ORIGINAL_ARTICLE
روزنامهنگاری تعاملی: ارزیابی وبسایتهای خبری ایران
در این مقاله، ابتدا انواع تعامل با مخاطبان در وبسایتهای خبری تعریف میشود و سپس با تعیین ابزارهای تعاملی و تعریف عملیاتی دو شاخص تعامل با مخاطبان در وبسایتها، میزان تعامل مهمترین وبسایتهای خبری فارسی داخل ایران، ارزیابی خواهد شد. بدیهی است که یکی از ویژگیهای رسانههای آنلاین «تعاملی» بودن آنهاست که تقریبا در همه مراحل فعالیت وبسایتهای خبری، مورد توجه قرار دارد. برای ارزیابی میزان تعامل وبسایتهای خبری با مخاطبان و استفاده از ظرفیتهای روزنامهنگاری تعاملی، 80 وبسایت خبری در کشور که دارای بیشترین بازدیدکننده یا بیشترین ارجاع هستند، برگزیده شدند و 43 مولفه تعامل آنها با مخاطبان در دو بخش «تعامل رسانهای» و «تعامل انسانی» مورد تحلیل محتوا قرار گرفتند. در این پژوهش، «شاخص تعاملی بودن» و رتبه ترافیک هر وبسایت خبری محاسبه شد. بر اساس یافتههای پژوهش، میانگین شاخص تعاملی بودن وبسایتهای خبری در ایران حدود 15 از 43 است که این میزان نشاندهنده بیتوجهی وبسایتهای خبری به دوسوم ابزار تعامل با مخاطبان و استفاده از روزنامهنگاری تعاملی، به عنوان یکی از ویژگیهای اصلی رسانههای آنلاین است. این مقاله نشان میدهد که میزان بازدید از وبسایتهایی که دارای سطح بالاتر از تعامل هستند، کمتر است. همچنین میزان تعاملی بودن در وبسایتهای خبری رسمی از وبسایتهای خبری سرگرمی، به طور معناداری بیشتر است.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66511_e6acf15cddffdf8cdc8de0f9ca1212ed.pdf
2014-09-23
روزنامهنگاری آنلاین
روزنامهنگاری تعاملی
وبسایت
تعاملی بودن
مخاطب
سوسن
باستانی
sbastani@alzahra.ac.ir
1
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا
AUTHOR
سعید
ارکانزاده یزدی
saeed.arkan@gmail.com
2
دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه عوامل مؤثر بر انتخاب بازارهای جهانی در صنعت رسانه کشور
این مقاله نتیجه پژوهشی است که هدف آن شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب بازارهای جهانی در صنعت رسانه بوده است. یکی از تصمیمات راهبردی شرکتهای رسانهای برای ورود به بازارهای جهانی انتخاب بازار خارجی است. برخی مطالعات نشان دادهاند که انتخاب نظاممند بازارهای جهانی از عوامل مهم در موفقیت شرکتها در تجارت بینالملل به شمار میرود. گذشته از اینها، صنعت رسانه به دلیل ویژگیهای خاص و منحصر به فرد آن نیاز به تحلیلهای دقیقتر بازار دارد و این مقاله سعی می کند این نیاز را ارزیابی کند. برای گردآوری اطلاعات موردنیاز این پژوهش از روش میدانی و ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل شرکتهای توزیع و پخش کالاهای ویدیو رسانه بود و 100 پرسشنامه بهصورت حضوری و الکترونیکی بین مدیران و کارشناسان آنها توزیع گردید. به منظور مطالعه میزان و نوع ارتباط بین متغیرها از تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شده است. برخی از یافتههای این مطالعه نشان می دهند که انطباق محتوایی، وضعیت رقابتی، خصوصیات کشور میزبان و شرکت صادرکننده از عوامل مؤثر در انتخاب بازارهای جهانی محصولات رسانهای قلمداد میشوند. همچنین با استفاده از تحلیل مسیر مشخص شد که انطباق محتوایی بیشترین تأثیر را بهطور مستقیم بر انتخاب بازار هدف دارد این در حالی است که اثر کلی ویژگیهای خاص کشور میزبان نسبت به سایر متغیرها بیشتر است.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66512_53e328c9e6958680328e3c66c9af33b4.pdf
