دانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-046815120200822A Study of Hiding Moral Values in Communicative Actions in Two Selected Telegram Channelsمطالعه ارزشهای اخلاقی نهفته در کنشهای ارتباطی در دو کانال منتخب تلگرامی1228051010.22059/gmj.2020.80510FAسیده زهرااجاقپژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیمریمنادمیپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیناهیدمؤید حکمتپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20210317 <br />This paper is trying to study the lack of knowledge on moral values dominating the actions of users on Telegram Application and deficiencies in respectful interactions, mutual understanding, and constructive dialogue among different social groups. Identifying values is significant in this research because values are the criteria for the formation of certain modes of action. Methodological approach to research is qualitative using oriented content analysis. For this purpose the theoretical model of research was developed by integrating Habermas's concept of Discourse Ethics and Schwartz theory of Basic Values which was the basis for oriented content analysis. As a result of this integration, three values of conformity, universality, and security have been recognized as the main categories of oriented content analysis. The under study samples were the contents of two channels with different approaches to peace. In other words, "Cyber Army of the Shrine Defenders" channel and the "Friends Hangout" channel. Findings indicate that in the first group, the values of "security" and "universality" were more violated whereas in the second group, the values of "conformity" and "universality" were more observed, but in confrontation with opposing views, non-interactive features such as mockery were used. The violation of moral values in the studied samples has reduced both the possibility of achieving dialogue and mutual understanding and also, the opportunity for awareness resulting from exchange and respectful relationship in these channels.مسئله این پژوهش نبود شناخت درباره ارزشهای اخلاقی حاکم بر کنشهای کاربران در پیامرسان اجتماعی تلگرام و کمبود تعامل محترمانه، درک متقابل و گفتوگوی سازنده گروههای اجتماعی مختلف با یکدیگر است. شناسایی ارزشها در این مطالعه از آن جهت مهم است که، ارزشها ملاکهای شکلگیری شیوههای خاصی از کنش هستند. رویکرد روششناسانه پژوهش، کیفی و با استفاده از تحلیل محتوای جهتدار انجام شده است. برای این منظور با تلفیق مفهوم اخلاق گفتوگویی هابرماس و ارزشهای بنیادین شوارتز، مدل نظری پژوهش تدوین شده و مبنایی برای انجام تحلیل محتوای جهتدار بوده است. در نتیجه این تلفیق، سه ارزش همنوایی، جهانشمولی و امنیت بهعنوان مقولههای اصلی تحلیل محتوای جهتدار شناسایی شدند. نمونههای مورد مطالعه، محتوای مندرج در دو کانال با رویکرد متفاوت به صلح هستند؛ یعنی کانال «ارتش سایبری مدافعان حرم» و کانال «پاتوق دوستان». یافتهها حاکی از آنند که در گروه نخست ارزشهای «امنیت» و «جهانشمولی» بیشتر نقض شده و در گروه دوم ارزشهای «همنوایی» و «جهانشمولی» بیشتر رعایت شدهاند اما در مواجهه با افکار مخالف، شیوههای غیرتعاملی همچون به سخره گرفتن استفاده شده است. نقض ارزشهای اخلاقی منجر به مفاهمه در نمونههای مورد مطالعه هم امکان دستیابی به گفتوگو و درک متقابل و هم فرصت شناخت و آگاهی ناشی از تبادل نظر و رابطه محترمانه را در این کانالها کاهش داده است. <br /><strong> </strong>https://gmj.ut.ac.ir/article_80510_5f2e5931130e598cae5bc29dd02da541.pdfدانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-046815120200822Digital Controversy of Iran and the US (case Study: Mohamad Javad Zarif and Mike Pompeo)جدال دیجیتالی ایران و آمریکا (مورد مطالعه محمد جواد ظریف و مایک پمپئو)23488051110.22059/gmj.2020.80511FAعلیامیدیدانشیار روابط بین الملل، گروه علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان، اصفهانسعیدهمرادی فردانشجوی دوره دکتری روابط بین الملل دانشگاه اصفهان، اصفهان0000-0002-2199-1742Journal Article20210317Twitter is among the most effective microblogging in