ORIGINAL_ARTICLE
بازنمایی تصویر دوستان و دشمنان در پانزده روزنامه سراسری ؛ تحلیل نشانه شناختی عکس های مرگ صدام حسین، بی نظیر بوتو و اسامه بن لادن
این پژوهش به تحلیل عملکرد تصویری مطبوعات داخلی در قبال سه حادثه مهم خاور میانه در سال های اخیر پرداخته است: مرگ صدام حسین[i]، بی نظیر بوتو[ii] و اسامه بن لادن[iii]. نویسندگان در پی آن بوده اند که به این سئوال پاسخ گویند که آیا تصویر دوستان و دشمنان در عکس های اخبار سیاسی روزنامه ها به طور یکسان بازنمایی می شود؟ روزنامه ها چگونه موفق به نمایش موضع گیری خود نسبت به افراد مختلف از خلال تصویر می شوند؟ و آیا مواضع سیاسی روزنامه ها در چگونگی موضع گیری آنها نسبت به شخصیت های گوناگون تاثیری دارد؟ برای پاسخ به این سئوالات، ما به تحلیل نشانه شناسانه عکس های 15 روزنامه سراسری کیهان، اطلاعات، همشهری، جام جم، ایران، جمهوری اسلامی، رسالت، ابرار، سیاست روز، فرهنگ آشتی، اعتماد، شرق، آفتاب یزد، همبستگی و مردم سالاری از مرگ صدام حسین، بی نظیر بوتو و اسامه بن لادن بر مبنای روش نشانه شناسی[iv] منتج از نظریات رولان بارت[v] درباره نشانه شناسی عکس، نظریه بازنمایی رسانه ای استوارت هال[vi]، نظریات دنیس مک کوئیل[vii] درباره سوگیری پرداخته ایم. نتایج این تحقیق نشان داد که روزنامه های با مواضع سیاسی متفاوت، تصاویر افراد را به شیوه ای متفاوت بازنمایی می کنند. ضمن اینکه روزنامه های سراسری کشور، موضعی دوستانه نسبت به بوتو و موضعی دشمنانه نسبت به صدام داشته اند، اما به طور کلی درباره بن لادن موضعی مبهم و دو پهلو اتخاذ کرده اند. [i] Saddam Hussein [ii] Benazir Bhutto [iii] Osama bin Laden [iv] Semiotics [v] Roland Barthes [vi] Stuart Hall [vii] Denis McQuail
https://gmj.ut.ac.ir/article_66603_c123e1ace1d6722e276e4c4f6a27b67a.pdf
2012-03-20
نشانه شناسی
عکس
روزنامه
دوست
دشمن
حسین
افخمی
hafkhami48@yahoo.co.uk
1
استادیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
المیرا
موسوی تبار
elmira282@gmail.com
2
کارشناس ارشد، علوم ارتباطات اجتماعی- گرایش روزنامه نگاری، دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بازنمایی کلیشههای جنسیتی در رسانه: مطالعه ادبیات داستانی آلاحمد
مرد یا زن بودن، تصورات و پیشفرضهایی را به دنبال دارد که در فرهنگ هر جامعهای تا حدودی متفاوت است. این تصورات، کلیشههای جنسیتی نامیده میشود که کمابیش در هر جامعهای وجود دارد. بر اساس کلیشههای جنسیتی، زنان و مردان در جامعه دارای ویژگیهای خاص، رفتار خاص و حالات روانی خاص هستند و قابلیت انجام وظایف و کارهایی را دارند که به صورت معمول با یکدیگر متفاوتند. کلیشهها در درون فرهنگ جوامع و به همراه دیگر عناصر فرهنگی از طریق نهادهایهای اجتماعی مانند خانواده، رسانههای گروهی، گروه همسالان و نظام آموزش در طی نسلهای متمادی بازتولید میشوند. رسانههای همگانی در کنار خانواده و آموزش و پرورش، از جمله عوامل جامعهپذیر کردن افراد یک جامعه هستند. آنچه رسانهها به نمایش میگذارند هم برگرفته از فرهنگ جامعه است و هم تأثیرگذار بر آن. در این میان کتاب یکی از رسانههای همگانی است که از طریق انعکاس هنجارها، ارزشها و تفکرات موجود در جامعه، به بازتولید فرهنگ جامعه میپردازد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی کلیشههای جنسیتی موجود در ادبیات داستانی آلاحمد میباشد. بدین منظور تمام آثار داستانی آلاحمد مورد بررسی قرار گرفت. روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا میباشد. یافتهها نشان از وجود کلیشههای جنسیتی (پر حرفی، خرافاتی، هیجانی و انفعال برای زنان و پرخاشگری و عصبانیت و سلطهگر بودن برای مردان) در داستانهای آلاحمد بوده و در این میان کلیشههای زنانه برجستهتر و از نظر تعداد سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66604_613333c3330b2b483d0d02bb6a4c90e6.pdf
