزش و رسانه: ارزیابی ده مقاله و پایاننامه
A Meta-analysis of Ten Articles and Dissertations on Sports and Media
مهدی آقاپور
aghapour@ut.ac.ir
1
ساجده زارعپور
zarepour_19@yahoo.com
2
استادیار، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد، مطالعات جوانان
این مقاله به فرا تحلیل ده مقاله و پایاننامه با موضوع ورزش و رسانه پرداخته است. پژوهشگران متعددی تلاش کردهاند تا مسائل مربوط به ورزش و رسانه را از منظر جامعه شناسی مطالعه کرده و عوامل و پیامدهای آن را ارزیابی کنند. اما این پژوهشها همانند بعضی از کند و کاوها در سایر حوزههای علوم انسانی از روش معینی پیروی نکرده و بیشتر تابع سلیقه و علاقه پژوهشگر بوده است. فراتحلیل حاضر، کوششی برای تحلیل مجدد مجموعهای از پژوهشهای آسیب شناختی در حوزه ورزش و رسانه و برشمردن نقاط قوت و ضعف این پژوهشهاست. این نوشتار و سایر تحقیقات این حوزه که روش فراتحلیل را به کار برده اند از این جهت مهم تلقی میشوند که مجالی را فراهم مینمایند تا متخصصین در حوزه جامعهشناسی ورزش نگاهی به راهی که تا کنون دیگران پیمودهاند داشته باشند و همچنین بازنگری واقع بینانه ای نسبت به دستاوردهای این حوزه میسر گردد.
This article offers a meta-analysis of ten articles and dissertations that their subject is sport and media. Many researchers have tried to study sports with a sociological approach, but these researchers have not obeyed any specific methodology and mostly followed their own interest. Hence, this meta-analysis is an attempt to re-analyze, mostly methodologically, some of the researches done on the media and sport in Iran, and to evaluate their strengths and weaknesses. Also, the present article is aimed to provide an opportunity to the professionals in the field of sociology of sports to know about researches on this field. The meta-analysis of ten articles and dissertation on media and sports demonstrates that most of the researches have used quantitative methods and have not paid attention to the qualitative methodologies and the intentions of communicators and cultural dimensions of media and sports are overlooked.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66608_4ee9e79a965590536dd06930f7ba5b7d.pdf
جامعهشناسی ورزش
ورزش
رسانه
جوانان
Sport
Media
Meta-analysis