دانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-04681220060923Electronic Journalism: Opportunities and Obstaclesروزنامهنگاری الکترونیک: فرصتها و محدودیتها66525FAعلیرضادهقاندانشیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانJournal Article19700101This paper deals with issue such as Interactivity, hypertext, and multimedia that are now the most striking features of the World Wide Web. These features have caused some changes in gathering, processing, dissemination and reading of the news dramatically. This development brings about a new kind of journalism much different from the traditional one. This type of journalism, now known as electronic journalism, are potentially characterized by informing rather than persuading the reader, more control and activity by the reader, two-way communication rather than one-way communication, and flexible rather than set times for the user. However, it is claimed here that not all aspects of the electronic journalism are positive and promising. The new electronic technology has provided some perspectives and opportunities. There are nevertheless some problems and concerns involved. For example, neglecting objectivity standards, low credibility of the news resources, lack of required and expected degree of being free to criticize political and economic power are the predictable problems, at least for the near future. More importantly, one cannot consider the electronic journalism and the role it plays in social and political changes without its interaction with a typical citizen.این مقاله با برشمردن امتیازات روزنامه نگاری الکترونیکی به این پرسش پاسخ خواهد داد که آیا این امتیازات قدرت تغییرات اجتماعی و سیاسی را افزایش داده است؟ سه امتیاز برجسته جستجو در اینترنت به طور کلی و جستجوی خبر و گزارشهای خبری به طور خاص تعاملی، فرامتنی، و چند رسانه ای بودن است. این امتیازات تحول شگرفی در خبررسانی و خبرخوانی اینترنتی ایجاد کردهاند که تفاوتهای زیادی با شیوهها و رسانههای مرسوم دارد. آگاهسازی به جای اقناع، کنترل بیشتر از سوی استفاده کننده، برقراری ارتباط به صورت دو سویه و جایگزینی آن با ارتباط یک سویه، فعالیت بیشتر از طرف استفادهکننده، و برقراری ارتباط در زمانهای انعطافپذیر از جمله این تفاوتهاست. اما، همه جنبههای روزنامهنگاری الکترونیک مثبت و امیدوار کننده نیست. بلکه تنها میتوان ادعا کرد که چشماندازها و فرصتهایی فراهم شده است در عین حال که مشکلات و نگرانیهایی هم وجود دارد. عدول از معیارهای عینیت، عدم اصالت و اعتبار منابع خبر، و نبودن آزادی مطلوب و مورد انتظار برای انتقاد از قدرت سیاسی و اقتصادی، گرچه با شدت کمتری نسبت به رسانه های چاپی و رادیو و تلویزیون، همچنان وجود دارد. از همه مهمتر اینکه روزنامهنگاری الکترونیک و نقش آن در تغییرات اجتماعی و سیاسی را نمیتوان بدون تعامل با گروههای شهروندی، فعالان سیاسی و اجتماعی و احزاب سیاسی مطالعه کرد.https://gmj.ut.ac.ir/article_66525_f919cebba39c233488cfe8b2860907ec.pdfدانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-04681220060923Female Role Changes in the Iranian Cinemaتغییرات نقش زن در سینمای ایران66526FAاعظمراودراداستاد تمام، گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانمسعودزندیکارشناس ارشد ارتباطات از دانشگاه تهرانJournal Article19700101Examination of feature films before and after Khordad the second of year 1997 shows that the content of most movies made after this date is in relation to women subjects. The question that raises here is that considering the difference between cultural politics in the two periods, how representation of women would be different in respect to their contents and subjects.
Theoretical framework of this article is the reflection theory in sociology of art. This theory is based on considering art as a mirror, which reflects social characteristics of a given society. The method is documentary using the technique of quantitative content analysis. Our hypothesis is that “there is a meaningful difference between representation of women in two periods before and after Khordad the second”.با بررسی و مقایسة فیلمهای سینمایی قبل و بعد از خرداد 1376 درمییابیم که مضامین و محتوای اصلی بیشتر فیلمهای بعد از این تاریخ در ارتباط با موضوعات زنان است. سؤالی که این پژوهش درصدد پاسخ دادن به آن است این است که با توجه به تفاوت سیاست های فرهنگی در دو دوره قبل و بعد از خرداد 76، بازنمایی زنان در سینمای این دو دوره دارای چه تفاوتهایی در مضامین و محتوا میباشد؟ چهارچوب نظری مورد استفاده در این مقاله نظریه بازتاب در جامعه شناسی هنر است. این نظریه مبتنی بر این فرضیه است که هنر آیینة جامعه و منعکس کننده ویژگی های آن است. روش تحقیق اسنادی و تکنیک مورد استفاده تحلیل محتوای کمی است. فرضیه ما این است که "تفاوت معناداری بین بازنمایی زن در سینمای بعد از دوم خرداد و سینمای قبل از آن وجود دارد". یافته ها نشان داد که بازنمایی زن در دو دورة مورد بررسی تغییرات و تحولات چشمگیری کرده است. و این تغییرات در موارد مختلفی چون: میزان حضور زنان در فیلمها، کیفیت مشاغل، نوع پوشش، طبقه اجتماعی، نوع بهرهگیری از محصولات فرهنگی، نوع مهارتهای فردی، مضامین دیالوگها، میزان تحصیلات، اعتقادات، زبان، مکانیسم حل مشکلات شخصی و خانوادگی و غیره بوده است. نتیجه کلی اینکه تغییر در سیاست گذاری های فرهنگی در سینمای ایران باعث شکلگیری گونة متفاوتی از بازنمایی زن در فیلمهای بعد از سال 1376 شده است.https://gmj.ut.ac.ir/article_66526_2d617df5a2ee70cf21bc1c568240b886.pdfدانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-04681220060923Differentiation and social identity based on consumptionتمایزپذیری و هویت اجتماعی مبتنی بر مصرف: مطالعة موردی جوانان شهر تهران66527FAعلیشکوریدانشیار گروه برنامه ریزی اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانJournal Article19700101The objective of this paper is to examine the patterns of leisure activities and satellite and musical preferences of Tehran's youth, as components of modern social differentiation and identification, using field research data. In particular, the aim is to probe the fact that whether activities, pertaining to the sphere of the youth consumption, follow from a particular mode(s) and social structure. On other words, whether can we speak of the formation of youth subcultures in the society? Alternatively, not these activities are individualized.