digital foreign policy and diplomacy. Most world politicians have active presence in in this micro blogging in order to disseminate their information, interact with their audience, and illustrate themselves or others for the purpose of public diplomacy. Mohamad Javad Zarif and Mike Pompeo are among politicians who illustrate themselves and the other through twiplomacy, seeking world positive public opinion towards their respective Governments. Therefore, the writers of this paper have used MAXQDA and three-step coding to answer this question: what image are these two politicians illustrating of themselves and of the other on Twitter, and for what purpose? The results of the content analysis of Zarif indicate an illustration of a law-abiding and peaceful country for Iran and an illustration of a bully and economic-terrorist for the United States. Notwithstanding that Pompeo illustrated a peaceful America, seeking the containment of Iran, and also illustrating Iran as the supporter of terrorism, authoritarian, militarist, and anarchist. This is a quantitative-qualitative research conducted through content analysis and the writers are seeking to assess the presentations of these two politicians from their own Government policies on Twitter by illustration theory. <br /> توئیتر از جمله میکروبلاگینگهای اثرگذار در سیاست خارجی و دیپلماسی دیجیتال بشمار میرود. اغلب سیاستمداران جهان برای انتشار اطلاعات، برقراری تعامل با مخاطب و تصویرسازی از خود و دیگری بمنظور دیپلماسی عمومی در این میکروبلاگینگ حضور فعالی دارند. مایک پمپئو و محمد جواد ظریف از جمله سیاستمدارانی هستند که با تصویرسازی از خود و دیگری از طریق توئیپلماسی بدنبال جلب مثبت افکار عمومی جهانی نسبت به سیاست های دولت متبوع شان هستند. از اینرو نگارندگان با استفاده از نرم افزار مکس.کیو.دی.ای و از طریق کدگذاری سه مرحلهای، به این پرسش پاسخ خواهند داد: این دو سیاستمدار چه تصویری از خود و دیگری را و با چه هدفی در مقابل یکدیگر در توئیتر بازنمایی میکنند؟ نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل محتوای توئیتهای ظریف حاکی از تصویرسازی کشور قانونگرا و صلحجو برای ایران و تصویر زورگو و تروریسم اقتصادی برای آمریکا بوده است. این در حالی بوده که پمپئو در تصویرسازی از خود، تصاویر آمریکای صلح طلب و بدنبال مهار ایران و در تصویر از ایران (دیگری)، تصاویر حامی ترویسم، اقتدارگرا، میلیتاریست و هرج و مرجطلب را نمایش داده است. این پژوهش از نوع کمی-کیفی و به روش تحلیل محتوا انجام شده و نگارندگان با بکارگیری تئوری تصویر، سعی در ارزیابی بازنمایی این دو سیاستمدار از سیاستهای کشور خود در توئیتر دارند.https://gmj.ut.ac.ir/article_80511_3bc4480c18a4051a9ce70924bc979007.pdfدانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-046815120200822Adaptability of Multimodal Scenarios in Advertising Teasers. Case study: Multilingual Scenarios of Nescafé Goldاقتباسپذیری فیلمنامههای چندوجهی در آگهیهای تبلیغاتی؛ مورد مطالعاتی آگهی تبلیغاتی چندزبانه نسکافه گلد49768051210.22059/gmj.2020.80512FAنصرتحجازیاستادیار گروه زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس0000-0001-5217-027Xمریمداودیدانشجوی کارشناسی ارشد مترجمی زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس تهرانJournal Article20210317this paper seeks to investigate the adaptability of multimodal scenarios in teaser ads, specifically of multilingual scenarios of the Nestle Swiss Corporation and its brand <em>Nescafé Gold</em>. The question which may be raised here is to figure out how multinational corporations arrange linguistically and culturally their teaser ads for a single product and how they attract their audiences? It is hypothesized that the linguacultural experts by conveniently utilizing “adaptation” and by recruiting intelligently interlingual and intersemiological features succeed in properly implementing multimodal and multilingual scenarios. In this way it is believed that their ultimate goal, i.e. maximizing or convincing the customers will buy and consume their products is highly attained.
