دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
3
2
2008
09
22
مطالعه عوامل موثر بر استفاده جوانان از اینترنت: تحلیلی بر نتایج یک پیمایش در استان چهارمحال و بختیاری
FA
عزیزالله
آقابابایی
کارشناس ارشد جامعه شناسی گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور شهر کرد
w_ziz@yahoo.com
داریوش
جلالی
کارشناس ارشد روانشناسی گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور شهر کرد
سهیلا
باقری
مشاور سازمان بهزیستی استان چهار محال و بختیاری، شهرستان شهرکرد
هدف این مقاله ارائه ی شناخت از میزان گرایش جوانان نسبت به استفاده از وسایل نوین ارتباطی بخصوص گرایش به استفاده از اینترنت در میان جوانان استان چهار محال و بختیاری و نیز ارائه ی تحلیل علی از عوامل موثر بر چنین گرایشی می باشد. نتایج این مقاله برگرفته از تحقیقی پیمایشی در سال 86-1385 شمسی درباره میزان گرایش جوانان استان نسبت به استفاده از این رسانه می باشد. جامعه آماری این مطالعه را جوانان 15 تا 25 ساله ی جامعه ی شهری این استان که در زمان مطالعه به اینترنت دسترسی داشته اند تشکیل میدهد. حجم نمونه نیز برابر با 381 نفر است و پاسخگویان به روش تصادفی انتخاب شده اند. نتایج مقدماتی حاکی از آن است که جوانان استان علاقه مند به استفاده از اینترنت با اهداف متفاوت می باشند و عوامل متفاوت ساختاری و غیر ساختاری بر گرایش آنان تاثیرگذار بوده است. شناخت این عوامل کمک می کند تا برنامه ریزی در استان بر اساس نیازهای جوانان به رسانه های جدید انجام پذیرد.
گرایش,جوانان,امکانات موجود,رضایت مندی از خدمات آی. اس. پی,ویژگیهای محیط مجازی چت,ویژگیهای کمی و کیفی اینترنت
https://gmj.ut.ac.ir/article_66553.html
https://gmj.ut.ac.ir/article_66553_1535ddb7ee0c67afddbb4572411ef315.pdf
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
3
2
2008
09
22
صرفه جویی آب در کتابهای درسی مدارس
FA
حسین
افخمی
استادیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی
hafkhami48@yahoo.co.uk
این مقاله نتایج تحلیل محتوای انجام شده بر روی 82 عنوان کتاب درسی را در سه مقطع تحصیلی مدارس کشور ارائه می کند. هدف از این مطالعه، شناخت مکانیسم های آموزشی-ارتباطی نهفته در کتب درسی و میزان اثربخشی آنها در جامعه پذیری کودکان در حوزه صرفه جویی در مصرف آب است. توضیح آنکه، کتابهای درسی منبع آموزشی امروز و الهام بخش اندیشه، نگرش و رفتار حال و آینده کودکان و جوانان کشور است. کودکانی که دانش آموزان مدارس و فرزندان امروز، شهروندان فردا، مهندسان، مدیران، مجریان و قانونگذاران آینده جامعه محسوب می شوند. آب مایة حیات است و به رغم فراوانی، کمبود آب سالم یکی از معضلات دنیای امروز بشمار می رود. بطوریکه عدم توجه به این مشکل ادامه حیات را برای بسیاری از ساکنان کرة زمین ناممکن می سازد. افزایش سطح دانش و آگاهی دانش آموزان نسبت به ارزش و اهمیت آب و مسائل آن می تواند بر رفتارشان به عنوان مصرف کننده و یا به عنوان حاملان پیام در تعامل با اعضای خانواده شان در حفظ منابع آبی و کاربرد بهینة آن در خانواده ها مؤثر واقع شود. کتابهای درسی منبع مؤثری در فرایند جامعه پذیری و تربیت شهروندانی مسئول در یک جامعه است. بنابر این، شناخت محتوای کتابهای درسی مدارس با هدف آشنایی از سهم مطالب مربوط به آب به صورت کمی و کیفی و ارائة راهکارهای مناسب در این زمینه انجام شد. یافته های این مطالعه حاکی از آن است که سهم مطالب مربوط به موضوع آب که در 20 مقولة اجتماعی و فنی مورد ارزیابی قرار گرفت، نزدیک به دو درصد از مطالب کتابها را داراست. ایماژ ارائه شده در کتابها بسیار خوشبینانه است و سهم عمده ای از مطالب از فراوانی آب در طبیعت سخن می گوید. در مقابل سهم مطالب مربوط به کمیابی، دشواری تأمین آب سالم و روشهای مصرف بهینه آن در کمتر کتاب درسی به آنها اشاره شده است. از مجموع نزدیک به یازده هزار صفحه مطالب مورد ارزیابی کمتر از نیم صفحه و تنها در دو کتاب درسی بر لزوم صرفه جویی و مصرف بهینه آب اشاره شده است.