2014-09-23
رسانههای بینالمللی
تجارت جهانی
محصولات رسانهای
جذابیت بازار
راهبرد جهانی
احتشام
رشیدی
ehtesham.rashodi@srbiau.ac.ir
1
دکتری مدیریت رسانه واحد علوم و تحقیقات
AUTHOR
طهمورث
حسنقلی پور
thyasory@ut.ac.ir
2
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی استراتژی انتخاب رسانه تبلیغاتی مبتنی بر رفتار مصرفکنندگان
این مقاله به مطالعه استراتژی انتخاب رسانه تبلیغاتی در یک شرکت فرضی میپردازد. در تحقیق حاضر، برای مطالعه استراتژی انتخاب رسانه تبلیغاتی، از مفهوم تخصیص رسانه استفاده شده است. در این مطالعه، رسانههای تبلیغاتی در چهار بخش تلویزیون، رادیو، روزنامه و اینترنت مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. در همین رابطه، ابتدا با نظرسنجی از جامعه مصرفکنندگان، میزان میانگین زمان مشاهده هر رسانه و درصد مشاهدهکنندگان هر رسانه مشخص شد و سپس با معیار قرار دادن رفتار مخاطبان هدف و لحاظ نمودن نظرات مدیریت سازمان، مدل برنامهریزی خطی چندهدفه انتخاب رسانه تبلیغاتی ترسیم شد. در نهایت با حل این مدل، بودجه اختصاصیافته به هر یک از رسانههای تبلیغاتی، تعیین شد. خروجی این تحقیق، با توجه به توابع هدف و محدودیتهای تحقیق بیشترین تخصیص بودجه را به رسانه تلویزیون داشت. نتایج تحقیق همچنین نشان داد که رسانه تلویزیون بالاترین رتبه را از لحاظ میزان مشاهده توسط مخاطبان هدف در صنعت قطعهسازی خودرو به خود اختصاص داده است و رسانههای رادیو، روزنامه و اینترنت در رتبههای بعدی قرار دارند. به بیان دیگر در صنعت قطعهسازی خودرو، از لحاظ میزان دیدهشدن توسط مخاطبان هدف، رسانه تلویزیون در بین چهار رسانه مورد مطالعه بیشترین اثر را بر مشتریان هدف دارد و رسانههای رادیو، روزنامه و اینترنت در رتبههای بعدی قرار دارند.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66513_d9ce6a1c19435234ed5c1b731fd51ba8.pdf
2014-09-23
قاسم
زارعی قرکانلو
info@drgz.ir
1
استادیار گروه مدیریت و اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
اصغر
مشبکی
moshabak@modares.ac.ir
2
استاد گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
اسدالله
کردنائیج
naiej@modares.ac.ir
3
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعهای اکتشافی درباره پدیده شکلک خشم در میان کاربران ایرانیِ فیس بوک
ترول یا شکلک خشم، پدیدهای جدید در فضای مجازی است و میتوان آن را رسانهای جایگزین دانست که حاوی طنز اجتماعی است. ترول میتواند یک ایده، نظر، باور و واقعیت اجتماعی را بازنمایی کند و همچنین فرصتی برای تمرین اجتماعی فراهم کند. این تمرین، ناشی از شناخت و تجربههای اجتماعی افراد است. فرد میتواند از طریق این رسانه جایگزین آن چه که راه به مجاری اصلی ندارد را بیان کند و به تخلیه احساسات، باورها، و عقاید بپردازد. در این مقاله با مطالعه ۱۲۸ نمونه از ترولها، تلاش شد تا علاوه بر معرفی این پدیده جدید به این پرسش که چه چیزی باعث خندهدار شدن آن در بین کاربران میشود، پاسخ دهیم. در مرحله اول، ترولها را براساس تکنیکهای شکلی به سه بخش زبانی، کمیک استریپ و کارتونی طبقهبندی کردهایم که هر کدام از این تکنیکها در خندهدار بودن ترول دخیل بودهاند. در مرحله بعد محتوا و پیامهایی که در ترول ارائه شده مورد تحیل قرار گرفت که در نهایت منجر به پنج طبقه شده است: ترولشدن و ترول کردن، انتقاد اجتماعی، حرمت و هنجار همراه با انتقاد بیمحابا و خیال/ واقعیت در ترول.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66514_26569bec508f3b9cabf6f3ce66d0679f.pdf
