دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
3
1
2008
03
20
تعامل فرهنگی در موسیقی عامهپسند ایرانی و غربی
FA
محمد
سروی زرگر
دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات، دانشکده صدا و سیما
در این مقاله سعی بر آن است که تاثیر موسیقی عامهپسند غربی بر موسیقی ایران مطالعه و تحلیل شود. موسیقی عامه پسند ایرانی امروزه با مخاطبان میلیونی خود سعی می کند تا یک «موسیقی جهان- وطن; باشد. اینکه در این راه به چه میزان موفق بوده است و مسیر آینده آن به کجا ختم خواهد شد، تاثیر مهمی در تاریخ هنر ایران خواهد داشت. موسیقی عامترین (popular)شکل هنر است که در تمام طول تاریخ با بشر بوده و بار فرهنگی عظیمی را با خود منتقل کرده است که از ابتداییترین فرم های خود تا پیچیدهترین سمفونیها، دارای رمزگان معنایی صریح و ضمنی است. واکاوی این رمزگان معنایی بازتابی از معانی موجود در جهان خارج است. ماهیت انتزاعی هنر موسیقی سبب تبدیل این هنر به زبانی جهانی شده است و انتقال عناصر ساختاری و محتوایی این هنر در بین فرهنگها و ملل مختلف را در پی داشته است. بر این اساس، عناصر موسیقیایی در بین فرهنگها مبادله می شوند و سبب غنای موسیقی ملل مختلف میشوند. زمانی که غرب در آستانه صنعتیشدن به اشکال پیچیده ماشینی گرایش پیدا کرد، کافه های زیرزمینی نیواورلئان برای سیاه پوستان آفریقایی که در خارج از موطن مادری خود به کار در کارخانههای صنعتی میپرداختند، تبدیل به مفرّی برای تخلیه احساسات و نیروهای جسمی و روحی شد. به مرور زمان، با تلفیق فرهنگ آنگلوساکسونی در همین کافه ها موسیقی جاز به سبکی جهانی تبدیل شد. به شکل عملی، سیر تکامل موسیقی تحت تاثیر تفکرات موسیقیایی ملل مختلف بوده است و تصور نوع خاصی از موسیقی که منفک از جهان موسیقی شکل گرفته باشد، غیرممکن است. به ویژه در جهان رسانه ای امروزی که تحت تاثیر رسانه های نوین با ویژگیهای بی مکانی و بی زمانی روبه رو هستیم. در این جهان شبکهای و به همپیوسته، موسیقی عامهپسند در اشکال جاز و سبک های ملهم از آن مانند بلوز، راک و موسیقی الکترونیک، تحت لوای سرمایه داری نوین در سراسر جهان بسط یافته است و تاثیر عظیمی بر موسیقی نواحی مختلف جهان گذاشته است. موسیقی ایرانی نیز از این امر مستثنی نیست.
موسیقی عامهپسند,تعامل فرهنگی,ارتباطات میان فرهنگی,موسیقی عامهپسند غربی
https://gmj.ut.ac.ir/article_66544.html
https://gmj.ut.ac.ir/article_66544_378449fabf1274a7c079158707ba0093.pdf
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
3
1
2008
03
20
سواد کپی کردن و چسباندن ، نقش سواد و رفتارهای مربوط به آن در ایجاد شرح حال در سایت ”فضای من“
FA
دان
پرکل
دکترای ارتباطات از دانشگاه برکلی
dperkel@ischool.berkeley.edu
این مقاله به تحلیل این نکته می پردازد که چگونه سواد دیجیتالی در سایت فضای من مورد استفاده قرار می گیرد تا کاربران بتوانند شرح حالهای شخصی فراهم کرده و ارائه کنند. توضیح آنکه سایت فضای من، سایتی است که در آن میلیونها نفر عضو هستند و شرح حالهای (Profiles) شخصی ایجاد میکنند و در فعالیتهای اجتماعی گوناگونی سهیم میشوند. سایت فضای من برای نوجوانانی که بهصورت مداوم از آن استفاده میکنند، ابزار اصلی ارتباط با یکدیگر محسوب میشود و محیطی است که آنان میتوانند در آن در بسیاری از جنبههای فرهنگی آمریکا بهویژه بخشهای سرگرمی نظیر موسیقی، تلویزیون و فیلم سهیم شوند (بوید آ، 2006). بسیاری از افراد برای ایجاد و نگهداری شرح حالهای سایت فضای من خود، وقت و تلاش قابل ملاحظهای صرف میکنند. ایجاد شرح حال سایت فضای من از چه طریق میتواند کانون سواد جدید دیجیتالی محسوب شود؟ پاسخ این پرسش بستگی به این نکته دارد که منظور از "سواد" چه باشد. نویسنده، در این مقاله ابتدا به تحلیل ایجاد شرح حال در سایت فضای من با توجه به چارچوبی از ”سواد“ میپردازد که نشان میدهد سواد دیجیتال جنبههای اجتماعی و فنی را با هم تلفیق میکند و بر استفاده از کد تمرکز دارد. او، سپس به شرح این موضوع میپردازد که در حالیکه سایت فضای من، محیط ایدهآلی برای آموختن بعضی از زبانهای تولید وب نیست، قدرت بازنمایی که در ایجاد شرح حال در سایت فضای من یافت میشود به رفتاری که از نظر فنی ساده ولی از لحاظ اجتماعی پیچیده است، مربوط می شود. به عبارت دیگر، پیچیدگی آن به این نکته مربوط می شود که کپی کردن و چسباندن کد یا رمز، به عنوان راهی برای استفاده از محصولات رسانهای سایر افراد، یک رفتار پیچیده اجتماعی است. سرانجام، او معتقد است که این عمل، دو تاییهایی که در توصیف فرآیند "مصرف" و "تولید" و فعالیتهای "خواندن" و "نوشتن" بهکار میروند را مورد تردید قرار میدهد. با ترکیب کارهای تحقیقاتی اخیر در باره ی مسائل رسانه و مطالعات فرهنگی با تحقیق در باره ی سواد، مفاهیمی نظیر "تشریک" و "ترکیب" راهی مفید برای توصیف رویه ی عملی این سواد جدید فراهم میکنند.
سوادها,شرح حالها,سواد دیجیتال,کد,تولید,مصرف
https://gmj.ut.ac.ir/article_66545.html
https://gmj.ut.ac.ir/article_66545_d4b3ea7eb6b0ed8fe4b8d519cbc4e359.pdf
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
3
1
2008
03
20
مفهوم" رس"
FA
ایرج
رستگار
دکترای ارتباطات با گرایش روزنامه نگاری از دانشگاه شفچنکو - پژوهشگر آزاد
i.rastegar@yahoo.com
نویسنده با ارائهی این مقاله به معرفی " رس " به عنوان واحد پیام پرداخته است. "رس" کوچکترین واحد ساختمانی پیام است که معنا را در گیرنده، پدید میآورد . عینی نبودن " رس " به طور مستقیم، عاملی شد تا از علم فیزیک و زیست شناسی برای شناسایی آن بهره گرفته شود. البته هر چند علوم ارتباطات، فیزیک و زیست شناسی در ظاهر از سه مقولهی مجزا سخن به میان میآورند اما همانندی و نقاط مشترکی در سازه های بنیادین هر یک از این سه علم وجود دارد. این وجوه مشترک به شناسایی بیشتر واحد پیام های ارتباطی کمک میکند. نویسنده، علوم پایه را کانال ارتباطی مطلوبی برای یافتن مفهوم رس میداند و به ویژهگیها و مشخصههایی برای رس به عنوان واحد پیام دست یافته است. برخی از این مشخصهها عبارتند از : تعادل سیستمهای ارتباطی بر مبنای دو مولفهی نیاز و تراکم، ارتباط خطی یکسان با محیط، انتقال فعال و غیر فعال، مسئولیت مشخص در اجزاء پیام، پیروی از قانون شکست نور، بر هم کنشی با میدان رس دیگر، پدیده ی تابش اطلاعاتی، جهش، همانندسازی و تکثیر، رابطه با رس پیشین به عنوان خاستگاه شکلگیری، دیالکتیک مبتنی بر نظم و بینظمی، ایجاد زنجیره و شبکهی رس، نیروهای درونی که در شدت تأثیر گذاری بر مخاطب موثرند، فراگرد اثر گذاری و تأثیر پذیری، ضریب تأثیرگذاری، تبدیل سازی انرژی از حالتی به حالت دیگر، برخورداری ازحرکت های موجی و حالت های بازتابی. در ضمن باید توضیح داد که نام "رس" برگرفته از ابتدای نام خانوادگی نویسنده مقاله است که در عین حال ابتدای دو واژه ی انگلیسی گیرنده و فرستنده را نیز در خود جای دارد.