Meanwhile, this adaptation should be, in Gideon Toury’s opinion, adjusted in accordance with the norms, habits and customs of the target community. It is also admitted that adaptation is capable of being crystallized not only in verbal utterances of scenario but also in the whole adaptation of "scenarios", although this leads to minor changes of the initial scenario.
Thus, in this study, we have utilized the combination of Vignay & Darbelnet’s linguistic approach and Toury’s Polysystem theory as our theoretical framework and by adopting the analytico-descriptive method, we discussed, on the first step, the nature of translating the multimodal scenarios in general, then, we examined the translation of multimodal scenarios in particular. In the next step, we analyzed the adaptability and translatability of interlingual and intersemiological features of each four versions (English, French, Arabic, Persian) of a single scenario of <em>Nescafé Gold</em>. Finally, we have investigated the role of multimodal aspects in these four versions.
در حین ترجمه تبلیغاتی محصولات برای شرکتهای چندملیتی، اقتباسپذیری فیلمنامههای متن اصلی از دو منظر قابل توجه است: از یک طرف، زبان مختصر و جذاب تبلیغاتی که باید در ترجمه آن منعکس شود و از طرف دیگر، انتخاب نوع فیلمنامه و نوع زبان، باید معطوف به فرهنگ و عادات مصرفکننده و سیاستها و هنجارهای حاکم بر جامعه هدف باشد. با توجه به این نکته، این سؤال مطرح میگردد که شرکتهای چندملیتی چگونه یک فیلمنامه واحد برای محصول خود را در قالب استراتژیهای متفاوت زبانی ساماندهی کرده و چگونه به جذب مخاطب میپردازند؟ به نظر میرسد که متولیان زبانی و فرهنگی با بهرهگیری از شیوه اقتباس و استفاده هوشمندانه از مؤلفههای بینازبانی و بینانشانهای به تنظیم فیلمنامههای چندوجهی و چندزبانه میپردازند. بهعبارتی، این اقتباس نهتنها در کلام تبلیغاتی، بلکه در اقتباس «فیلمنامهها» قابلیت تبلور دارد؛ هرچند منجر به تغییر جزئی آن شود.
در این پژوهش با توجه به چارچوب نظری تلفیقی زبانشناسی وینیه - داربلنه و نظریه چندنظامی توری و در قالب پژوهشی تحلیل - توصیفی، ابتدا به چیستی ترجمه فیلمنامههای چندوجهی در حالت کلی و ترجمه آگهیهای تبلیغاتی بهصورت خاص میپردازیم. سپس اقتباسپذیری یا قابلیت انتقال بینازبانی - بینانشانهای را در پیکره چهار زبانه انگلیسی، فرانسه، عربی و فارسی از برند <em>نسکافه گلد</em> تحلیل و درنهایت نقش وجوه چندرسانهای را در چهار نسخه مزبور مطالعه و ارزیابی خواهیم نمود
<br clear="all" /><br />https://gmj.ut.ac.ir/article_80512_f1029ede8cce26ade0978ca430cfc713.pdfدانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-046815120200822Qualitative Content Analysis of the Film "Joker" with a Cultural Criminology Approachتحلیل محتوای کیفی فیلم «جوکر» با رویکرد جرمشناسی فرهنگی77988051310.22059/gmj.2020.80513FAحمیدرضادانش ناریمدرس دانشگاه فردوسی مشهدسید حسینحسینیدانشیار گروه حقوق دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20210317Abstract
One of the important axes of cultural criminology as one of the fields of study of critical criminology is cinematic explanations of crime and criminal justice. According to poststructuralist ideas, the representation of crime in cinematic works is the result of cultural constructions and the fabric of social power. Considering the increasing influence of cinema in the field of creating a public understanding of crime and increasing the audience of this art, the present study intends to analyze and critique the film "Joker" in the light of cultural criminology