2024-03-28T13:39:23Z
https://gmj.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8814
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
مجله جهانی رسانه
2008-0468
2008-0468
1395
11
2
بازنمایی انگیزه حضور جوانان در دفاع مقدس: تحلیل گفتمان فیلم سینمایی اخراجی ها
حسن
بشیر
علیرضا
تلوری
این مقاله پژوهشی، بر اساس کاربرد روش عملیاتی تحلیل گفتمان (پدام) تنظیم شده است. در فیلم سینمایی اخراجیها پانزده انگیزه شاخص بازنمایی شده و گفتمانهای ارزشی، ملی و خودگرایانه از فیلم سینمایی مذکور استخراج شدهاند. توضیح آنکه از مهمترین رخدادهای اجتماعی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، وقوع جنگ تحمیلی میان ایران و عراق است. اتفاقی که بر بسیاری از مسائل کشور همچون مسائل فرهنگی و ارتباطی موثر بوده است. از جمله مهمترین این مسائل در سه دهه اخیر، درک، تبیین و تفسیر انگیزهی حضور جوانان در طول هشت سال دفاع مقدس است. یکی از عرصههای مهم نمایش این حادثه بزرگ اجتماعی و فرهنگی، «سینما» محسوب میشود. تمرکز بر بازنمایی انگیزه حضور جوانان رزمنده در دورههای مختلف زمانی، نمایشگر نوع نگاه هنرمندان جامعه به رزمندگان و ارزشهای دفاع مقدس در هر دوران است. بر این اساس هدف اصلی این مقاله پژوهشی، بازنمایی انگیزهی حضور جوانان در دفاع مقدس در فیلم سینمایی«اخراجیها یک» است. در این مقاله، نظریههایی همچون تحلیل گفتمان، نظریه بازنمایی، نظریه برجستهسازی و نظریه چارچوببندی مورد استفاده قرار گرفتهاند. نشانهشناسی و تحلیلرمزگان جان فیسک از جمله روشهایی هستند که به منظور تعیین لایههای گوناگون معانی رمزگذاریشده در فیلم اخراجیها استفاده شدهاند. همچنین مفاهیم ارزش، انگیزش، خودگرایی و ملیگرایی مورد مطالعه قرارگرفته است.
انگیزش
بازنمایی
برجستهسازی
روش تحلیل گفتمان پدام
سینمای دفاع مقدس
2016
09
22
https://gmj.ut.ac.ir/article_66473_57015a86e7c662f4a5d194ebe1b39a62.pdf
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
مجله جهانی رسانه
2008-0468
2008-0468
1395
11
2
مطالعه اهداف آموزش و پرورش در تحصیل سواد توسعه ای دانش آموزان و امکانات آی سی تی در تحقق آن
محمد
توکل
مهسا
لاریجانی
به نظر میرسد آموزش و پرورش در ایران در پرورش انسانهایی که فعالانه در توسعه کشور نقش ایفا کنند، با مشکلاتی مواجه است. هدف از این پژوهش، مطالعه چالش های نظام آموزش و پرورش در مجهز ساختن دانش آموزان به چهار سواد توسعه ای (اجتماعی، فرهنگی، علمی و زیستمحیطی) در سطح برنامه های قصد شده می باشد و در نهایت قابلیت های آی سی تی2 در جهت رسیدن به این اهداف مورد تحلیل قرار میگیرد. یافته های این پژوهش علاوه بر مطالعه اسنادی اهداف و برنامه های آموزش و پرورش، با تکنیک مصاحبه عمیق نیز به دست آمده اند. مصاحبه شوندگان،34 نفر از کادر آموزشی شش دبیرستان در مناطق بالا، متوسط و پایین در شهر تهران هستند. نتایج پژوهش نشان میدهد اگر چه مصادیق سواد توسعه ای در برنامه های کلان آموزش و پرورش و سند چشم انداز کشور حضور دارند؛ اما برنامه های سطوح اجرایی مدارس مانع از تحقق آنها شدهاست. در سطح محتوای آموزشی نیز حضور برنامه درسی پنهان در مدارس یعنی پدیده کنکور نیز از موانع مهم آموزش سواد توسعه ای در مدارس بوده است. راهکارهای برون رفت از مشکلات مرتبط با آموزش سواد توسعه ای با تمرکز بر آیسیتی شامل شکستن ساختارهای سنتی و مشکل آفرین آموزش و پرورش، تسهیل فرایند آموزش، افزایش کیفیت آموزش، یادگیری دانش آموز محور و ایجاد تفکر انتقادی و تغییر نگرش و روش های ارزشیابی از دانش آموزان می باشد.