منابع آبی,مصرف آب,اجتماعی شدن,تحلیل محتوی,کتابهای درسی
https://gmj.ut.ac.ir/article_66554.html
https://gmj.ut.ac.ir/article_66554_53b18b7bbaedb501b7e6a93967753cb9.pdf
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
3
2
2008
09
22
تحلیل روشهای بازنمایی ارزشها در وبلاگهای فارسی
FA
سوسن
باستانی
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا
sbastani@alzahra.ac.ir
مریم
فرمهینی
کارشناس ارشد گروه علوم اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا
maryamff20@yahoo.com
این مقاله به تحلیل شیوه هایی می پردازد که بلاگرها به کار می برند تا ارزشها و هنجارهای فردی، و تا حدودی ارزشها و هنجارهای گروهی و اجتماعی خود را بازنمایی کنند. توضیح آنکه، وبلاگ رسانهای شخصی است که به سادگی و فارغ از محدودیتهای دنیای واقعی و به دور از موانع اجتماعی حاکم بر سایر رسانهها میتواند برای بیان نیازها، باورها، و ارزشهای فرد مورد استفاده قرار بگیرد. هدف مقاله حاضر که با روش تحلیل محتوای کیفی و با استفاده از مقیاس شوارتز در سنجش ارزشها انجام شده است، پاسخگویی به این پرسش است که بلاگرهای ایرانی در وبلاگهایشان عموماً به بازنمایی چه ارزشهایی میپردازند؟ نتایج تحقیق نشان میدهد که بلاگرها از فضای وبلاگ، بیشتر برای بازنمایی آن بخشی از ارزشهای خود که در دنیای واقعی و سایر رسانهها کمتر ارائه میشود، استفاده مینمایند. لذا بازنمایی ارزشهای بُعد تمایل به تغییرات، به خصوص لذتگرایی و برانگیختگی در وبلاگها بیش از سایر ابعاد و مقولات ارزشی میباشد. مقاله همچنین به ارزیابی تفاوت های جنسیتی در بازنمایی ارزشها پرداخته است.
