2024-03-29T11:07:39Z
https://gmj.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=10761
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
مجله جهانی رسانه
2008-0468
2008-0468
1399
15
2
تحلیل نقش ادمن در تبلیغات تلویزیونی
نادر
امیری
فراز
یاوری
تبلیغات تلویزیونی، به عنوان محصولی فرهنگی با طیف وسیعی از مخاطبان می تواند به عنوان متنیایدئولوژیک مورد تحلیل قرار گیرد. از طرفی این آثار تصویری، برای جذب مخاطب بیشتر باید انواعمحدودیت ها و ممنوعیت ها را رعایت کند و از طرف دیگر، برای تغییر سبک زندگی مخاطبان وتشویق آن ها به مصرف کالای مورد نظرشان، باید هدف تغییر جامعه را دنبال کند. این پژوهش در نظردارد با الهام از روش خاص ریچارد سایمون، و البته جرح و تعدیل و بسط آن، به تحلیل تبلیغاتتلویزیونی شبکه های سراسری در تابستان 99 بپردازد. از میان تمام تبلیغات، بنا بر پیش فرض هایروش شناختی تحقیق، تعدادی از آن ها برای ارائۀ یک روایت معنی دار انتخاب شده و مورد تحلیل قرارمی گیرند. در این روش نقش های مشتری، کالا و ادمن سه نقش اصلی هستند که در این مقاله بهتحلیل حضور نقش ادمن در تبلیغات، به صورتی کاربردی پرداخته می شود. همچنین در نظر داریمدر کنار تحلیل مطالعۀ موردی پژوهش، انواع حضور ادمن و طبقه بندی آن را، به عنوان هدفی فرعیدنبال کنیم.
تبلیغات تلویزیونی
رسانه
روایت شناسی
ادمن
نظریه ادبی
2021
02
19
1
24
https://gmj.ut.ac.ir/article_84944_6e920843aa1dc34e2f66f2068a9fcbe8.pdf
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
مجله جهانی رسانه
2008-0468
2008-0468
1399
15
2
تحلیل فیلم غیرحرفه ای مرگ
لیلی
چولیارکی
این مقاله به مطالعه فیلمهای غیرحرفهای مرگ در برخی پایگاههای خبری غربی میپردازد و درصدد پاسخگویی به پرسشهای زیر است: نمایش مرگ واقعی برای جلب توجه دربارة مکان فیلم جنگی غیرحرفهای در اخبار به ما چه میگوید؟ بدنهای درحال مرگ در این ویدئوها چه حقیقتی را انتقال میدهند و حقیقت آنها چگونه شیوههای مشاهدة مرگ-در-نبرد را در اخبار شکل میدهند؟ این مقاله با بحث دربارة سه نمونه فیلم غیرحرفهای، قاببندی این خبرها را مورد مطالعه قرار میدهد: مرگ قذافی (2011)، سر بریدن داعش (2014) و قربانیان غیرنظامی سوری (2013). این سه مورد گونهشناسی مختصری از مشاهدة گوشت و خون و مرگ در مطبوعات انگلیس را میسازند و نشان میدهند چگونه پایگاههای خبری این بدنها را بهمنظور ایجاد ترکیب نوظهوری از آیینهای اصالت تنظیم میکنند: 1) پزشکی قانونی دیجیتال (تأیید فنی رویداد مرگ و یا قاببندی روایی)، و جانبخشی مجدد بدنها و همچنین حقیقت آنها. نتایج نشان میدهند که از طریق این دو سازوکار، اخبار مربوط به مرگ ناشی از نبرد، کمتر با اصالت نهادی روزنامهنگار درگیر ارتباط دارند و بیشتر به صحت فنی و تشدید عاطفی مربوط هستند. «ذائقه و نزاکت» بهعنوان عملکرد «هنجارسازی» تصاویر متجاوز را با حساسیتهای فرهنگی غرب تنظیم میکند. قاببندی روایی، نه تنها با دربرداشتن ارزش اطلاعاتی بلکه با داشتن ارزش عاطفی، بدنهای مرده یا درحال مرگ ناشی از نبرد را اعتبار میبخشد. درحالیکه این کار برای برخی از مرگها قابلیت دیدن تقدیسکننده را حفظ میکند و برای دیگران تخریب میکند، حق جهانی داشتن شأن در مرگ را برای قربانیان غیرغربی انکار میکند و به بازتولید روابط جغرافیای سیاسی قدرت بین مردم غربی و غیرغربی کمک میکند.
