2024-03-28T11:56:32Z
https://gmj.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8839
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
مجله جهانی رسانه
2008-0468
2008-0468
1390
6
1
الگوی استفاده از تلفن همراه در بین دانشجویان دختر و پسر ساکن در خوابگاههای دانشگاه علوم پزشکی یزد در سال 1389
محمد حسین
باقیانی مقدم
حسن
شهبازی
تلفن همراه یکی از پدیدههای نو ظهور عصر الکترونیک و دنیای دیجیتال است که در دهه اخیر جای خود را بین افراد خانواده به ویژه جوانان در همه جهان، از جمله ایران باز کرده است. تعداد مشترکین تلفن همراه در سراسر جهان از 4/12 میلیون در سال 1990به 3/5 میلیارد تا پایان 2010 رسید و تخمین زده میشود نرخ نفوذ این فنآوری در سال 2013 به 95 درصد خواهد رسید. در ایران نیز تعداد کاربران با یک رشد سریع از 3/4 میلیون در سال 2004 به 41 میلیون در سال 2008 رسید و تخمین زده میشود تا سال2012 نرخ نفوذ تلفن همراه به بیش از 80 درصد برسد. تلفن همراه میتواند دارای آثار اخلاقی و اجتماعی مثبت و منفی باشد ولی اکنون بسیاری از خانوادهها بدون توجه به تبعات منفی این فنآوری برای فرزندان خود تلفن همراه تهیه میکنند. لذا بر آن شدیم با استفاده از نظریه استفاده و خشنودی، مطالعهای درباره الگوی استفاده از تلفن همراه در بین دانشجویان دختر و پسر ساکن در خوابگاههای دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام دهیم. این مطالعه توصیفی از نوع مقطعی است. جامعه مورد مطالعه دانشجویان دختر و پسر ساکن در خوابگاههای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هستند که 245 نفر از آنها بهطور تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساختهای با روایی و پایایی مورد تایید بود. پس از تکمیل پرسشنامهها، دادهها با استفاده از نرمافزار آماری اسپیاساس و آزمونهای آماری آنوا، کای اسکوآر و تیتست مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای این مطالعه نشان میدهند که 53 درصد از دختران و 39 درصد از پسران بعد از ورود به دانشگاه صاحب تلفن همراه شدهاند (سطح معنیداری
تلفن همراه
الگوی استفاده
دانشجو
یزد
2011
03
21
https://gmj.ut.ac.ir/article_66588_b295f07a6cacc462ed0c7b53b4217ae9.pdf
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
مجله جهانی رسانه
2008-0468
2008-0468
1390
6
1
رابطه فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و هویت بدن ؛با تأکید بر اینترنت (نمونه مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه شیراز)
بیژن
خواجهنوری
مقاله حاضر رابطه رسانههای جمعی در دو شکل پیشین و جدید آن (فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطی نوین ) با هویت بدن را مطالعه می کند. برای آزمون این رابطه، نمونهای از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شیراز بر مبنای نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. پس از مروری بر مطالعات پیشین و نظریههای موجود، چارچوبی مبتنی بر نظریههای یادگیری اجتماعی و تحلیل پرورش تنظیم شده است. روش تحقیق مورد استفاده پیمایش و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه خودگزارشی است. پایایی گویههای تصور بدن برابر با 77/0 است. نتایج به دست رگرسیون چند متغیره نشان می دهد که 1) رسانههای داخلی در کل، جهتی معکوس با افزایش تصور بدن به شکل مدرن آن دارند در حالی که فنآوریهای نوین جهتی مثبت با آن داراند. 2) محتوای برنامههای مذهبی، رابطه منفی با تصور بدن مدرن دارند. در نهایت مدل تحقیق توانسته است، 37 درصد از تغییرات تصور بدن را توضیح دهد.
تصور بدن
فنآوری های اطلاعاتی و ارتباطی نوین
جهانیشدن
اینترنت
2011
03
21
https://gmj.ut.ac.ir/article_66589_06f6a1319cbc350c2f62258f7c6458d3.pdf
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
مجله جهانی رسانه
2008-0468
2008-0468
1390
6
1
مطالعه نقش های باد صبا در شعر حافظ از منظر ارتباطی
سعید
ثقه ای
علی اصغر
کیا
این مقاله با مطالعه موردی اشعار حافظ و تطبیق آنها از منظر ارتباطی، نمودار درختی ای ارائه میدهد که نشان دهنده شش نقش مهم و اصلی باد صبا (در اشعار این شاعر ) در قالب هشت زیر شاخه است. باد صبا یکی از عناصر طبیعی در اشعار حافظ است. اگر از منظر علم ارتباطات به آن نگاه شود، ارکان و مفاهیم فراگرد ارتباطی در آن کاملا مشهود است. باد صبا در اشعار حافظ، نقش های ارتباطی بسیاری را برعهده دارد. در نقش منبع مطلع است؛ در جایگاه فرستنده، خبررسانی می کند، پیام میدهد، در نقش مجرا یا کانال، پیام و مفاهیم را منتقل میکند، در جاهایی نقش پیک و قاصد را دارد، گیرنده پیام است، معنا را در ذهن گیرنده متبلور می کند و خلاصه این که نقش های ارتباطی گوناگونی را می توان از باد صبا مشاهده کرد. در این مقاله، ضمن مطالعه نقش های ارتباطی باد صبا، کیفیت و میزان نقش پذیریها مورد دقت قرار میگیرد و سپس با ارائه نمودار، مدل و جدول هایی، نتایج تحقیق مشهود و محسوستر نشان داده میشود.