رس,ارتباطات,پیام,اطلاعات,فرستنده,گیرنده
https://gmj.ut.ac.ir/article_66546.html
https://gmj.ut.ac.ir/article_66546_ad5439b56513722b274fb44396652745.pdf
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
3
1
2008
03
20
اینترنت و هویت اجتماعی
FA
علی
شکوری
دانشیار گروه برنامه ریزی اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
shakoori@ut.ac.ir
مریم
رفعت جاه
استادیار گروه انسان شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
rafatjah@ut.ac.ir
این مقاله تاثیر اینترنت بر برخی از ابعاد هویت اجتماعی (از جمله هویت دینی، هویت قومی، هویت خانوادگی و هویت شخصی) را با استفاده از روش پیمایشی مورد مطالعه قرار داده است. این مطالعه در شهر سنندج در میان دو گروه از دختران، یعنی آنهایی که از اینترنت استفاده می کردند و آنهایی که از اینترنت استفاده نمی کردند، صورت گرفته است. این مطالعه و تحلیل یافته ها نشان می دهد که میان دو گروه مذکور به لحاظ هویت دینی، هویت قومی، هویت خانوادگی و هویت شخصی تفاوت معناداری وجود دارد و هویت دینی، قومی و خانوادگی و هویت شخصی در افراد گروه اول، نسبت به افراد گروه دوم از قوت کمتری برخوردار بود. به نظر می رسد این موضوع از یک سو نشانگر کاهش تاثیر کانال های سنتی در فرایند هویت سازی و از سوی دیگر بیانگر تحول کیفی مولفه های هویت یابی در عصر جدید است که غالبا خارج از کنترل مراجع سنتی و غیررسمی (خانواده، قومیت و دین) و ساختارهای رسمی (نهادهای متولی نظارت اجتماعی و برنامه ریزی فرهنگی) قرار دارد . نتیجه این که، باوجود تلاش نهادهای سنتی رسمی و غیررسمی در هدایت هویت های فردی و اجتماعی، استفاده از اینترنت بر هویت اجتماعی افراد مورد مطالعه تاثیر تعیین کننده ای داشته است.
اینترنت,هویت اجتماعی,تکنولوژی های اطلاعاتی,بحران هویتی,جامعه شبکه ای
https://gmj.ut.ac.ir/article_66547.html
https://gmj.ut.ac.ir/article_66547_731296678681e9fb00fbc06913a287db.pdf
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
3
1
2008
03
20
مطالعهی گرایشهای پژوهشی مجلات علمی تخصصی گردشگری
FA
راضیه
زاهدی
دانشجوی کارشناسی ارشد، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
zahedirazieh@gmail.com
محمدعلی
زکی
استادیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین(ع)
mazaki42@yahoo.com
هدف مقالهی حاضر مطالعه گرایشهای پژوهشی در مجلات علمی گردشگری است. در این راستا پس از مرور تحقیقات جدید، گرایشهای هشتگانه در این زمینه معرفی شدهاند. توضیح آنکه، رشد صنعت گردشگری موجب افزایش توجه دولتمردان به گردشگری شده است و این امر موجب توجه روز افزون به گردشگری به مثابه حوزهای علمی وآکادمیک از سوی اندیشمندان نیز شده است. این امر، زمینهی شکل گیری و رشد حوزه های علمی گردشگری به مثابه دانش شده است. عوامل متعددی در این موضوع سهیم هستند که از آن بین می توان به نقش مجلات علمی تخصصی پرداخت. انتشار مجلات علمی تخصصی در زمینه های مختلف و متعدد علوم، موجب رشد چشمگیر یافته های علمی در دو بخش نظری و پژوهشی شده است. تعداد رو به افزون انتشار مجلات عملی ـ تخصصی گردشگری، علاقه دانشمندان را به مطالعه نقش مجلات علمی درگردشگری افزایش داده است به گونهای که از اواخر دههی 1990 میلادی تاکنون تحقیقات بیشمار و متنوعی در زمینه تحلیل، سنجش و ارزیابی کارکرد مجلات علمی انجام شده است. از این نظر، من در این مقاله یکی از اولین قدمها را برای ارزیابی علمی مجلات تخصصی گردشگری برداشته ام.