سواد توسعهای
برنامهی قصد شده
فناوری اطلاعات و ارتباطات
برنامه درسی پنهان
2016
09
22
131
148
https://gmj.ut.ac.ir/article_66474_635529027322e25bfb20837941ba33fe.pdf
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
مجله جهانی رسانه
2008-0468
2008-0468
1395
11
2
مطالعه رویکرد دو مجله «خانواده سبز» و «روزهای زندگی» در ساخت فرهنگ زیست محیطی
علیرضا
دهقان
مانیا
عاله پور
در این پژوهش متون مربوط به طبیعت در 24 شماره دو مجلهی عامهپسند «خانوادهی سبز» و «روزهای زندگی» در سال 1393 بر اساس نظریه ساخت اجتماعی واقعیت و مفهوم فرهنگ مشترک ریموند ویلیامز تحلیل شدهاند. در واقع سوال اصلی این است که دو مجله مورد مطالعه در حال ساختن چه نوع نگاهی نسبت به محیط زیست هستند و با توجه به نقش رسانهها در تکوین فرهنگ مشترک آیا این نوع از متون قابلیت تبدیل شدن به فرهنگ مشترک را دارند یا خیر. تحلیل تصاویر به روش نشانهشناسی، و تحلیل محتوای کمی و کیفی متون نشان میدهند که مجلات مورد مطالعه بیش از آنکه به ترویج فرهنگ زیست محیطی بپردازند، در حال ساختن نگاهی ابزاری به محیط زیست هستند. همچنین، متون محدودی که به فرهنگ زیست محیطی توجه دارند، قابلیت تجربه شدن مشترک را ندارند، چراکه متناسب و سازگار با شرایط طبقه متوسط و پایین جامعه نیستند.
محیط زیست
فرهنگ
تجربه مشترک
رسانه
2016
09
22
https://gmj.ut.ac.ir/article_66475_3e68271ffad523d90664509116015405.pdf
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
مجله جهانی رسانه
2008-0468
2008-0468
1395
11
2
تحلیل نظرات کاربران وب سایت های تجارت اجتماعی بر اساس روش های متن کاوی و داده کاوی
بابک
سهرابی
ایمان
رئیسی وانانی
فرشته
خداپرست
هدف از این پژوهش مطالعه و تحلیل نظرات کاربران وبسایتهای تجارت اجتماعی با بهره گیری ترکیبی از تکنیک های متن کاوی و دادهکاوی است. بدین منظور پایگاه داده وب سایت تریپ ادوایزر مورد ارزیابی قرار گرفته و از میان همه کاربرانی که در مورد یکی از هتلهای شهر لیسبون پرتغال ابراز نظر کرده اند، نمونه گیری سیستماتیک انجام میشود. سپس همه نظرات این کاربران نمونه در مورد همه مطالب از قبیل هتلها، رستورانها و اماکن دیدنی استخراج شده و با استفاده از نرم افزار رپیدماینر و تکنیک های متن کاوی و داده کاوی تجزیه و تحلیل می شوند. محاسبه شاخص دیویس و بولدین بهینه ترین تعداد خوشه، سه به دست میآید و کاربران به سه خوشه تقسیم میشوند. هر خوشه دارای ویژگی های منحصر به فردی است که پرتغال دوست، رستوران دوست و سفردوست نامیده میشوند. سپس بر اساس ویژگی های هر خوشه و اطلاعات موجود در پروفایل کاربران با استفاده از قواعد انجمنی اقدام به شناخت بیشتر هر خوشه میشود. در انتها متناسب با ویژگیهای تحلیل شده هر خوشه اقدام به ارائه راهکار جهت افزایش مشارکت آنها در وب سایت کرده، و پیشنهادهای ترفیعی هدفمندی برای هر کدام از این خوشه ها بیان میشوند.