فیلم غیرحرفه ای دربارۀ مرگ
پایگاه های خبری غربی
قاب بندی در خبرها
بازسامان مرگ
بدن های آسیب دیده ناشی از خشم عمومی
2021
02
19
25
58
https://gmj.ut.ac.ir/article_84945_5a2c8f96163d270a13e13c9352116444.pdf
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
مجله جهانی رسانه
2008-0468
2008-0468
1399
15
2
پوشش خبری کرونا در تلویزیون تجاری افغانستان؛ «سندروم درسدن» و مسئله نیازهای روانی اجتماعی مخاطبان
نجیب الرحمن
حدید
نخستین گزارشها در مورد شیوع ویروس کرونا در افغانستان در ماه حوت/ اسفند سال 1398 در سرخط اخبار رسانهها قرار گرفت. انتشار سریع ویروس به رقابت و سرعت در اطلاعرسانی، بین رسانههای مختلف در کشور، افزود. در این میان، نقش کانالهای تجاری تلویزیونی، بهدلیل تسلط بر عرصۀ رسانهای در کشور، برجستهتر به نظر میرسد. پوشش لحظهبهلحظۀ گسترش جغرافیایی ویروس، خارج از مرزهای چین، و افزایش روزافزون آمار قربانیان و مبتلایان در کشورهای دور و نزدیک، بهنظر میرسد دامنۀ نگرانیهای عمومی، بهویژه باتوجهبه شرایط و امکانات ملی، را گسترش داد. مسئلۀ اساسی، چگونگی پوشش خبری بحران ناشی از انتشار کرونا است، که بهنظر میرسد با بهکارگیری الگوی «سندروم درسدن»، به پیامدهای روانی- اجتماعی خبرها توجه نمیکند. کانالهای تجاری، بر مبنای سیاست تمرکز بر رویدادهای حاوی «برخورد» بر زوایای «جنجالبرانگیز» یک خبر تمرکز میکنند. این مقاله، با رویکرد عرفی در روش تحلیل محتوای کیفی به مطالعۀ مجموعۀ خبری ساعت شش تلویزیون خصوصی طلوع، بهعنوان تلویزیون تجاری پیشگام در افغانستان، پرداخته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، پیروی از الگوی "سندروم درسدن" در پوشش خبری بحران ناشی از انتشار ویروس کرونا در این رسانه، با مسئولیت اجتماعی رسانه برای «ایجاد آرامش» در تعارض قرار دارد و به این ترتیب، مقولههای استخراجشده از این مطالعه با عناوین «ترسآفرینی»، «ایجاد نگرانی» و «ایجاد ناامیدی» قابل مطالعه هستند.
تلویزیون تجاری
سندروم درسدن
ترس آفرینی
ناامیدی
نگرانی
2021
02
19
59
77
https://gmj.ut.ac.ir/article_84946_88865460668febf5cdaa40e31c3b582b.pdf
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
مجله جهانی رسانه
2008-0468
2008-0468
1399
15
2
تحلیل کارکرد فن اقناع در کارزارهای تبلیغاتی فاکوپا
نجیبه
رحمانی
سارا
صادقی نیا
تبلیغات در هر عرصه ای به خصوص حوزۀ تجارت از ارکان ارتباط جهان معاصر محسوب می شود.تبلیغات موفق برپایۀ اصولی چون روان شناسی تبلیغ و شناخت بازار هدف استوار است؛ از این جهتفاکوپا « شرکتی که در دهۀ سی پایه گذاری شد، یکی از موفق ترین بنگاه های تبلیغاتی ایران است».فاکوپا با به کار گرفتن کارزارهای تبلیغاتی که پدیدۀ نوظهور در تبلیغات نوپای ایران به حساب می آمد؛توانست تحولی در تبلیغات به وجود آورد. بسیاری از روش های تبلیغاتی این شرکت برای اولین بار درایران تجربه شد. فاکوپا بیش ازآنکه برقابلیت های بصری و تصویری تبلیغات استوار باشد برروان شناسی تبلیغات متمایل بود که تأثیر شگرف آن را در تبلیغات، انتظاری، تلقینی و ترغیبی و...می توان دید. در این مقاله باتوجه به مباحثی چون تبلیغات و الگوهای ارتباط و همچنین تبلیغات ومؤلفه های روان شناسی به مطالعۀ کارزارهای تبلیغاتی فاکوپا پرداخته می شود. این پژوهش به روشتوصیفی تحلیلی و به شیوۀ اسنادی با تورق روزنامۀ اطلاعات و گردآوری کارزارهای تبلیغاتی فاکوپا -در دهۀ سی و چهل صورت گرفته است. هدف از این امر، شناخت حوزه های تبلیغات، روان شناسیتبلیغات و جایگاه آن در تاریخ تبلیغات ایران است.