باد صبا
اشعار حافظ
فراگرد ارتباطی
معنی
2011
03
21
https://gmj.ut.ac.ir/article_66590_d0c99e74283b103d711de8563b9658bf.pdf
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
مجله جهانی رسانه
2008-0468
2008-0468
1390
6
1
زنان و توسعه فرهنگی، پس از انقلاب اسلامی (با تاکید بر سینما)
الهه
کولایی
سیمین
بهبهانی
این مقاله میکوشد نقش زنان در توسعه فرهنگی ایران را با تاکید بر سینما، بهمثابه یک پدیده مدرن و افزایش نقش زنان در آن مطالعه کند. مفهوم توسعه بر بهبود همه عرصههای زندگی دلالت دارد و توسعه فرهنگی از مولفههای مهم آن است. از آنجا که دغدغه اصلی دولتها رسیدن به توسعه همه جانبه است و مبنای این توسعه، انسان (موجودی فرهنگی) است، پس زیربنای توسعه واقعی و پایدار نیز توسعه فرهنگی خواهد بود. اما چگونه میتوان برایتحقق توسعه فرهنگی اقدام کرد؟ موانع مهم بر سر راه آن چیست؟ چگونه میتوان آنها را ازمیان برداشت؟ زنان که نیمی از پیکره جامعه را تشکیل دادهاند، چگونه میتوانند عهدهدار نقش سازنده خود در توسعه فرهنگی جوامع سنتی باشند؟
زنان
توسعه
توسعه فرهنگی
انقلاب اسلامی
ایران
رسانه
سینما
سنت
2011
03
21
https://gmj.ut.ac.ir/article_66591_c14ef3023852d94316564bfefce5058f.pdf
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
مجله جهانی رسانه
2008-0468
2008-0468
1390
6
1
مطالعه رابطه بین ابعاد مختلف استفاده از اینترنت و احساس تجربه شده
مجید
موحد
روح الله
مظفری
محبوبه
کاووسی
هدف این مقاله، مطالعه ابعاد مختلف استفاده از اینترنت روی احساس تجربه شده ناشی از آن است. جامعه آماری این پژوهش همه افراد 15 تا 35 ساله شهر شیراز با حجم نمونه 400 نفر میباشد. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرم افزار اسپیاساس در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدهاند. در بخش آمار استنباطی از رگرسون لجستیک تک متغیره و چند متغیره استفاده شده است. یافتههای استنباطی نشان میدهند بین استفاده روزمره بالا و استفاده خبری متوسط و بالا و احساس تجربه شده رابطه معناداری وجود دارد. همچنین رگرسیون چند متغیره نشان میدهد استفاده خبری متوسط و بالا و استفاده بالا از بعد تفریحی وارد معادله شدهاند.
اینترنت
احساس
تجربه
جوانان
ابعاد استفاده
2011
03
21
https://gmj.ut.ac.ir/article_66592_e24f3c88e4263bb8c19dbf65354335d7.pdf
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
مجله جهانی رسانه
2008-0468
2008-0468
1390
6
1
تبیین تهدیدات سیستم های اطلاعات از منظر کاربران
علی
ربیعی
هاجر
آصف
این مقاله بر اساس تحقیقی با مفروض احساس تهدید و نا امنی سامان یافته است و در پی پاسخ به این پرسش است که تهدید ادراک شده توسط شهروندان چگونه است. احساس تهدید و ناامنی از سوی شهروندان، پدیدهای است که دارای تبعات روانی و اجتماعی است و نیاز به یک تحقیق و سنجش برای درک این نوع تهدیدات وجود دارد. این پژوهش به مطالعه تهدیدات مهم سیستمهای اطلاعاتی و همچنین تحلیل بالاترین تهدید احساس شده از سوی شهروندان تهرانی میپردازد. این تحقیق از جنبه هدف، توسعهای و تا حدودی کاربردی است. از نظر ماهیت، تحقیقی توصیفی پیمایشی است. در مرحله اول برای بهدست آوردن تهدیدات مهم از سوی سیستمهای اطلاعاتی، به روش هدفدار، تعداد 10 نفر از متخصصین دانشگاهی انتخاب و به روش دلفی، مهمترین تهدیدات استخراج شدهاند. این تهدیدات در قالب پرسشنامه و با حجم نمونه 330 نفر از میان شهروندان تهرانی که به نوعی در معرض سیستمهای اطلاعاتی قرار گرفتهاند، پیمایش شدهاند. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که از بین تهدیدات فردی، اخلاقی، سیاسی ـ روانی، اجتماعی ـ اقتصادی و فرهنگی، بالاترین تهدید احساس شده، تهدیدات سیاسی ـ روانی هستند.