تجارت اجتماعی
تجارت الکترونیک
رسانه اجتماعی
متنکاوی
دادهکاوی
2016
09
22
163
179
https://gmj.ut.ac.ir/article_66476_be60a48c675ce4db5a78cd919caa2703.pdf
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
مجله جهانی رسانه
2008-0468
2008-0468
1395
11
2
شکاف دیجیتالی از دسترسی فیزیکی تا استفاده متداول: تبیین نقش سواد و مهارت دیجیتال و دسترسی انگیزشی
حسین
کاظمی
فهیمه
حاج اسماعیلی
این مقاله بخشی از نتیجه پژوهشی را ارائه میکند که با هدف تبیین نقش سواد و مهارت دیجیتال و دسترسی انگیزشی در رابطه بین دسترسی فیزیکی به رایانه و اینترنت و استفاده متداول از رایانه و اینترنت انجام شده است. مفهوم شکاف دیجیتالی از سطح دسترسی فیزیکی به فناوری اطلاعات و ارتباطات به سطح فراهم بودن امکان استفاده متداول و روزمره از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای طیف گسترده ای از نیازمندی ها گسترش یافته است ولی در ایران محدود پژوهش های صورت گرفته در سطح دسترسی فیزیکی بوده است. برای جمع آوری داده نیز ابزار پرسشنامه استفاده شده و تحلیلها با روش معادلات ساختاری و با نرم افزار آموس انجام شده و فرضیههای پژوهش مورد آزمون قرار میگیرند. برخی از نتایج نشان میدهند که بین دسترسی فیزیکی به رایانه و اینترنت و دسترسی انگیزشی به این فناوریها همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد، یعنی هرچه دسترسی بیشتر باشد انگیزه برای استفاده بیشتر افزایش می یابد. همچنین نتایج تاثیر مثبت و معنادار دسترسی فیزیکی به رایانه و اینترنت را بر سواد و مهارت دیجیتالی، و بر استفاده متداول از این فناوریها نشان میدهند. یعنی با افزایش دسترسی فیزیکی، سواد و مهارت دیجیتالی و استفاده متداول افراد از این فناوریها افزایش مییابد. نتایج همچنین نشان میدهند که دسترسی انگیزشی به فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی از قبیل رایانه و اینترنت بر سواد و مهارت دیجیتالی افراد تأثیر معنادار دارد، یعنی هرچه انگیزه افراد برای دسترسی به، و استفاده از فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی بیشتر باشد، سواد و مهارت دیجیتالی افراد افزایش مییابد. سواد و مهارت دیجیتالی در رابطه بین دسترسی فیزیکی به رایانه و اینترنت، و استفاده متداول از این فناوریها نقش تعدیل گر را ایفا میکند، یعنی میزان استفاده متداول افراد دارای سواد و مهارت دیجیتالی بالا از رایانه و اینترنت حتی در صورتی که دارای دسترسی فیزیکی کمی هم باشند، بیشتر از افرادی است که سواد و مهارت دیجیتالی پایینی دارند.
