دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
2
2
2007
09
23
تحلیلی بر وضعیت تبلیغات در سومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر تهران
FA
رحمت الله
صدیق سروستانی
استاد گروه جامع هشناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
rsadigh@ut.ac.ir
سید احمد
فیروزآبادی
استادیار گروه توسعه، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
afirouzabadi@ut.ac.ir
حسین
ایمانی جاجرمی
استادیار گروه توسعه، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
imanijajarmi@ut.ac.ir
این تحقیق با مطالعه انواع اقلام و مواد تبلیغی کاندیداها در سومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر تهران، سعی دارد برخی از محورها و نکات تبلیغی و انتخاباتی این دوره را تحلیل کند. موضوعاتی که در این مقاله مورد توجه قرار گرفته اند عبارتند از: چگونگی تبلیغ در بین کاندیداها از نظر انفرادی و یا جمعی بودن، ذکر گروه یا گروههای حامی در تبلیغات، وضعیت پوشش، آرایش و چهره در عکسهای انتخاباتی افراد و یا گروههای شرکت کننده، وضعیت اولویت نوع، جنس و رنگ مواد تبلیغی مورد استفاده، وضعیت استفاده از نماد، ذکر نشانی در تبلیغ و همچنین چگونگی عضویت و عدم عضویت افراد در یک یا چند گروه یا ائتلاف. ضمنا ویژگیهای منتخبین بر اساس محورهای مذکور را نیز مورد بحث قرار گرفته اند.
شوراهای اسلامی,انتخابات,تبلیغات,پیام,نماد
https://gmj.ut.ac.ir/article_66537.html
https://gmj.ut.ac.ir/article_66537_4e0422d781c4953a85963c807f1d594f.pdf
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
2
2
2007
09
23
ریاضیات در ارتباطات اقناعی
FA
فیلیپ
یافه
(Philip Yaffe)
phil.yaffe@yahoo.com
این مقاله به این نکته میپردازد که به نظر می رسد میان ریاضیات و ارتباطات اقناعی – نوشتار و بخصوص زبان گفتاری – در حالت عمومی وجه اشتراک ناچیزی برقرار باشد. درحالیکه علم ریاضیات از ماهیت عینی برخوردار است در حالیکه کلام در بر دارنده عناصری ذهنی نظیر خصلت صدا، آهنگ کلام، تماس چشمی، شخصیت، زبان بدنی و امثال آن است. اما برخلاف آنچه به نظر میآید این دو قلمرو همانندی بسیاری با یکدیگر دارند. موفقیت سخنرانی شفاهی قبل از هر چیز به میزان دقت ساختار آن متکی است و ریاضیات هم که تماما با دقت سر و کار دارد. بنابراین آنقدر هم عجیب نخواهد بود اگر فکر کنیم که با بکارگیری مفاهیم ریاضی در ارائه شفاهی می شود به نحو چشمگیری بر کارامدی و اثرگذاری آن افزود.
ارتباطات اقناعی,نوشتار,ریاضیات,گفتار,زبان بدن,ارتباطات شفاهی
https://gmj.ut.ac.ir/article_66538.html
https://gmj.ut.ac.ir/article_66538_cecc10e2cf631af69129cc57c1f9991e.pdf
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
2
2
2007
09
23
مطالعه پدیده استفاده اعتیادی از اینترنت در بین نوجوانان و جوانان (25-15 سال) شهر تهران
FA
سعید
معیدفر
دانشیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
smoidfar@ut.ac.ir
کرم
حبیب پور گتابی
دانشجوی دوره دکتری گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
احمد
گنجی
کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه تهران
مقاله حاضر به مطالعه پدیده اعتیاد به اینترنت به عنوان یکی از مسائل اجتماعی در عصر ارتباطات میپردازد. پدیده اعتیاد به اینترنت مدتی است که در کشورهای توسعهیافته بعنوان یکی از پیامدهای توسعه روزافزون شبکه ارتباطات الکترونیکی مطرح شده و کژکارکردهای بسیاری برای فرد، خانواده و جامعه به همراه داشته است. این مقاله برگرفته از تحقیقی پیمایشی در سال 1385 شمسی درباره وضعیت این پدیده در ایران است. جامعه آماری را نوجوانان و جوانان 25-15 ساله شهر تهران که به اینترنت دسترسی دارند تشکیل میدهد. حجم نمونه نیز برابر با 800 نفر است. نتایج حاکی از آن است که پدیده استفاده اعتیادی از اینترنت در ایران نیز وجود دارد هرچند استفاده اکثر نوجوانان و جوانان از اینترنت بنظر طبیعی میرسد. همچنین، براساس نتایج این مطالعه، استفاده اعتیادی از اینترنت در بین برخی از نوجوانان و جوانان، با مسائلی مانند عدممسئولیتپذیری اجتماعی، انزوای اجتماعی، فقدان حمایت اجتماعی، ناکارآمدی تحصیلی و کاری ارتباط مستقیم و با احساس خودارزشی ارتباط معکوس دارد.