سیستم های اطلاعات
تهدیدات فردی
تهدیدات اخلاقی
تهدیدات سیاسی
روانی
تهدیدات اجتماعی
اقتصادی
تهدیدات فرهنگی
2011
03
21
https://gmj.ut.ac.ir/article_66593_30f0d0a00b5e9711f01dd9157e0e300f.pdf
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
مجله جهانی رسانه
2008-0468
2008-0468
1390
6
1
زبان جوانی در رادیو
آزاده
شمسی
این مقاله درصدد است راهکارهایی برای برنامهسازی در رادیو بهطوری که بتواند توجه جوانان را جلب کند، ارائه دهد. رادیو یکی از سادهترین و درعین حال موثرترین وسایل ارتباط جمعی شمرده میشود. این رسانه بهدلیلارتباط مستقیم وآنی با شنونده و پوشش دادن رویدادها، ان رسانهای کارآمد است. در عصر حاضر رادیو با رقبای قدرتمندی همچون تلویزیون، ماهواره، برنامههای دیجیتالی و شبکههای اینترنتی مواجه است. با این وجود، رادیو بهعنوان رسانه ای تاثیرگذار و قابل اعتماد مورد توجه قشر وسیعی از مردم، بهویژه جوانان است. دسترسی آسان به رادیو امتیازی است که این رسانه را از سایر وسایل ارتباط جمعی متمایز میسازد. از آنجا که اکثریت هرم سنی جمعیت ایران را جوانان تشکیل میدهند رادیو برای داشتن حضوری پویا و نفوذ بیشتر در جامعه باید سهم قابل توجهی از برنامههای خود را به نیازهای نسل جوان اختصاص دهد و از این رهگذر با طرح برنامههای مناسب، در هدایت آنان نقش داشته باشد.
رادیو
رسانه
ارتباط
جوانان
2011
03
21
https://gmj.ut.ac.ir/article_66594_6527f13577a26b7efd7eb215688fa2f7.pdf
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
مجله جهانی رسانه
2008-0468
2008-0468
1390
6
1
نقش شبکه های اجتماعی بر هویت (مطالعه ای موردی روی فیس بوک و کاربران کرد)
یوسف
احمدی
این مقاله به مطالعه تاثیر شبکه اجتماعی (فیس بوک) بر فرهنگ و هویت کردی میپردازد و اینکه چگونه فیس بوک باعث حس هویتی مشترک در میان کردها میشود. نظریه مورد استفاده، نظریه جهانی ـ محلی شدن رابرتسون استکه با گسترش فضای مجازی و شکلگیری شبکه های اجتماعی بیش از پیش رواج پیدا کرده است. هدف از قرار دادن هویت کردی در پیوند با جهانی شدن این است که نشان داده شود هویت کردی در عصر جهانی شدن، هویتی جهانی ـ محلی است و بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. به عبارتی، برای قوم کرد، جهانی شدن و گسترش شبکههای مجازی، همراه با محلی شدن هویت بوده است. روش تحقیق، روش کیفی مصاحبه آنلاین و الکترونیکی است که بهدلیل در دسترس نبودن افراد مورد مطالعه انتخاب شده است. انتخاب فیسبوک نیز بهدلیل بالا رفتن محبوبیت و تعداد کاربران آن و از جمله کاربران کرد است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که جهانی شدن برای قومیتها تعریف جهانی ـ محلی شدن دارد و برای کردها باعث شکلگیری یک کشور مجازی میشود که در آن میتوانند حاکمیت سیاسی و فرهنگی داشته باشند بهطوری که فیس بوک توانسته است نقش عمدهای در بازنمایی هویت کردها در جهان داشته باشد و از این راه به یافتن دوستان و همفکران کرد و غیر کرد کمک شایانی کرده است.
2011
03
21
https://gmj.ut.ac.ir/article_66595_fee6fb6b58c86686e03cf90e50f2fc70.pdf