%0 Journal Article %T نقش قهرمان در فیلم درباره الی ساخته اصغر فرهادی براساس اندیشه هگل %J مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی %I دانشگاه تهران %Z 2008-0468 %A غلامعلی, اسداله %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 15 %N 2 %P 137-153 %! نقش قهرمان در فیلم درباره الی ساخته اصغر فرهادی براساس اندیشه هگل %K سینما %K قهرمان %K درباره الی %K هگل %K اصغر فرهادی %R 10.22059/gmj.2021.84962 %X قهرمان محق اصطلاحی است که از فلسفه و تحلیل هگل 1 در باب تراژدی استخراج شده است. هگلبا توجه به دستگاه فلسفی اش، تراژدی آنتیگونه 2 نوشته سوفوکل 3 را تحلیل کرد و استنباطش این بودکه در این تراژدی نبرد بین دو آگاهی صورت گرفته است. در واقع هگل با تحلیل نمایشنامۀ آنتیگونهاثر سوفوکل مفهوم جدیدی از قهرمان را ارائه داد و ادعا کرد که تراژدی نبرد میان دو نیروی خیر استنه جدال خیر با شر. نظریۀ هگل در باب قهرمان تراژدی می تواند سرآغازی برای قهرمان در تراژدیمدرن باشد. تراژدی مدرن درعین حال که شباهت هایی با تراژدی یونان باستان دارد، ویژگی هایمنحصربه فردی دارد که آن را با تراژدی کلاسیک متمایز می سازد. فیلم درباره الی ساختۀ اصغر فرهادیآدم هایی را به تصویر می کشد که با هم بر سر مسئله ای به نزاع و جدال می پردازند؛ اما به نظر می رسداین شخصیت ها، فقط قهرمانانی محق هستند که تفکرشان با هم متفاوت است. در پژوهش حاضر کهبه روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و مشاهدۀ فیلم انجام شده است، علاوه بر -تحلیل تراژدی یونان و تراژدی مدرن و تفاوت ها، تلاش شده است مفهوم و نقش قهرمان را براساسدیدگاه هگل در فیلم درباره الی مورد مطالعه قرار گیرد. %U https://gmj.ut.ac.ir/article_84962_c9b70acc076f70d8bb027dfcc340e083.pdf