findings by qualitative content analysis. Based on the findings of the content analysis, the film "Joker" with a critical and anti-capitalist approach focuses on the four basic axes of crime carnival, crime pleasure, and crime as a culture and crime story. However, the overall evaluation of the film with emphasis on hidden meanings shows that the author, by indulging in critical approaches, on the one hand puts the project of criminal heroism on his agenda and on the other hand establishes an incoherent relationship between the cultural origin of crime and unequal distribution of wealth.یکی از محورهای مهم جرمشناسی فرهنگی به عنوان یکی از رشتههای مطالعاتی جرمشناسی انتقادی، تبیینهای سینمایی از جرم و عدالت کیفری است. بر اساس اندیشههای پساساختارگرایانه، بازنمایی جرم در آثار سینمایی نتیجه برساختهای فرهنگی و بافت قدرت اجتماعی است. با توجه به تأثیر فزاینده سینما در قلمروی ایجاد درک عمومی نسبت به جرم و افزایش مخاطبان این هنر، پژوهش حاضر درصدد است تا با روش تحلیل محتوای کیفی، فیلم سینمایی «جوکر» را در پرتو یافتههای جرمشناسی فرهنگی تحلیل و نقد کند. بر اساس یافتههای حاصل از تحلیل محتوا، فیلم «جوکر» با رویکرد انتقادی و ضد نظام سرمایهداری بر چهار محور اساسی کارناوال جرم، لذت از جرم، جرم به مثابه فرهنگ و داستان جرم متمرکز است. با این حال، ارزیابی کلی فیلم با تأکید بر معانی نهان نشان میدهد که مؤلف با افراط در توسل به رویکردهای انتقادی، از یکسو، پروژه قهرمانسازی مجرم را در دستور کار خود قرار داده و از سوی دیگر، میان خاستگاه فرهنگی جرم و توزیع نابرابر ثروتْ ارتباط غیرمنسجم برقرار کرده است.https://gmj.ut.ac.ir/article_80513_1b1c8d5bb0c83b19cac46d21a4d07eb8.pdfدانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-046815120200822Covid 19 and Social Inequality: emphasizing the digital divideکووید 19 و نابرابری اجتماعی: با تأکید بر شکاف دیجیتالی991308051410.22059/gmj.2020.80514FAعلیشکوریتوسعه و سیاستگذاری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20210317This paper examines the effects of Covid 19 on inequalities based on various available data and available studies and analyses. Based on a general and theoretical rule as well as empirical contexts, it assumes that inequality and Covid 19 have intensifying effects on each other. Because events, whether negative-incidental such as pervasive diseases or positive-intentional type such as the implementation of policies and programs, in unequal structures in terms of severity and extent of victims and beneficiaries have disparate effects and generally deepen existing inequalities. Therefore, this study examines the effects of Covid 19 in interacting with important dimensions such as employment and income and previous contexts such as the economic and social base of individuals within and between countries. At the same time, in the age of cyberspace, the intensification of other forms of inequality has taken place mainly through the digital divide. Finally, it proposes policy recommendations to improve the situation, given the prevalence of Covid 19 and its long-term effects.