%0 Journal Article %T ارائه مدل ورود صنعت انیمیشن ایران به بازار بین‌المللی با روش نظریه‌مبنایی %J مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی %I دانشگاه تهران %Z 2008-0468 %A زارعی, عظیم %A فیض, داوود %A اسدی, محمد %D 2018 %\ 08/23/2018 %V 13 %N 1 %P 43-65 %! ارائه مدل ورود صنعت انیمیشن ایران به بازار بین‌المللی با روش نظریه‌مبنایی %K بازاریابی انیمیشن %K صنعت فرهنگی %K ورود به بازار بین المللی %R 10.22059/gmj.2018.68234 %X یکی از راه­ های توسعه ­ی یک کسب­ و کار، بزرگ شدن بازار هدف آن است و در کنار مشخصه­ های مختلف بازار هدف، مشخصه­ های جغرافیایی به عنوان یکی از تأثیرگذارترین معیارهای انتخاب همواره مدنظر کسب ­و کارها بوده است.  در این فرایند نیز افزایش گستره­ ی جغرافیایی بازار معمولاً به عنوان اولین راهبرد مورد توجه قرار می­گیرد.  زمانی که این افزایش گستره از مرزهای جغرافیایی کشور مبدأ فراتر می­ رود، مقوله ­ی ورود به بازار بین­ المللی و بین­ المللی شدن کسب ­وکار موضوعیت می­یابد.  سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که یک مدل بازارگرا برای ورود استودیوهای انیمیشن ایرانی به بازار بین­ المللی چه ابعادی دارد.  در این پژوهش پس از مطالعه ­ی پیشینه ­ی نظری مقوله ­ی ورود به بازار بین­المللی و معرفی جایگاه صنایع خلاقه و مشخصاً صنعت انیمیشن در بازار بین ­الملل، مدلی پارادایمی برای ورود استودیوهای انیمیشن ایرانی به بازارهای خارج از مرزهای ایران ارائه شده است.  پژوهش از نظر هدف توسعه ­ای کاربردی بوده و در زمره ­ی تحقیقات کیفی قرار می­گیرد.  ضمن اینکه روش مورد استفاده نیز روش کیفی نظریه مبنایی بوده است.  مدل پارادایمی حاصل از تحلیل مصاحبه ­های عمیق، مشتمل بر پدیده اصلی (ورود استودیوی انیمیشن ایرانی به بازار بین­المللی)، علت­ها (انحصار دولتی، پیشرفتت رقبا و جذابیت بازار)، شرایط زمینه ­ای (پیشرفت تدریجی، سفارشی­ سازی، فعالیت مستقل، وابستگی به دولت) و مداخله­ گر (عوامل سیاسی، سیاستگذاری عمومی، رویکرد حرفه­ای و تأمین سرمایه)، کنش­ها و تعاملات (بازاریابی محصول، شناخت بازار، شبکه­ سازی خارجی، فرم و محتوای محصول، مدیریت استراتژیک) و پیامدها (توسعه بازار بین ­المللی، فروش خارجی و سودآوری) استخراج شده است.  %U https://gmj.ut.ac.ir/article_68234_68ddf721b1491a8177d4840e16ab7d33.pdf