گردشگری,مجلات علمی,تحلیل محتوا,تمایلات تخصصی مجلات
https://gmj.ut.ac.ir/article_66548.html
https://gmj.ut.ac.ir/article_66548_e2678ec5bebcd2f98c21cb60eea46cc5.pdf
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
3
1
2008
03
20
تأثیر فنآوریهای ارتباطی و اطلاعاتی بر سبک زندگی :مطالعه موردی افراد مهاجر و بومی طایفه دهدار فارس
FA
علی اصغر
مقدس
استادیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه شیراز
عبدالعلی
لهسایی زاده
استاد گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه شیراز
اسفندیار
غفاری نسب
استادیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه شیراز
esfandiar.ghafari@gmail.com
فرشید
دانش
دانشجوی دکتری، علوم کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه فردوسی مشهد
farshiddanesh@gmail.com
این تحقیق به ارزیابی چگونگی ورود فرآیند مدرنیزاسیون بهویژه فنآوریهای ارتباطی و اطلاعاتی به طایفهی دهدار پرداخته است. به این معنا که طایفهی دهدار تا چه اندازه در معرض اشاعهی فنآوریهای ارتباطی متعلق به دوران مدرن قرار گرفته است. سپس نحوهی تاثیر فنآوریهای ارتباطی و اطلاعاتی بر سبک زندگی افراد طایفهی دهدار را ارزیابی میکند. طایفهی دهدار بهویژه از زمان اجرای اصلاحات ارضی با شدت بیشتری در معرض اشاعهی فنآوریهای ارتباطی قرار میگیرد. تعداد جمعیت مورد مطالعه 404 نفر بوده که تعدادی از آنها در روستای دهداری و تعدادی از آنها در شهر شیراز سکونت دارند. نتایج تحقیق نشان میدهد که افراد طایفه دهدار، حتی در معرض فنآوریهای ارتباطی و اطلاعاتی مانند تلفن همراه، ماهواره و اینترنت نیز قرار گرفتهاند و همین امر بر تغییر سبک زندگی آنها از سنتی به مدرن تأثیر گذاشته است.
اشاعه,سبک زندگی,فنآوریهای ارتباطی و اطلاعاتی,سنتی,مدرن,مهاجرت,فرهنگ
https://gmj.ut.ac.ir/article_66549.html
https://gmj.ut.ac.ir/article_66549_1fa0d62ba856dfd4d130eec2397890b9.pdf
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
3
1
2008
03
20
ضرورت بانکداری الکترونیکی در شهر الکترونیک
FA
رحمت
میرزایی سروکلایی
دانشجوی کارشناسی ارشد فنآوری اطلاعات دانشگاه شیراز و کارشناس واحد IT شرکت ایران خودرو
peyman.mirzaei@yahoo.com
نغمه
الوندی
دانشجوی کارشناسی ارشد فنآوری اطلاعات دانشگاه شیراز و کارشناس IT شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین
این مقاله به معرفی شهر الکترونیک و ضرورت وجود بانک الکترونیکی که یکی از مهمترین سازمانها در تحقق بخشیدن به اهداف شهر الکترونیک میباشند میپردازد. همچنین مواردی که سعی شده در این مقاله به آنها پرداخته شود، نقش و جایگاه بانکداری الکترونیکی در شهر الکترونیک، بسترهای مورد نیاز برای استقرار بانکداری در شهر الکترونیک، کاربردهای بانکداری الکترونیکی در شهرالکترونیک، چالشهای پیادهسازی بانکداری الکترونیکی در شهر الکترونیک، روشهای ترغیب استفاده شهروندان از خدمات بانکداری الکترونیکی و در نهایت ارائه راهکارهایی برای استقرار بانکداری الکترونیکی در شهرالکترونیک میباشد. رشد و گسترش روزافزون فنآوری اطلاعات و ارتباطات، انقلابی را در ابعاد مختلف زندگی انسانها و عملکرد سازمانها ایجاد کرده است. این فنآوری، روشهای کارکرد و نگرش افراد، سازمانها و دولتها را دگرگون ساخته و باعث ایجاد صنایع نوین، مشاغل جدید و خلاقیت در انجام امور شده است. ظهور پدیدههایی چون آموزش الکترونیکی، کسب و کار الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، از نتایج عمدهی نفوذ و گسترش فنآوری اطلاعات در ابعاد مختلف است که همین امر منجر به شکلگیری شهر الکترونیک شده، تا بتوان در بستر چنین شهری حجم وسیعی از فعالیتها و خدمات شهری را بهصورت الکترونیک ارائه نمود.