شکاف دیجیتالی
فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطی
دسترسی فیزیکی به رایانه و اینترنت
سواد و مهارت دیجیتالی
استفاده متداول
2016
09
22
180
197
https://gmj.ut.ac.ir/article_66477_2e0484ba9cd6b19eb585a691537ffacb.pdf
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
مجله جهانی رسانه
2008-0468
2008-0468
1395
11
2
بازنمایی پدیده تخریب آثار تاریخی و فرهنگی در روزنامه های محلی شیراز
محمودرضا
مرتضوی
هژیر
فتحی
وسایل ارتباط جمعی، نقش اساسی در افزایش سطح آگاهی و فرهنگ جامعه ایفا میکنند. شیوه اطلاع رسانی رسانه ها و نحوه انتخاب رویدادها و ارائه اطلاعات خبری از آنها، چگونگی پرداختن به رویدادها یا پدیده های مختلف را مشخص میسازد. در این تحقیق مسئله تخریب بناها و اماکن تاریخی که از نظر انتقال میراث فرهنگی، اهمیت دارند، از منظر روزنامه های محلی شیراز در سالهای 1393 تا 1394 مطالعه میشوند. این تحقیق با روش تحلیل محتوای کمی و با ابزار دستور العمل کدگذاری مقوله های۲۷۳ خبر مربوط به آثار تاریخی انجام میشود. به منظور شناسایی نحوه بازنمایی پدیده تخریب آثار تاریخی – فرهنگی، اخبار ۵ روزنامه بر حسب ۷ مقوله و ۲۴ زیر مقوله به صورت تمام شمارش مورد تحلیل قرار میگیرد. نتایج نشان می دهند که پوشش اخبار تخریب میراث فرهنگی در روزنامه های شیراز به بعد از وقوع حادثه موکول شده و روزنامه ها نقش فعالی در پیشبینی رویداد ندارند. بر اساس نتایج، دستگاه های دولتی بیش از سایر بخشها در تخریب آثار تاریخی نقش دارند. در بازنمایی رویداد، رسانه ها به اعلام واقعه بسنده کرده و از پیگیری رویداد و اطلاع رسانی های بعدی خودداری می کنند.
میراثفرهنگی
خبر
تخریب آثار
رسانهمحلی
شیراز
2016
09
22
198
215
https://gmj.ut.ac.ir/article_66478_05b986b9c8cf59eb1c80bbb7e0280bfa.pdf
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
مجله جهانی رسانه
2008-0468
2008-0468
1395
11
2
آتش نوید تحقق آرزوهای دلهای خسته
امیلیا
نرسیسیانس
این مقاله در باره جشنی منصوب به آتش است که بنا بر اعتقاداتی یکی از چهار عنصر سازنده جهان می باشد. ابن سینا در کتاب قانون مدعی است که دو عنصر سنگین، یعنی خاک و آب، سازنده اعضای بدن و دو عنصر سبک، یعنی آتش و هوا، سازنده روح هستند. اهمیت آتش در هر دو فرهنگ ارمنی و ایرانی از دیر باز جایگاهی ویژه داشته است. ریشه های جشن تیارن آراج را در بین ارامنه باید در دوران ما قبل پذیرش مسیحیت یافت، که بعدها با سازگاری و انعطاف و حذف برخی از مناسک متضاد با آموزه های کلیسا تعدیل شد تا به تدریج تبدیل به یکی از اعیاد مردمی- مذهبی شود. امروزه ریشه های اصلی این جشن که متعلق به دوران پاگان یا الحاد تاریخ ارامنه است فراموش شده، ولی با این وجود هر ساله در چهاردهم فوریه بهعنوان چهل روزگی حضرت مسیح ( با در نظر گرفتن اینکه ارامنه تولد حضرت مسیح را ششم ماه ژانویه می دانند) جشن گرفته می شود. این عید را با در هم آمیزی دو ویژگی، یعنی پذیرش آن با برخی تعدیلات از سوی کلیسا و فلسفه وجودی آن که در آشتی با طبیعت و از سر گذراندن زمستان سرد است، می توان در چهارچوب پدیده نوشدگی و صلح گنجاند. مقاله بعد از دسته بندی اعیاد ارمنی به جزئیات این عید با تکیه بر نقش زن به عنوان کنشگر اصلی آن خواهد پرداخت و سعی خواهد کرد تا از طریق واکاوی مناسک مربوط به این عید به آمال و آرزوها و همچنین ترس انسان کشاورز از قهر طبیعت، نقش افراد جامعه و کارکرد های اجتماعی آن و ارتباط این جشن با فضا را نشان دهد. چهارچوب نظری این مقاله بر اساس آموزههای نشانه شناسی و زبانشناسی ساختگرا و روش آن کتابخانهای همراه با ارجاعات مستقیم به اسناد و ادبیات تاریخی قرون پیشین خواهد بود.
عناصر چهارگانه
جشن آتش
مناسک
فرهنگ
ارتباطات
نشانهشناسی ساختگرا
زبان شناسی ساختگرا
2016
09
22
216
230
https://gmj.ut.ac.ir/article_66479_ea0e7ece7ff47476bb84890acc2266b6.pdf