%0 Journal Article %T جرم‌انگاری رسانه‌ای: رمزگذاری و رمزگشایی مستند شوک %J مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی %I دانشگاه تهران %Z 2008-0468 %A الله‌وردی, فرهاد %A فرجیها, محمد %D 2014 %\ 03/21/2014 %V 9 %N 1 %P - %! جرم‌انگاری رسانه‌ای: رمزگذاری و رمزگشایی مستند شوک %K بازنمایی رسانه‌ای %K هراس اخلاقی %K جرم شناسی فرهنگی %K جوانان %K مستند شوک %K جرم‌انگاری %R %X در این مقاله به دنبال واکاویدن مسئله بازنمایی رفتار مجرمانه در تلویزیون با تمرکز بر مستند تلویزیونی شوک هستیم تا نشان دهیم که این بازنمایی می­تواند بر نحوه جرم­انگاری رفتارها در جامعه واقعی اثر بگذارد. با روش نشانه­‌شناسی به سراغ مستند شوک که درباره انحرافات جوانان است رفته، دلالت­‌های ثانویه آن را نشان داده و بر نحوه رمزگشایی مقامات رسمی نظام عدالت کیفری از رمزگذاری های صورت گرفته، تمرکز می­کنیم. توضیح آنکه رابطه رسانه و جرم همواره در جرم شناسی کلاسیک مطرح بوده است اما جرم‌شناسی فرهنگی به­‌عنوان رویکرد نظری برآمده از مطالعات فرهنگی، برداشت‌های ساده انگارانه از این رابطه را به کناری نهاد و معنای جرم را برساختۀ نظام های بازنمایی دانست. هراس اخلاقی تولید شده توسط رسانه­‌ها، مفهوم جرم­‌انگاری را از معنای سنتی آن که در حقوق کیفری مورد نظر است، فراتر برده و جنبه های جدیدی به آن می دهد. تلویزیون به­‌مثابه رسانه­‌ای فراگیر و عامه پسند با پردازش‌­های ایدئولوژیک از وقایع اجتماعی، نقش مهمی در این فرایند جرم­‌انگاری پنهان ایفا می­کند. یافته­‌های این تحقیق نشان می­دهد که در گفتمان تلویزیون ایران، تیپ گروهی از جوانان در قالب مصرف کنندگان منفعل نمادها، موسیقی زیرزمینی و فرقه­‌ها رمزگذاری شده است. از سوی دیگر، گفتمان رسمی پلیسی و قضایی، اولا خود در برساختن هراس اخلاقی از جوانان از طریق ایجاد دوگانه­‌ها و بازتولید اسطوره­‌هایی مانند جوانان "پاک دامن ـ و سلیطه" تاثیر داشته و ثانیا این برساخته رسانه­‌ای را در قالب برساخته های حقوقی مانند جرایم علیه عفت عمومی و اخلاق مصرف می کند. %U https://gmj.ut.ac.ir/article_66503_72c928708338e842447d1df44addf3bf.pdf