بانکداری الکترونیکی,شهر الکترونیک,تجارت الکترونیکی,امنیت
https://gmj.ut.ac.ir/article_66550.html
https://gmj.ut.ac.ir/article_66550_0d264029977a8ff130eced968278742f.pdf
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
3
1
2008
03
20
کجرویهای اینترنتی؛ لزوم نظارت و محدود کردن دسترسی به اطلاعات
FA
مریم
میرحسینی
فارغ التحصیل کارشناسی گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
mirhoseini.maryam@gmail.com
در این مقاله ضمن مقایسه کج روی در فضای واقعی و فضای مجازی، کج روی در فضای مجازی بررسی خواهد شد. پس ازارائه یک نوع شناسی ازکج رویهایی که از کانال اینترنت انجام می شود، 4 مورد ازآنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. سپس مقاله حاضر به این سوالات پاسخ می دهد: چرا اینترنت ابزاری برای کج روی است؟ آیا باید از طریق نظارت پیامدهای منفی اینترنت کنترل شود؟ در بخش بعد لزوم نظارت دولتی و محدود شدن دسترسی به اطلاعات بررسی خواهد شد. در پایان نیز راهکارهایی جهت کاهش آسیب های ناشی از اعمال انحرافی در اینترنت ارائه خواهد شد .
کجروی در اینترنت,نظارت,محدودیت دسترسی,اطلاعات در حوزه عمومی
https://gmj.ut.ac.ir/article_66551.html
https://gmj.ut.ac.ir/article_66551_af893bf8a855915893d9b8b4805aadaa.pdf
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
3
1
2008
03
20
تحلیل محتوای پنهان کتاب قورباغه را قورت بده
FA
سعیده
حاجینژاد
فارغ التحصیل کارشناسی ارتباطات گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
s.hajinejad@gmail.com
در این مقاله به این پرسش پاسخ می دهیم که آیا می توان از کتاب "قورباغه را قورت بده" نظریه ای را درباره ی مدیریت زمان و برنامه ریزی استخراج کرد؟ از این نظر، در این مقاله تلاش می شود تا دیدگاه نظری نویسنده کتاب "قورباغه را قورت بده" نسبت به مدیریت زمان و برنامه ریزی ارزیابی و تحلیل شود. برای تعیین الگوهای نظری بکار رفته در این کتاب از نظریه نوآوری راجرز و از روش تحلیل محتوای پنهان استفاده شده است. در ابتدا در خصوص تعریف نظری راجرزو تحلیل محتوا، مطالبی ارائه می شود و سپس به تحلیل عناصر موجود در کتاب خواهم پرداخت. در پایان به تعیین شاخصهای نظری کتاب اشاره می کنم . در پایان، نشان می دهم که پاسخ به پرسش ما مثبت بوده است.
تحلیل محتوا,نوآوری,کتاب,مدیریت زمان,برنامه ریزی
https://gmj.ut.ac.ir/article_66552.html
https://gmj.ut.ac.ir/article_66552_a463273d7ff179e94c6fd8a64dc16b83.pdf