تبلیغات
روان شناسی تبلیغات
فاکوپا
کارزار تبلیغاتی
اقناع مخاطب
2021
02
19
79
105
https://gmj.ut.ac.ir/article_84947_d878fc0aa4d5a3016967a5970fb3dbd1.pdf
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
مجله جهانی رسانه
2008-0468
2008-0468
1399
15
2
انیمیشن های فانتزی و تخیل کودکان: یک مطالعه کیفی
احسان
شاه قاسمی
مریم
خالقی پور
پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی، تلاش می کند تا به مطالعۀ رابطه میان انیمیشن های فانتزیمحور و تخیل کودکان بپردازد. برای نیل به این هدف با 65 کودک پسر و دختر در سنین 6 تا 12سال مصاحبۀ نیمه استاندارد انجام شده است. کودکان در دو گروه جداگانه مورد مطالعه قرار گرفتند ومصاحبه های به دست آمده تحلیل، کدگذاری و مقوله بندی شدند. نتایج نشان داد که تخیل کودکانی کهبرنامه های فانتزی محور را زیاد تماشا می کردند، معطوف به فضای انیمیشن ها و شخصیت هایموردعلاقه شان بود و تخیل آنها بیشتر صرف تفکر یا تغییر در داستان های این برنامه ها می شد. همچنینتصویر ذهنی کودکان در این گروه از آیندۀ جهان، تصویری متشکل از واقعیت و فانتزی بود و میانخود واقعی و خود ایده آل کودکان فاصلۀ بسیاری وجود داشت. اما کودکانی که برنامه های فانتزیمحور را کم تر تماشا می کردند، بیشتر در باب آیندۀ دور و نزدیک و علل وقایع پیش آمده تفکرمی کردند. تصویر ذهنی کودکان در این گروه از آیندۀ جهان، تصویری واقعیت محور بود و میان خودواقعی و خود ایده آل کودکان فاصلۀ منطقی برقرار بود. به عنوان نتیجه، داده های به دست آمده درپژوهش حاضر نشان داد که کودکانی که برنامه های فانتزی محور را زیاد تماشا می کنند، همیشه درچارچوب امر فانتزی، تخیل می کنند.
کودکان
تخیل
جهان مجازی
انیمیشن
جهان واقعی
2021
02
19
107
135
https://gmj.ut.ac.ir/article_84948_0ad889d35e275358e604baedba2fcc0c.pdf
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
مجله جهانی رسانه
2008-0468
2008-0468
1399
15
2
نقش قهرمان در فیلم درباره الی ساخته اصغر فرهادی براساس اندیشه هگل
اسداله
غلامعلی
قهرمان محق اصطلاحی است که از فلسفه و تحلیل هگل 1 در باب تراژدی استخراج شده است. هگلبا توجه به دستگاه فلسفی اش، تراژدی آنتیگونه 2 نوشته سوفوکل 3 را تحلیل کرد و استنباطش این بودکه در این تراژدی نبرد بین دو آگاهی صورت گرفته است. در واقع هگل با تحلیل نمایشنامۀ آنتیگونهاثر سوفوکل مفهوم جدیدی از قهرمان را ارائه داد و ادعا کرد که تراژدی نبرد میان دو نیروی خیر استنه جدال خیر با شر. نظریۀ هگل در باب قهرمان تراژدی می تواند سرآغازی برای قهرمان در تراژدیمدرن باشد. تراژدی مدرن درعین حال که شباهت هایی با تراژدی یونان باستان دارد، ویژگی هایمنحصربه فردی دارد که آن را با تراژدی کلاسیک متمایز می سازد. فیلم درباره الی ساختۀ اصغر فرهادیآدم هایی را به تصویر می کشد که با هم بر سر مسئله ای به نزاع و جدال می پردازند؛ اما به نظر می رسداین شخصیت ها، فقط قهرمانانی محق هستند که تفکرشان با هم متفاوت است. در پژوهش حاضر کهبه روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و مشاهدۀ فیلم انجام شده است، علاوه بر -تحلیل تراژدی یونان و تراژدی مدرن و تفاوت ها، تلاش شده است مفهوم و نقش قهرمان را براساسدیدگاه هگل در فیلم درباره الی مورد مطالعه قرار گیرد.