اعتیاد اینترنتی,مسئولیتپذیری اجتماعی,انزوای اجتماعی,حمایت اجتماعی,ناکارآمدی تحصیلی و کاری,احساس خودارزشی
https://gmj.ut.ac.ir/article_66539.html
https://gmj.ut.ac.ir/article_66539_af49c1baa7f2eba2a3aa6b28fc2e35bc.pdf
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
2
2
2007
09
23
تکنولوژی و تغییرات فرهنگی دینی
FA
مهری
بهار
استادیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
baharan12345@yahoo.com
این مقاله میزان تغییرات صورت گرفته در حوزه دینی و مراسم و رفتار دینی را در دوره جدید و با تاکید بر نقش و اثرگذاری تکنولوژی چون اتومبیل مورد تحلیل قرار میدهد. افراد جامعه ایرانی تجربه خاص دینی به لحاظ ذهنی و عینی در سطح مناسک و مراسم دینی دارند که حاصل اموخته ها و رفتار انها می باشد. تغییرات ایجاد شده در این تجربه طی یک دوره تاریخی بیشتر نشان داده می شود. در اینکه تغییرات چه ماهیتی دارند و چگونه صورت می گیرند, توافق نظری وجود ندارد. یکی از راههای دست یابی به معنای نسبتا نزدیک به یکدیگر, تمرکز بر نقش تکنولوزی بر رفتار و مناسک دینی است. بدین لحاظ می توان مدعی شد بخشی ار تغییرات در اثر نفوذ تکنولوژی بر جامعه دینی و به خصوص مراسم فهمیده می شود. به نظر می رسد زندگی دینی و مراسم مذهبی بیش از گذشته در معرض نفوذ تکنولوزی و عوامل متفاوت ان قرار گرفته است. مطالعه رابطه بین تکنولوژی و مراسم مذهبی از منظر مطالعات فرهنگی نیز مهم است . سوال ان است که چگونه مراسم دینی با ورود تکنولوژی دچار تغییرات و دگرگونی های متعددی شده است؟ این سوال به سوالهای دیگری قابل تقسیم است. ایا تکنولوژی مدرن می تواند با نمادهای مذهبی گذشته مراسم همذات پنداری نماید و قادر باشد به عنوان یک محصول .مدرن جانشین یک محصول فرهنگی و دینی قرار بگیرد؟ آیا تکنولوژی (با استفاده از علائم و نمادهای دینی در قالب شعارها و تصاویر) می تواند در خدمت دین قرار گرفته و شیی چون ماشین جایگزین دیگر ابژه های دیگر شود؟ به نظر می رسد یک ابزار تکنولوژیکی مثل اتومبیل در عین حال که کارکرد اقتصادی دارد می تواند به گونه ای موقتی با توجه به زمینه ها و ظرفیتهای متفاوت ان، کارکرد دینی نیز بیابد. به عبارتی توجه به وجه نمادین و تولید معنای جدید به لحاظ قرار گرفتن در فضای دینی می تواند برخی از محصولات و کالاهای عادی را به سوژه های نمادین تبدیل سازد. در بیان رابطه بین تکنولوژی و تغییرات دینی، ضمن اهمیت دادن به مشاهده مشارکتی، از عکس برداری و نشانه شناسی تصویری استفاده شده است. با فراهم نمودن تصاویر متعدد و تحلیل نشانه شناسی از شیی مادی مثل اتومبیل و استفاده از آن به عنوان نماد و نشانه دینی به تحلیل پرداخته شده است. در این راستا شعارهای دینی (و احتمالا تبلیغاتی) بر روی اتومبیل به عنوان ابژه ای مادی که ظرفیت جانشینی نماد مذهبی در مراسم را دارا می باشد، مورد توجه بوده است. جمع آوری داده ها و مشاهدات انجام شده در سطح شهر تهران, مصرف نمادین از اتومبیل و انبوه مصداقهای آن در مراسم دینی نشان می دهند که اگرچه اتومبیل ساخته طراحان، تولیدکنندگان و دست اندرکاران تکنولوزی مدرن می باشد، اما به سبب کارکرد های متفاوتی که در حین مراسم دینی پیدا می کند میتواند موجب تقویت یک تجربه دینی جدید و ایجاد حس زیباشناختی در مراسم نیز شود.