2014-09-23
ترول
طنز
کمیک
رسانه جایگزین
علیرضا
دهقان
adehghan@ut.ac.ir
1
دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
AUTHOR
سهیل
رضانژاد
rezanejad.soheil@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران
AUTHOR
مونا
شعبان کاسهگر
mona.shaban89@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعهی دلایل رهاکردن وبلاگ نویسی: مطالعه موردی وبلاگهای ایرانی
از سال 1380 که اولین وبلاگ فارسی خلق شد وبلاگهای زیادی پا به دنیای مجازی فارسیزبان گذاشتند که غالبا توسط ایرانیان نگاشته میشدند. اشتیاق ایرانیان به وبلاگنویسی چنان بود که زبان فارسی در مقطعی از زمان، به چهارمین زبان وبلاگستان جهانی تبدیل شد. اما مشاهدهی وبلاگستان فارسی نشان میدهد که جمع قابل توجهی از وبلاگنویسان بعد از مدتی وبلاگنویسی را ترک و وبلاگ را به حال خود رها میکنند. این مقاله به مطالعهی دلایل ترک وبلاگنویسی با توجه به خصوصیات روان- جامعه شناختی وبلاگنویسان و مشخصات اجتماعی-فرهنگی جامعهی ایرانی خواهد پرداخت. در ابتدا با بهرهگیری از نظریههای روانشناسی ارتباطات، روانشناسی اجتماعی و فلسفهی اجتماعی (لیپیانسکی، مید، هونت و غیره) نشان خواهیم داد که وبلاگنویسان مورد مطالعه در این تحقیق در پی ارضای برخی نیازهای روانی- اجتماعی خویش، وبلاگنویسی را آغاز میکنند. سپس به تبیین این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه عدم ارضا یا ارضای دیگرگونهی این نیازها به رها کردن وبلاگ یا توسل به ابزارهای دیگر دنیای مجازی منجر خواهد شد. این تحقیق نشان میدهد که عوامل مختلف نظیر کنترل و فشار اجتماعی، فیلتر شدن وبلاگ و ظهور سایر ابزارهای ارتباطی اینترنتی نظیر شبکههای اجتماعی در رها کردن وبلاگ نقش بازی میکنند. برای مطالعهی این موضوع از دو روش جمعآوری و تحلیل داده استفاده کردیم: تحلیل محتوای شش ماه از یادداشتهای سی وبلاگ و کامنتهای این یادداشتها، و نیز مصاحبه نیمه هدایت شده با صاحبان این وبلاگها.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66515_71a41005b0a86310e7366e1e3bb72b47.pdf
2014-09-23
وبلاگ
شبکه اجتماعی
روانشناسی ارتباطات
فضای مجازی
فناوری اطلاعات و ارتباطات دیجیتال
شادی
ضابط
shadi.zabet@gmail.com
1
دکترای علوم ارتباطات
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل تأثیر رسانههای اجتماعی بر نگرش مشتریان نسبت به نام تجاری و قصد خرید از شرکت: مطالعه موردی شرکت ایران خودرو
