%0 Journal Article %T شناسایی عوامل موثر بر استفاده از یافته های پژوهشی در دانشگاه های مجازی ایران %J مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی %I دانشگاه تهران %Z 2008-0468 %A سراجی, فرهاد %A فرقان, مریم %D 2014 %\ 03/21/2014 %V 9 %N 1 %P - %! شناسایی عوامل موثر بر استفاده از یافته های پژوهشی در دانشگاه های مجازی ایران %K دانشگاه مجازی %K یافته های پژوهشی %K کاربست پژوهش %K فاوا %R %X هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر استفاده از یافته­های پژوهشی در دانشگاه‌­های مجازی ایران است. جامعه آماری این پژوهش افراد مطلع و فعال در آموزش­های مجازی(آگاهان کلیدی) 23 دانشگاه مجازی ایران و پژوهشگران حوزه یادگیری الکترونیکی سراسر کشور هستند. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان از تعداد کل 170 نفر جامعه آماری مورد نظر 118 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده و به­عنوان نمونه انتخاب شدند. روایی پرسشنامه محقق ساخته از طریق نظرات هشت نفر از متخصصان تایید و پایایی آن با محاسبه آلفای کرانباخ (877/0) به دست آمد. تحلیل داده­­‌های پژوهش با استفاده از آزمون­‌های t تک گروهی و آزمون فریدمن نشان می­دهد که شش عامل، پرداختن به مسائل مهم، انتخاب روش­‌شناسی پژوهش، وجود مکانیسم­‌های مناسب جهت ارائه یافته­‌های پژوهشی، سازماندهی یافته­‌ها و استفاده از شیوه­‌های فناورانه توزیع اطلاعات، ارائه یافته­‌ها به­‌صورت دقیق و عملیاتی و بیان یافته­‌ها متناسب با بافت سازمان آموزشی در کاربست یافته­‌های پژوهشی در دانشگاه‌­های مجازی ایران موثر هستند و بین عامل­ها نیز بر اساس اولویت تفاوت معنا­داری وجود دارد؛ به­‌طوری که با توجه به مقدار میانگین رتبه­‌ها بیشترین تأثیر مربوط به بیان یافته­‌ها متناسب با بافت سازمان آموزشی است و به ترتیب عوامل سازماندهی یافته­‌ها و استفاده از شیوه فناورانه توزیع اطلاعات، ارائه یافته­‌ها به­صورت دقیق و عملیاتی، وجود مکانیسم­‌های مناسب جهت ارائه یافته‌­های پژوهشی، انتخاب روش‌­شناسی پژوهشی مناسب و انتخاب مسائل مهم پژوهشی در رتبه­‌های بعدی قرار ­می­‌گیرند. %U https://gmj.ut.ac.ir/article_66506_f7a0e3476915be85fcfb2ad7d0412ff2.pdf