%0 Journal Article %T اطلاع رسانی سرگرم کننده ی جهانی به منزله ایدئولوژی %J مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی %I دانشگاه تهران %Z 2008-0468 %A توسو, دایا کیشان %D 2009 %\ 03/21/2009 %V 4 %N 1 %P - %! اطلاع رسانی سرگرم کننده ی جهانی به منزله ایدئولوژی %K تلویزیون %K اطلاع‌ %K سرگرمی %K ایدئولوژی نئولیبرالیزم %K دموکراتیک کردن %K اخبار نرم %R %X این مقاله به موضوع جالب سرگرمی و اطلاع رسانی به مثابه فرآیند همزمان تولید و انتقال ایدئولوژی در سطح جهان می پردازد. لازم به توضیح است که تلویزیون و به‌ویژه اخبار آن، به‌دلیل استفاده از تصاویر می‌تواند به‌راحتی از مرزهای زبانی و ملی عبور کند و دیدگاه‌های مردم درباره جهان را شکل دهد و به یک معنا به ایجاد ایدئولوژی قالبی کمک کند. موضوع این مقاله در چنین قالب نظری و تجربی که مبتنی است بر گسترش صنعت اطلاع-سرگرمی در نهادهای خبری رسانه ای جهان بهتر روشن می شود. توضیح آنکه، در دهه 1990 سبک جدیدی از اطلاع رسانه ای به نام اطلاع رسانی سرگرم کننده در شبکه های اخبار ظهور کرد که آثارش همچنان رو به گسترش و افزایش است. آغازگر این سبک خبری، آمریکا و شبکه های خبری آمریکایی بودند. گسترش اطلاع رسانی سرگرم کننده، از سوی دیگر، موجب جهانی شدن ایدئولوژی نئولیبرال شده است. این مقاله ظهور پدیده اطلاع رسانی سرگرم کننده در اخبار را مطالعه می‌کند و دلایل پیدایش آن را مورد مداقه قرار می‌دهد و در پایان نشان می دهد که این فرآیند جهانی شدن اگرچه با رکود اقتصادی جهانی کند شده اما همچنان ادامه دارد. %U https://gmj.ut.ac.ir/article_66564_6529fecd97df2cdbb3a59587ab897256.pdf