این مقاله بر اساس دادههای مختلف قابل دسترس و مطالعات و تحلیلهای موجود، اثرات کووید 19 را بر نابرابریها مورد مطالعه قرار میدهد. بر اساس یک قاعده کلی و نظری و همچنین زمینههای تجربی، فرض میکند که نابرابری و کووید 19بر یکدیگر اثرات تشدیدی دارند. چون پیشامدها، چه از نوع سلبی - اتفاقی مانند بیماریهای فراگیر و چه از نوع ایجابی - عمدی مانند اجرای سیاستها و برنامهها، در ساختارهای نابرابر به لحاظ شدت و گستره متضررین و منتفعین اثرات ناهمسانی برجای میگذارند و عموما نابرابریهای موجود را عمق میبخشند. از اینرو، این مطالعه تأثیرات کووید 19 را در تعامل با ابعاد مهمی مانند شغل و درآمد و زمینههای پیشین مانند پایگاه اقتصادی و اجتماعی افراد بهصورت درونکشوری و بین کشوری مورد تفحص قرار داده است. در کل، نتیجه میگیرد که شیوع کرونا در و اقدامات و سیاستهای پرچالش برای مقابله کرونا در کنار نابرابریهای حاکم نقش مهمی در اثرات تبعیضی کرونا بهویژه در برجسته شدن شکاف دیجیتالی در کنار سایر اشکال نابرابریها مانند شکاف نیروی کار و تشدید و پایداری فقر و نابرابریها ایفا کرده است. درعینحال نیز در عصر فضای مجازی، تشدید سایر اشکال نابرابری عمدتا از طریق شکاف دیجیتالی صورت گرفته است. در پایان نیز، با توجه فراگیری کووید 19 و تأثیرات درازمدت آن، توصیههای سیاستی را برای بهبود وضعیت پیشنهاد میکند. https://gmj.ut.ac.ir/article_80514_f3aa4061b9c0c5fef724e32c244fffa0.pdfدانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-046815120200822Analysis of the structure of narrative in showing criminal courts in cinema; A Comparative Study of Iranian and Hollywood Cinemaتحلیل ساختار روایت در نمایش دادگاههای کیفری در سینما؛ مطالعه تطبیقی سینمای ایران و هالیوود1311548051510.22059/gmj.2020.80515FAمحمدفرجیهاایران- تهران - دانشگاه تربیت مدرس- دانشکده حقوق- گروه حقوق جزا و جرمشناسیمحمدگنج علیشاهیایران- تهران- دانشگاه تربیت مدرس- دانشکده حقوق- گروه حقوق جزا و جرمشناسیJournal Article20210317The subject of the present study is "Examining the General Structure of the Narrative in Court Films that Include Criminal Proceedings". The research method is narrative analysis in the above mentioned type of films. For this purpose, theories of reflection and structuralism have been used as foundations that can explain the manner and meaning of the narrative arrangement. The model adopted for structural analysis of narrative is Victor Turner's model, which divides narrative into four stages: rule breaking, crisis, solution-thinking, and reintegration (or the result of solution-thinking). Six films have been adapted to this model in Hollywood cinema and six films in Iranian cinema. Research shows that Hollywood cinema offers a uniform structure of court narratives based on the rule of law. In other words, these narratives, with their emphasis on the period of reflection, portray the court as a competent institution for resolving the crisis. In contrast, Iranian cinema has been unable to present a coherent and law-abiding court narrative. Relying on the power of the crisis period, Iranian cinema, either like the pre-revolutionary cinema, has given little power to the court and the criminal process, or like the post-revolutionary cinema, has portrayed the court as an inappropriate institution for justice.<br /> موضوع تحقیق حاضر بررسی ساختار کلی روایت در فیلم های دادگاهی است که دادرسی کیفری را در خود گنجاندهاند. روش تحقیق، تحلیل روایت در فیلمهای فوق الذکر است. بدین منظور از نظریات بازتاب و ساختارگرایی بعنوان بنیانهایی استفاده شده است که میتوانند نحوه و معنای چینش روایت را توضیح دهد. مدل اتخاذ شده برای تحلیل ساختاری روایت، مدل ویکتور ترنر است که روایت را به چهار مقطع نقض قاعده، بحران، چاره اندیشی و بازادغام (یا نتیجه چاره اندیشی) تقسیم میکند. در سینمای هالیوود شش فیلم و در سینمای ایران نیز شش فیلم با این مدل تطبیق داده شدهاند. نتایج تحقیق حاکی از آنست که سینمای هالیوود ساختار یکدستی از روایتهای دادگاهی ارائه میدهد که مبتنی بر