سینما
قهرمان
درباره الی
هگل
اصغر فرهادی
2021
02
19
137
153
https://gmj.ut.ac.ir/article_84962_c9b70acc076f70d8bb027dfcc340e083.pdf
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
مجله جهانی رسانه
2008-0468
2008-0468
1399
15
2
دیگربودگی، چندصدایی و گفت وگومندی در هنر تعاملی
نسترن
نوروزی
مجید
حاتمی
هنر تعاملی شاخه ای از هنر جدید است که اساس آن بر تعامل مخاطب با اثر هنری، هنرمند و نیزدیگر مخاطبان است. در این ژانر هنری مخاطب از حالت انفعالی خارج شده، در فرایند خلق اثر هنریبنا به اندیشه و سلیقة خود، نقش آفرینی می کند. بنابراین اثر هنری در هنر تعاملی ترکیبی از صداها واندیشه های مخاطبان است که با سهیم شدن در تجربه ای مشترک و در چارچوب طرح ریزی شدة آن بایکدیگر به تعامل و گفت وگو می پردازند. این ویژگی ها در هنر تعاملی قابل انطباق با اندیشه هایمیخائیل باختین است که به اهمیت مخاطب و مشارکت او در تولید اثر اشاره دارند. هدف اینپژوهش ارزیابی ویژگی های هنر تعاملی و جایگاه مخاطب در آن، مطابق با اندیشه های باختین است.این پژوهش در جستجوی پاسخ این پرسش ها است: رابطة هنر تعاملی با اندیشه های باختین چگونهاست؟ براساس این رابطه، نقش و جایگاه مخاطب در ایجاد اثر هنری تعاملی چگونه تبیین می شود؟این پژوهش با هدف بنیادی و روش تحلیلی تطبیقی انجام شده و تجزیه و تحلیل داده ها نیز به -صورت کیفی صورت گرفته است. در بیان نتایج آن می توان گفت مشارکت و حضور مخاطب در هنرتعاملی، تنها یک رویداد ذهنی نیست، بلکه بخشی جدایی ناپذیر از فرایند آفرینش هنری است که برخروجی آن نیز تأثیر می گذارد و اثر هنری تعاملی، بنا به مشارکت و تعامل مخاطبان و دریافت کنندگانآن با اثر، هنرمند و دیگر مخاطبان واجد ویژگی های دیگربودگی، چندصدایی وگفت وگومندی است.
هنرتعاملی
مخاطب
دیگربودگی
چندصدایی
گفت وگومندی
2021
02
19
155
176
https://gmj.ut.ac.ir/article_84950_42c360da8a2d846e2062065d63a73ef3.pdf
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
مجله جهانی رسانه
2008-0468
2008-0468
1399
15
2
معرفی و نقد کتاب «ساخته شدن فرهنگ های در تبعید؛ کانال های تلویزیونی ایرانی در لس آنجلس»
سید میلاد
موسوی حق شناس
کتاب «ساخته شدن فرهنگ های در تبعید؛ کانال های تلویزیونی ایرانی در لس آنجلس » نوشتۀ حمید نفیسی به وسیلۀ انتشارات دانشگاه مینه سوتای آمریکا در سال 1993 به چاپ رسیده است. این پژوهش یک مطالعۀ موردی مفصل و قوم نگارانه بر روی برنامه های تلویزیونی ای است که برای ایرانیانِ مهاجرت کرده در لس آنجلس تولید می شود. کتاب «ساخته شدن فرهنگ های در تبعید» به این موضوع می پردازد که چگونه تلویزیون سعی دارد از طریق ایجاد تعامل بین امر نو و امر کهن، فردگرایی و سنت گرایی و میان بت واره کردنِ سرزمین گمشدۀ مادری و پذیرش مصرف گرایی ایالت متحده به ایرانیان مهاجر و بی وطن کمک کند تا وضعیت تبعید را به قومیت و وضعیت در آستانه بودن را به ادغام در جامعۀ میزبان تبدیل کنند. این کتاب با شاخه های متنوع مطالعات فرهنگی از جمله مطالعۀ تلویزیون، تحلیل جهانی شدن، جهان وطنی و چندفرهنگی بودن در تعامل است.
فرهنگ های در تبعید؛ تلویزیون ایرانیان خارج از کشور؛ جهانی شدن؛ مطالعات فرهنگی؛ ایالات متحده؛ ایرانیان مهاجر؛ دایاسپورا؛ چند فرهنگی
حمید نفیسی
2021
02
19
177
185
https://gmj.ut.ac.ir/article_84951_d2619eb047f9720afdedf285416697fd.pdf