2012-03-20
کلیشههای جنسیتی
زنانه
مردانه
تحلیل محتوا
آلاحمد
سید حسن
حسینی
hosseini_1332@yahoo.com
1
استادیار، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
AUTHOR
منصوره
دشتی
mdashti_utm@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد، مطالعات زنان، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل گفتمان انتقادی سخنان دولتمردان ایران و آمریکا در مشروعیت بخشی به دولتهای خویش: تحقیق موردی سخنان امام خمینی و جورج بوش
نظم گفتمانی حاکم بر سخنان دولتمردان در عرصه بین الملل در تصویر سازی از مشروعیت دولت شان در پی آن است که با شکل دهی گفتمان خود تصویری مثبت ازاعمال حاکمیت خود ارائه نماید. گفتمان دولتمردان برای کشف روابط و مناسبات قدرت (اقتدار) در جهت بازتولید و حفظ ساختارهای اجتماعی و سیاسی خود و همچنین مشروعیت بخشی به اعمال حاکمیت خودشان تحلیل شده است. در این راستا، دولت ایالات متحده آمریکا با زبان قدرت و خشونت و دولت ایران با حمایتهای مردمی و با زبان اقتدار سعی در ارائه تصویری مثبت از خود و مشروعیت بخشی به دولت و اعمال حاکمیت خود در محافل بین المللی دارند. نویسندگان این مقاله به مطالعه و مقایسه گفتمان دولتمردان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا با روش تحلیل گفتمان انتقادی پرداخته اند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که گفتمان دولتمردان جمهوری اسلامی ایران، گفتمان تکثر گرا بوده است در حالی که گفتمان دولتمردان ایالات متحده آمریکا، گفتمان توطئه و انحصار گرا بوده است.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66605_13c937c2c8b4fe36fdde0f6b3f28611e.pdf
2012-03-20
گفتمان
مشروعیت سیاسی
تحلیل گفتمان انتقادی
ایران
ایالات متحده آمریکا
محمدصادق
ضیایی
ziaee@ut.ac.ir
1
دانشیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
AUTHOR
عباس
نرگسیان
anargesian@ut.ac.ir
2
دکتری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
AUTHOR
منیژه
کیا منفرد
mkiamonfared@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق، دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رویکرد ارتباطات متقابل به شهروندی الکترونیک: تحلیل برنامه های چهارم و پنجم توسعه
مسئله اولیه ما در این تحقیق، تعیین جایگاه شهروند ایرانی در شکل دهی و توسعه فرهنگ شهروندی است. اما از آنجا که شهروند الکترونیک برای توسعه فرهنگ شهروندی نیاز به آموزش، امکانات و حق تولید محتوای دیجیتالی از طریق دولت ها را دارد، در این تحقیق به تعیین جایگاه شهروند ایرانی در قوانین فضای مجازی ایران پرداختیم. پس از مرور نظریات مرتبط مختلف، سنخ شناسی قوانین فضای مجازی به عنوان چهارچوب نظری در این تحقیق به کار گرفته شد. روش شناسی این تحقیق نیز استفاده از روش سناریوسازی به طور معکوس (واسازی) است. با هدف تحلیل رویکرد دولت به شهروندی الکترونیک در ایران، در این مقاله تلاش شده است با تحلیل قوانین برنامه های پنج ساله چهارم و پنجم توسعه، رویکرد دو برنامه پنج ساله به فضای مجازی، قابلیتها و کاربردهای آن و همین طور به حقوق شهروندی و آموزش شهروندی مورد مطالعه قرار گیرد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که رویکرد قانونگذاران و برنامهریزان در ایران، افزایش دسترسی به اینترنت و تشکیل دولت الکترونیک برای خدمت رسانی به شهروندان است (قوانین ایجابی) و در عین حال به امکان تولید محتوای فرهنگ شهروندی توسط شهروندان کم توجهی شده است (قوانین سلبی). پیشنهاد می شود که با نگاهی سازگارانه و معتدل به ظرفیت های فضای مجازی، توسعه فرهنگ شهروندی الکترونیک با همکاری دولت و شهروندان (رویکرد ارتباط متقابل) به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. در واقع بزرگترین سرمایه فضای مجازی تبدیل کردن کاربر و شهروند به تولید کننده است.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66606_4e7f186eb50eac57362458fccaf9c361.pdf