هدف از مطالعه حاضر، تحلیل تأثیر رسانههای اجتماعی بر نگرش مشتریان نسبت به نام تجاری و قصد خرید محصولات شرکت ایران خودرو با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده میباشد. جامعه آماری پژوهش مشتریان شرکت ایرانخودرو در محدوده شهر تهران میباشد. توضیح آنکه، منابع اطلاعاتی که مشتریان از آن استفاده میکنند، نگرش آنها را نسبت به محصول یا شرکت و در نتیجه، نیات رفتاری آنها را تحت تاثیر قرار میدهد. از سوی دیگر، رسانههای اجتماعی یکی از منابع اطلاعاتی مهم برای مشتریان قلمداد میشود و بنا بر این لازم است این بعد از رفتار نگرشی مورد مطالعه قرار گیرد. گردآوری دادههای این مطالعه با استفاده از پرسشنامه صورت گرفت که با بهرهگیری از نمونهگیری در دسترس، 210 مشتری به عنوان نمونه انتخاب شد. به منظور تحلیل رابطه میان رسانه های اجتماعی، نگرش نسبت به نام تجاری، و قصد خرید محصولات شرکت، از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شده است. برخی از یافته ها نشان می دهد که افزایش تبلیغات سنتی شرکت ایرانخودرو و رسانههای اجتماعی منجربه نگرش مثبت مشتریان نسبت به برند شرکت میشود، اما میزان تأثیرگذاری رسانههای اجتماعی بیشتر از تبلیغات سنتی میباشد. بهعلاوه، نگرش نسبت به نام تجاری منجر به خرید محصولات شرکت میشود.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66516_8d687a7374c058e7bc8303ed53a9f893.pdf
2014-09-23
رسانههای اجتماعی
نگرش نسبت به نام تجاری
معادلات ساختاری
شرکت ایرانخودرو
علی اکبر
فرهنگی
farhangi@ut.ac.ir
1
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
عباس
عباس پور
abbaspour1386@gmail.com
2
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
سهیلا
بورقانی فراهانی
soheil_15184@yahoo.com
3
هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
AUTHOR
رضا
عباچیان قاسمی
r_abachian@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی پردیس دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رضایتسنجی استفاده از اینترنت و سنجش میزان وابستگی کاربران ایرانی و فرانسوی: مقایسه کاربران دانشجوی دانشگاه تهران و دانشگاه لورن فرانسه
این مقاله بخشی از نتایج رسالهای است که طی آن میزان رضایت و وابستگی به اینترنت کاربران دانشجو در دو کشور ایران و فرانسه مورد مطالعه و سنجش قرار گرفته است. شالوده تجربی این تحقیق، مبتنی بر مطالعهای مقایسهای و کمی با استفاده از پرسشنامه و بهرهگیری از دو مقیاس سنجش رضایت کاربران بنیوسف و هدری و آزمون وابستگی اینترنت اورمان بوده که بر اساس آن، دو پیمایش مستقل در دو کشور مزبور با 300 نمونه از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاههای تهران و لورن فرانسه در مقطع لیسانس علوم انسانی و هنر در سال 2010 به اجراء درآمده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که تنها یک سوم دانشجویان ایرانی و فرانسوی از اینترنت رضایت بالایی دارند؛ در حالی که نرخ رضایت پاسخگویان فرانسوی کمی بالاتر از همتایان ایرانی است و تعداد کاربران وابسته به اینترنت در دو جامعه آماری نیز کمتر از 10 درصد و پاسخگویان ایرانی با اختلاف کمی، وابستگی بیشتری به اینترنت نشان میدهند. همچنین پاسخگویان فرانسوی کمی بیشتر از همتایان ایرانی خود به منظور اهداف تحصیلی به اینترنت مراجعه میکنند.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66517_5a1cd0d9c3ea1f769793bbf49673549a.pdf
2014-09-23
رضایتسنجی
وابستگی به اینترنت
ایران
فرانسه
محمد مهدی
فتوره چی
mmfatorehchi@yahoo.fr
1
دکترای اطلاعات و ارتباطات، موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تعامل در فیسبوک و تاثیر آن بر هویت مدرن جوانان شهر اصفهان