وبلاگ,بازنمایی ارزشها,جنسیت,مقیاس شوارتز
https://gmj.ut.ac.ir/article_66555.html
https://gmj.ut.ac.ir/article_66555_1ca5be269f0e337830c78fc0b5f4593e.pdf
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
3
2
2008
09
22
وقت کشی: نمایش احساسات/ بازداری از نمایش احساسات
FA
میکی
بال
استاد آکادمی سلطنتی هنرها و علوم دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آمستردام، هلند
m.g.bal@uva.nl
موضوع مطالعه در نمایشگاه ساموئل بکت، خود را مینمایاند. در این نمایشگاه، اثر بکت به نام ”فیلم“ نمایش داده میشود. ”ویدئو“ و ”محاکمه“ در کنار ”فیلم“، زنجیره روایی این مقاله را شکل میدهند. ویژگی مشترک این ژانرها، ابهام در کیستی ابژه و چیستی ذهنیت است: موارد تاثیر گذار بر خودآگاهی به عاملیت سیاسی و احساس مسئولیت سیاسی. بکت در فیلم خود به دیدگاه تصاویر سه گانه دلوز نزدیک میشود؛ دلوز معتقد است که سه نوع تصویر مختلف به نامهای تصویر درکی، تصویر احساسی (عاطفی) و تصویر عمل، در سینما وجود دارد که تماشاگر و کاراکتر با هم در تمام این تصاویر حضور دارند. تصویر احساسی، ابزار مفیدی برای توجیه فیلم ”ویدئو“ ساخته استان داگلاس است. این فیلم نوعی بازسازی فیلم ”محاکمه” اورسن ولز است که براساس اثری از فرانسیس کافکا، ساخته شده است. عناصر بسیاری "ویدئو" را به "فیلم" مربوط میکند، اثر داگلاس سلسله ارتباطاتی با اثر بکت بر قرار می کند و در نتیجه، قرار گرفتن این عناصر مشابه میان این دو فیلم، نوعی "تاریخ غیر متعارف" از دو فیلم، در دو زمان متفاوت را ارائه میکند. از سوی دیگر، ولز که با رسانه بصری کار میکند، قهرمان کافکا را بازسازی میکند و آن را تجسم میبخشد. در حالی که بکت از شخصیتش، شخصیت زدایی میکند، حمایت داگلاس از فیلم ولز، نشانگر علاقه او به کشف رابطه میان تجسم و شخصیت است. در عین حال، این هنرمندان، شکی سیاسی از هنر را ایجاد میکنند. این فیلمها نمونههایی از هنر سیاسیاند که نشان میدهد، چگونه یک هنر سیاسی می تواند به تله هایی که انتقاد از ایدئولوژی را میکشند، وابسته نباشد. هنر تاثیرگذار سیاسی، عاملیت را به بیننده وام میدهد. فیلمهای مورد مطالعه در این مقاله، تقریبا صامت و بیواژهاند. البته گفتگوهای زیادی در فیلم رد و بدل میشوند. درواقع، با نمایش بصری واژهها، نقش زبان تغییر میکند. زبان بصری فیلم به مثابه چیزی بیش از ابزاری صرف برای تک خطی بودن و انسجام روایت، کانون توجه و اعتبار قرار میگیرد. این مقاله میکوشد تا عاملیت، درک ایدئولوژیک و تعهد در فیلمساز و تماشاگر رسانه فیلم را بازپردازی کند.
عاملیت,ذهنیت,پیشامتنیت,بازپردازی,سیاست فرهنگی,هنر سیاسی,نهانی ماندن,به نمایش درآمدن,شخصیت مفهومی
https://gmj.ut.ac.ir/article_66556.html
https://gmj.ut.ac.ir/article_66556_1b979a0fb3170b248dc462322f0d8043.pdf
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
3
2
2008
09
22
ارزیابی وضعیت بنگاههای صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران
FA
پویا
علاء الدینی
دانشیار گروه برنامه ریزی اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
palaedini@ut.ac.ir
بابک
پیروز
مشاور آزاد
bpirouz@gmail.com
