مساله مقاله به فقدان مدلی مربوط می شود که برای تحلیل کیفیت سایتهای خبری ضروری به نظر می آید. امروزه این سایتها، با توجه به قابلیتهای چند رسانه ای و عدم وجود محدودیت در زمان و مکان انتشار اخبار، کاربران زیادی دارند. از اینرو ارائه ی مدلی نظام مند برای ارزیابی کیفیت سایتهای خبری که گردانندگان آنها بر اساس مدل پیشنهادی به شناسایی و رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت سایتهای خود بپردازند واجد اهمیت است و پژوهش حاضر به طور مشخص به آن میپردازد. در بعد کلان هم به دنبال ارتقای کیفیت سایتهای خبری کشور بر اساس شناسایی نیازهای مخاطبان است. در راستای این اهداف ابتدا بر اساس نظرات خبرگان و ادبیات موضوع در حوزه سایتها، 51 مؤلفهی مهم مرتبط با کیفیت سایتهای خبری شناسایی و سپس از مخاطبان این سایتها خواسته شد تا میزان اهمیت هر یک از آنها را طی پرسشنامه ای تعیین کنند. سرانجام، داده های به دست آمده در قالب تحلیل عاملی تائیدی تجزیه و تحلیل شدند. در نیتجه این پژوهش، مدلی تدوین شد که در آن زمینه های بهبود کیفیت سایتهای خبری با تاکید بر دو مفهوم عمده ارائه شده است. مفهوم اول، بر جنبه های مشترک میان تمامی سایتها همچون جذابیت و دسترسی به سایت تاکید دارد و مفهوم دوم، بر جنبه های خصوصی سایتهای خبری مانند اخبار و نحوه ی ارائه اخبار و اطلاعات استوار است.