این مقاله بخشی از یک پژوهش است که در آن رابطه علی بین دو متغیر حضور و تعامل در شبکه اجتماعی فیسبوک، از یکسو و تغییرات هویت مدرن جوانان شهر اصفهان، از سوی دیگر، مورد مطالعه و بحث قرار میگیرد. پرسشی که این مقاله به آن پاسخ می دهد این است که استفاده از فیسبوک چه تاثیری بر هویت مدرن کاربران جوان اصفهانی دارد؟ به لحاظ نظری از نظریههای هویت در فضای مجازی برای تبیین رابطه دو متغیر بالا استفاده شده و این مطالعه به لحاظ روش شناسی، به صورت ترکیبی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کاربران جوان فیسبوک در شهر اصفهان تشکیل میدهند. برخی از یافته های این پژوهش نشان میدهد که بین مدت زمان عضویت، میزان استفاده، میزان مشارکت و فعالیت کاربران و واقعی تلقی کردن محتوای فیسبوک از سوی کاربران و هویت مدرن رابطه معنادار مثبتی وجود دارد. همچنین فیسبوک از طریق بروز خود واقعی و تخلیه عاطفی، کسب توانمندیهای روز و احساس جهانوطنی در بین کاربران خود باعث تقویت هویت مدرن آنها میشود.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66518_8ff7aa5f7b9f05c248f2d401f06ea4ba.pdf
2014-09-23
شبکههای اجتماعی مجازی
فیسبوک
هویت مدرن
اصفهان
مسعود
کیانپور
m.kianpour@ltr.ui.ac.ir
1
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
صمد
عدلیپور
samadadlipour@gmail.com
2
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه تبریز
AUTHOR
حکیمه
ملکاحمدی
hakime_malekahmadi@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه یاسوج
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر گزارشهای خبری خشونتبار تلویزیونی بر هیجانات
این مقاله بخشی از یک پژوهش است که هدف از انجام آن، تعیین میزان تأثیر گزارشهای خبری خشونت بار تلویزیونی بر تجربیات هیجانی بوده است. ضمنا، این پژوهش مطالعهای تجربی از نوع آزمایشگاهی کوتاه مدت بوده است. در این پژوهش 80 دانشجوی علمی-کاربردی فرهنگ و هنر که به صورت داوطلبانه برای تماشای 10 گزارش خبری که 5 سطح خشونت را به نمایش گذاشته بود شرکت کردند. از آنها خواسته شده بود که پس از هر گزارش خبری احساسات ذهنی خود را بر اساس پرسشنامه «میزان افتراقی ایزارد» در طیف لیکرت بیان کنند. اندازهگیری دو عامل «نوع خشونت» و «نوع احساس بینندگان» نشان داد که خشونت در اخبار تلویزیونی بسته به نوع خشونت به تصویر کشیده شده، هیجانهای منفی را فراخوانی میکند. به طور کلی، مشاهده شد که «تحقیر و ترس» کمترین حس تجربه شده در گزارشهای خبری خشونت بار می باشد. در عوض، مشاهده شد که مخاطبان گزارشهای خبری خشونتبار احساسات خود را بیشتر با هیجانهای مهم دیگری چون خشــم و نفــرت نیز واکنش نشان میدهند. این امر بیانگر نوعی نگرانی نسبت به انسجام نظم اجتماعی و عدم تأیید دیگران است. احساساتی که در واکنش به رنج دیگران همچون غم و ترس ابراز می شود بسیار به ندرت صورت میگیرد. نتایج حاصله عمدتاً بیانگر شبکهای پیچیده از روابط بین متغیرهای رسانهای، خصوصیات بینندگان و فرآیندهای هیجانی می باشد.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66519_76cb30fec8cb5a08c4f9962276136e94.pdf
2014-09-23
شهناز
هاشمی
shahnaz_hashemi@yahoo.com
1
استادیار سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش
AUTHOR