دین,فرهنگ,تکنولوژی,تغییرات دینی,علائم و نشانه های دینی و اتومبیل
https://gmj.ut.ac.ir/article_66540.html
https://gmj.ut.ac.ir/article_66540_18dec49e3aab34e2c1485d79ebc6ab1d.pdf
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
2
2
2007
09
23
طراحی معماری یک عامل هوشمند تطبیقی برای جستجوی اطلاعات تجاری با استفاده از تئوری ترکیب اطلاعات
FA
کاوه
کاوسی
دانشجوی دکتری، قطب کنترل و پردازش هوشمند
kkavousi@ut.ac.ir
بهزاد
مشیری
استاد قطب کنترل و پردازش هوشمند
moshiri@ut.ac.ir
بی شک مساله بازیابی مناسب اطلاعات تجاری از اینترنت و سایر پایگاه های داده با مقیاس بزرگ و بسیار بزرگ از مهمترین مشکلات موجود بر سر راه استفاده ی بهینه از این منابع اطلاعاتی می باشد. دانشمندان علوم ارتباطی توسعه تجارت الکترونیکی را از یکسو مرتبط به گسترش قابلیت های فناوری اطلاعات و از سوی دیگر وابسته به کاهش هزینه های مترتب به استفاده از این فناوری می دانند. در حال حاضر سرویس های زیادی برای جستجوی وب موجود است. ولی هیچکدام از این ابزار ها آنقدر که مورد انتظار است مفید نیستند و عملا در بسیاری از موارد نتایج رضایت بخش نیستند. یکی از مهمترین عوامل این امر عدم برخورد تخصصی این ابزارها با اطلاعات است. بنابراین گرایش به سمت ابزارهای جستجوی تخصصی راه حل طبیعی این معضل می باشد. یکی از مهمترین عوامل در ایجاد اینگونه ابزارها وجود قابلیت یادگیری و اصلاح مدل رفتاری آنها در قبال موضوعات مختلف و به صورت تخصصی می باشد. در این مقاله راجع به یک عامل هوشمند بحث شده است که با استفاده از تکنیک های ترکیب اطلاعات نقش یک فراجویشگر سفارشی در زمینه های تجاری را برای کاربر ایفاء می کند. در معماری این عامل از تکنیک های ترکیب اطلاعات و مکانیزم های اصلاح تطبیقی بهره گرفته شده است.
ترکیب اطلاعات,عامل هوشمند,ترکیب مجموعه ها,فراجویشگر
https://gmj.ut.ac.ir/article_66541.html
https://gmj.ut.ac.ir/article_66541_11f2ae7e0f64f85efb4c8056fbe8dfb1.pdf
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
2
2
2007
09
23
جستاری درباره حفظ وارتقاء تصویری قوی از سازمان ملل: مطالعه برنامه ریزی ها از طریق نظارت بر افکار عمومی/رسانه ها و دستاوردهای مبتنی بر تصویر/مبتنی بر مسئله
FA
دیوید
اسکلار
عراق، کردستان، اربیل، جنب کالج فاندمنتال، محله راستی-اربیل خیابان کرکوک-مدرسه بین المللی چوئیفات
ds2475@columbia.edu
سازمان ملل میتواند با حفظ و ارتقاء تصویری مستحکم تر، خود را آماده بهره بیشترنماید. در دهه گذشته، با توجه به برنامه "نفت در مقابل غذا" تصویر سازمان ملل به طرز مشهودی از طریق اتهمات و گوشه کنایات صدمه دیده است. پاسخگویی سریع و نظامندتر به انتقادات بعد از تغییراخیر ساختار بخش اطلاع رسانی عمومی، میتواند ارزشمند تلقی شده و قابل دستیابی باشد. اگر امکان آن وجود داشته باشد، رزرو یک ساعت از اوج ساعات مصرف گیرنده های رادیو تلویزیون برای فرستادن پیامی سالانه از سوی ذبیر کل به مردم جهان میتواند روشی باشد تا سازمان ملل بتواند بر روی تصویر عمومی اش کنترل داشته باشد. تصویر مثبت (منفی) سازمان ملل باید متمایل آن باشد تا حمایت تصمیم گیرنده گان ملی را بیشتر جلب کند (از دست بدهد ).
سازمان ملل,بخش روابط عمومی سازمان ملل,دبیر کل سازمان ملل,برنامه نفت در مقابل غذا
https://gmj.ut.ac.ir/article_66542.html
https://gmj.ut.ac.ir/article_66542_ac2c3e89911a1e428db44d2f38a1565a.pdf
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
2
2
2007
09
23
جهانی- محلی شدن و معماری ایرانی- اسلامی: نگاهی به مسجد جامع اصفهان
FA
فاطمه
کریمی
دانشجوی کارشناسی ارتباطات گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
saba_karimizand@yahoo.com
در این مقاله تلاش خواهد شد با "رویکرد زیباشناختی معماری" به نقش معماری در احراز هویت های دینی و نمایندگی فرهنگی و هنری در ایران بپردازد. در این راستا، مقاله همچنین به تحلیل یکی از بناهای معماری (مسجد جامع اصفهان) و ویژگی ها و شاخصه های آن می پردازد. در این بحث ابتدا نگاهی به مفهوم معماری ایرانی و رابطه جهانی شدن و معماری ایرانی- اسلامی می کنیم و سپس به جایگاه معماری ایرانی- اسلامی و بطور خاص مسجد جامع اصفهان در تاریخ و فرهنگ ایران و اسلام توجه خواهد شد. سپس، با تکیه بر مفاهیمی چون جهانی شدن و هویت فرهنگی تلاش خواهد شد برآیند تعامل نگاه ملی و فراملی را در قلمرو معماری ایرانی – اسلامی مورد تاکید قرار گیرد.
جهانی شدن,معماری ایرانی,اسلامی,مسجد,هویت فرهنگی,تمدن
https://gmj.ut.ac.ir/article_66543.html
https://gmj.ut.ac.ir/article_66543_a6d61cb44bf2b89d08d763571bac7054.pdf