2012-03-20
شهروندی الکترونیک
سنخ شناسی قوانین
قوانین برنامه پنج ساله توسعه
ایران
شهروند به عنوان تولید کننده
سعید رضا
عاملی
ssameli@ut.ac.ir
1
استاد گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
AUTHOR
میترا
نعیمی
mitranaeimi@ut.ac.ir
2
کارشناس ارشد، مطالعات جهانی- مطالعات ارتباطات و رسانه
AUTHOR
مرضیه
خلقتی
mzkhelghati@alumni.ut.ac.ir
3
کارشناس ارشد، علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جهان-محلیشدن موسیقی مردمپسند: مضامین دینی در رپ ایرانی-فارسی
تاثیرپذیری فرهنگهای مردمپسند نقاط مختلف دنیا از یکدیگر در دهههای اخیر در قالب مفهوم جهانیشدن مطالعه شده است. در این دیدگاه اغلب از تاثیرپذیری و گاه تحت سلطه بودن فرهنگهای بومی از جانب فرهنگ غالب جهانی سخن گفته میشود. دیدگاه جهان-محلیشدن بهعنوان کاملکننده یا جایگزینی برای جهانیشدن، در کنار عناصر جهانی به عناصر بومی نیز توجه دارد و امر جهانی را فینفسه نقطهی مقابل امر محلی نمیداند. از جمله عرصههایی که در آن میتوان پروژههای جهان-محلیشدن را مشاهده و مطالعه کرد موسیقی مردمپسند است. در این مقاله ما با نگاه جهان-محلیشدن، مضامین دینی در موسیقی رپ ایرانی-فارسی را مطالعه کردیم. موسیقی رپ ایرانی-فارسی، از سویی تاثیرگرفته از فرهنگ رپ جهانی (غربی) و از سوی دیگر تحت تاثیر فرهنگ بومی (ایرانی-اسلامی) است و مصداق فرآیند جهان-محلیشدن است. برای نشان دادن این وضعیت، مضامین دینی در این موسیقی با استفاده از الگوی دینداری گلاک و استارک مطالعه شده است. در این الگو ادیان جهان شامل ابعاد اعتقادی، مناسکی، فکری، تجربی و پیامدی دانسته شدهاند. باید توجه داشت که این مقاله بهدنبال تایید شرعی این نوع موسیقی نیست و تنها درصدد مطالعه نوع پرداختن آن به مضامین دینی است. در این مقاله با استفاده از این ابعاد دینداری، بهسراغ تحلیل محتوای کیفی متن قطعههای موسیقی رپ ایرانی-فارسی رفتیم. نتایج نشان داد مفاهیم دینی بهعنوان جنبهای بومی در موسیقی رپ ایرانی-فارسی مشاهده میشوند.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66607_4203c22103cec015ed1600fa9feceebe.pdf
2012-03-20
جهان
محلیشدن
جهانیشدن
ابعاد دینداری
موسیقی ایران
موسیقی رپ
یونس
نوربخش
ynourbakhsh@ut.ac.ir
1
دانشیار، دانشکدهی علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
AUTHOR
محمد مهدی
مولایی
mm@mowlaei.ir
2
کارشناس ارشد، مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فرا تحلیل مطالعات ورزش و رسانه: ارزیابی ده مقاله و پایاننامه
این مقاله به فرا تحلیل ده مقاله و پایاننامه با موضوع ورزش و رسانه پرداخته است. پژوهشگران متعددی تلاش کردهاند تا مسائل مربوط به ورزش و رسانه را از منظر جامعه شناسی مطالعه کرده و عوامل و پیامدهای آن را ارزیابی کنند. اما این پژوهشها همانند بعضی از کند و کاوها در سایر حوزههای علوم انسانی از روش معینی پیروی نکرده و بیشتر تابع سلیقه و علاقه پژوهشگر بوده است. فراتحلیل حاضر، کوششی برای تحلیل مجدد مجموعهای از پژوهشهای آسیب شناختی در حوزه ورزش و رسانه و برشمردن نقاط قوت و ضعف این پژوهشهاست. این نوشتار و سایر تحقیقات این حوزه که روش فراتحلیل را به کار برده اند از این جهت مهم تلقی میشوند که مجالی را فراهم مینمایند تا متخصصین در حوزه جامعهشناسی ورزش نگاهی به راهی که تا کنون دیگران پیمودهاند داشته باشند و همچنین بازنگری واقع بینانه ای نسبت به دستاوردهای این حوزه میسر گردد.
https://gmj.ut.ac.ir/article_66608_4ee9e79a965590536dd06930f7ba5b7d.pdf
2012-03-20
جامعهشناسی ورزش
ورزش
رسانه
جوانان
مهدی
آقاپور
aghapour@ut.ac.ir
1
استادیار، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران
AUTHOR
ساجده
زارعپور
zarepour_19@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد، مطالعات جوانان
AUTHOR