قانونمحوری است؛ بدین معنا که این روایتها با تاکید بر مقطع چارهاندیشی، دادگاه را نهاد صالح حل بحران به تصویر کشیدهاند. در مقابل، سینمای ایران از ارائه روایت دادگاهی منسجم و قانونمدار ناتوان بوده است. سینمای ایران با تکیه بر قدرت مقطع بحران، یا همچون سینمای قبل انقلاب، به دادگاه و فرآیند دادرسی کیفری قدرتی ناچیز داده است و یا همچون سینمای بعد انقلاب، دادگاه را نهاد ناشایست تحقق عدالت به تصویر کشیده است.https://gmj.ut.ac.ir/article_80515_56f52c5a15fedf1d49091f6dd267236b.pdfدانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-046815120200822A Study on the Effect of Website Quality and Social Capital on Co-creation and Innovation: Considering the Role of knowledge Sharingمطالعه تأثیر کیفیت وبگاه و سرمایه اجتماعی بر همآفرینی و نوآوری: با توجه به نقش اشتراک دانش1551778051610.22059/gmj.2020.80516FAعلیمحمدیاستاد. دانشگاه شیرازفاطمهمحمدیدانشگاه تهران- واحد فارابیالهامکامیابیدانشگاه تهران- پردیس فارابیJournal Article20210317 <br />Nowadays due to the boom in the service industry, the Tourism Industry has become important and it is called invisible export. As international tourism grows responding to more tourists is a challenge for tourism industry. One of the market-oriented approaches that can meet this challenge is co-creation. The purpose of this paper is to study the role of co-creation and knowledge sharing on the capacity for innovation in tourism industry. The statistical population of the present study is people who have at least once had online shopping related to tourism from tourism websites. Data collection is a survey using a Likert scale-based questionnaire. Statistical analysis program software for social sciences (SPSS) was used to describe the demographic of the study sample and structural equation modeling with partial least squares (PLS) software was used to confirm the model and test the hypotheses. Research findings show that co-creation increases the capacity for innovation and knowledge sharing intensifies this increase. Also in this study, the positive effect of three dimensions of website quality (system quality, service quality and information quality) and two dimensions of social capital (linked social capital and linking social capital) on co-creation was confirmed.امروزه با توجه به رونق یافتن صنایع خدماتی، صنعت گردشگری بسیار حائز اهمیت شده و از آن بهعنوان صادرات نامرئی یاد میشود. با رشد گردشگران بینالمللی، پاسخگویی به گردشگران بیشتر، چالشی برای صنعت توریسم میباشد. یکی از رویکردهای بازارگرا که میتواند به این چالش پاسخ بدهد، همآفرینی است. هدف این پژوهش مطالعه نقش همآفرینی و اشتراکگذاری دانش بر ظرفیت نوآوری در صنعت گردشگری است. جامعه آماری پژوهش حاضر، افرادی هستند که حداقل یکبار خرید اینترنتی مربوط به گردشگری از وبگاههای گردشگری داشتهاند. گردآوری اطلاعات بهصورت پیمایشی است که از ابزار پرسشنامه مبتنی بر طیف لیکرت استفاده شده است. برای توصیف جمعیتشناختی نمونه مورد مطالعه از نرمافزار برنامه تحلیل آماری برای علوم اجتماعی و برای تأیید مدل و آزمون فرضیهها از مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که همآفرینی موجب افزایش ظرفیت نوآوری شده و اشتراکگذاری دانش نیز این افزایش را تشدید میکند. همچنین در این پژوهش تأثیر مثبت سه بعد کیفیت وبگاه (کیفیت نظام، کیفیت خدمات و کیفیت اطلاعات) و دو بعد سرمایه اجتماعی (سرمایه اجتماعی پیوندمدار و سرمایه اجتماعی پیوندبخش) بر همآفرینی مورد تائید قرار گرفت.https://gmj.ut.ac.ir/article_80516_11efe1f2b4ceee45225aa6fb42f6a0d4.pdf