هدف از این مقاله ارزیابی توسعة بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران از طریق تحلیل وضعیت شرکتهای صنعت فناوری اطلاعات کشور است. نخست بستر ساختاری و نهادی توسعة فناوری اطلاعات در ایران به اجمال مورد ارزیابی قرار میگیرد و سپس وضعیت کنونی بخش فناوری اطلاعات شامل تولید نرم افزار و سخت افزار به تصویر کشیده میشود. در بخشی دیگر، نتایج مصاحبههای نیمه ساختارمند با 30 شرکت که در زیربخشهای مختلف فناوری اطلاعات کشور فعالیت میکنند تحلیل میشوند و امکان برخی نتیجه گیریهای کلی را فراهم میآورند. مقاله در کل نشان میدهد که از طریق طرح تکفا و دیگر برنامههای دولت تسهیلات قابل ملاحظه ای به این بخش عرضه شده است و رشد سریع شرکتهای خصوصی در بازاری که به نوعی انحصاری است نشان گر قابلیت گسترش و رشد در این بخش است. در عین حال، بخش فناوری اطلاعات کشور همچنان توسعه نیافته باقی مانده است. ضعف قوانین مرتبط با حقوق معنوی موجب کاهش انگیزهها در تولید نرم افزار گشته، در حالی که بازار ایران طی سالهای اخیر مملو از بستههای نرم افزاری ارزان و غیر اصل شده است. همچنین، موانع پیش روی واردات سخت افزار کمتر بر ارتقای تولید داخلی و بیشتر بر گسترش کالاهای قاچاق تاثیر گذاشته است. هرچند تحریمهای بین المللی در توسعه نیافتگی بخش بی تاثیر نبوده اند، لیکن سیاستگذاری بخش عمومی بر پایة تزریق پول هم مشوق ارتقای کیفی بخش نبوده است. این در حالی است که نیاز توسعة این بخش، به تشکیل و ارتقای شبکههای توانایی افزا در تعامل با بازارهای بین المللی مربوط می شود. این امر خود مستلزم محیطی است که درآن به پرورش تواناییهای فناوری و مدیریتی، بهبود کارایی، و ارتقای کیفیت جهت رقابت در بازارهای بین المللی پرداخته شود. ایران در حال حاضر قابلیت رقابت در تولید سخت افزارهای صادراتی را ندارد، اما در صورت به وجود آمدن فضای سیاستگذاری مساعد و شبکة توانایی افزای مورد نظر، با توجه به سطح مطلوب نیروی انسانی کشور در زمینههای مرتبط، میتوان ورود جدیتر و شتابان بنگاههای نرم افزار کشور را به بازارهای بین المللی متصور شد.
فناوری اطلاعات و ارتباطات,بنگاه,سخت افزار,نرم افزار,ایران
https://gmj.ut.ac.ir/article_66557.html
https://gmj.ut.ac.ir/article_66557_fa98cc7b7eca678807cb21ab0ed19e09.pdf
دانشگاه تهران
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
2008-0468
3
2
2008
09
22
سنجش میزان آگاهی و استفاده جوانان شهر تهران از خدمات تجارت الکترونیک
FA
شیوا
پرورش
دانشجوی کارشناسی ارتباطات گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
shpstudent@yahoo.com
این مقاله قصد دارد رابطه میزان آگاهی اینترنتی جوانان و استفادهی آنها در شهر تهران از خدمات تجارت الکترونیک بنگاه با مصرفکننده (B TO C) را تبیین کند. مسئلهی این مطالعه عبارت است از تأثیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی جوانان شهر تهران بر میزان آگاهی و استفادهی آنها از خدمات تجارت الکترونیک. نظریهی مورد استفاده در این مطالعه، نظریهی شکاف دیجیتال میباشد که زیر مجموعهای از نظریهی شکاف آگاهی است و با استفاده از روش کمی (پیمایشی) به جمعآوری دادهها پرداختم. براساس نتایج این پژوهش مشخص شد که بین تحصیلات اغلب جوانان مورد مطالعه و تعلق آنان به طبقهی بالای جامعه (از لحاظ اقتصادی) و میزان آگاهی و استفادهی آنها از خدمات تجارت الکترونیک رابطهی معنادار و علی وجود دارد. در واقع شکاف دیجیتال در میان جوانان شهر تهران وجود دارد و همین مسئله از دلایل تفاوت آنها در میزان آگاهی و استفاده از خدمات اینترنت از جمله تجارت الکترونیک در فروشگاههای اینترنتی ایرانی میباشد. از طرف دیگر بر اساس این پژوهش مشخص شد که اعتماد جوانان شهر تهران به فروشگاههای اینترنتی ایرانی، خیلی کم میباشد که همین مسئله یکی دیگر از دلایل عدم استفادهی آنها از فروشگاههای اینترنتی است.
تجارت الکترونیک,فروشگاه های اینترنتی,شکاف دیجیتالی,تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطاتی
https://gmj.ut.ac.ir/article_66558.html
https://gmj.ut.ac.ir/article_66558_a4fbd77c63543752af18917e2c1b543a.pdf