The findings indicated ten patterns in terms of leisure activities, three patterns in terms of musical preferences three patterns with regard to satellite interests. These activities and patterns are generally having statistically significant association with the respondents' situational backgrounds. The analysis of the data rejected the hypothesis that the respondent's leisure activities and tastes have individual character. Instead, the hypothesis, emphasizing that these activities and tastes are often affected by social structure, were confirmed. The findings made clear that these activities are conditioned much more by structural constrains. That is, the respondent's leisure activities and tastes have social character and are taken place in a social context where they can find a chance to form their own identity and accordingly to obtain their independence from their parents. With regards to differential patterns in the respondent's leisure tastes, art and media consumptions, the paper concludes that the society are experiencing the emergence and promotion of a new phenomenon so-called the youth culture within the dominant culture. This, in turn, implies the fact that the country's youth formal cultural policies have not been so successful in harmonizing the youth tastes and interests with the society's dominant culture.برجسته شدن تفاوتها و هویتهای اجتماعی ناشی از سبکهای مصرف و تنوع اشکال آنها حتی در بین یک گروه اجتماعی به ویژه در میان جوانان سئوالات زیادی را در خصوص ساختیافتگی و الگوپذیری آنها مطرح کرده است. این مقاله با استفاده از دادههای یک مطالعة میدانی در شهر تهران، الگوی فعالیتهای تفریحی و ترجیحات موسیقایی و ماهوارهای جوانان را به عنوان مولفههای هویّت اجتماعی و تمایزپذیری جدید ناشی از سبکهای مصرف مورد بررسی قرار می دهد و در پی آن است تا ببیند که آیا فعالیتهای مربوط به حوزة مصرف در خصوص جوانان تابع الگو یا الگوهای خاصی هستند و از ساخت اجتماعی تبعیت میکنند؟ به عبارتی آیا ما شاهد شکلگیری سبکها یا خردهفرهنگهای جوانان هستیم؟ یا اینکه کنشها و تمایلات مذکور خصلت فردی دارند؟ این مطالعه نشان می دهد که با توجه به فعالیتهای تفریحی ده نوع الگو یا سبک، با عنایت به علایق موسیقایی سه نوع الگو و همینطور با توجه به علایق ماهوارهای سه نوع الگو در میان افراد مورد مطالعه قابل تشخیص است. این فعالیتها و الگوها با بیشتر متغیرهای موقعیتی پاسخگویان همبستگی معنیداری را از نظر آماری نشان می دهند. نظر به نتیجه تحلیل دادهها، این فرضیه که الگوهای مربوط به فعالیتهای تفریحی دارای خصلتی فردی هستند، رد می شود و در عوض فرضیة مبتنی بر تاثیر پذیری علایق و ذائقهها از جایگاه فرد در ساخت اجتماعی تایید می شود. در واقع، اینگونه فعالیّتها و سبکها در معرض محدویّتهای ساختاری قرار میگیرند. همینطور، فعالیّتهای تفریحی و ذائقههای پاسخگویان به عنوان یک زمینه اجتماعی مطرح میشوند که آنها در آن فرصتی را برای شکل دادن به هویّت خویش و کسب استقلال از والدین مییابند. یافته های پژوهش در زمینة وجود الگوها و سبکهای متفاوت تفریحی، ذائقههای هنری و مصرف رسانهای افراد، بیانگر پیدایش و نضج پدیدة جدیدی با عنوان خرده فرهنگ جوانان در درون فرهنگ کلّی است که به نوبة خود عدم توفیق سیاستها و برنامههای فرهنگی رسمی مربوط به امور جوانان را در انطباق با فرهنگ حاکم مطرح میکند.https://gmj.ut.ac.ir/article_66527_839f1c8111b183ce4bc1946f4d27a536.pdfدانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-04681220060923Communicative Patterns within Organizationsارتباطات و الگوهای ارتباطی در سازمان66528FAفریدونوردی نژاداستادیار گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانJournal Article19700101This paper is an attempt to point out those challenges and obstacles brought about by structural and interpersonal communications, in order to recommend ways of overcoming such obstacles. It also suggests ways of establishing effective communication behaviours within an organisation.
To be clear, from the early childhood human beings know how to communicate with their surrounding environment. They also have the ability to avoid what might threat their powers and advantages and they are naturally capable of creating new opportunities for themselves.
This experience will teach them the limits of being offensive or defensive once they face the communication circumstances.
Considering the recent changes in organizational patterns, where socialising plays an important role in our society, there are quite a few structural and interpersonal obstacles that might threat the organisational communication and effective communicative behaviours.این مقاله تلاش دارد تا با شناسائی موانع ساختاری و میان فردی ارتباطات سازمانی، راههای غلبه بر این موانع را مورد مطاله قرار دهد و شیوه های ارتباطی مؤثر در سازمان را پیشنهاد نماید. توضیح آنکه، انسان ها از بدو تولد می دانند که چگونه باید با محیط و واقعیت های پیرامون تعامل و ارتباط داشته باشند و از موقعیت هایی که تهدید کننده قدرت ، ارزشها و خواسته های آنان است دوری نموده و فرصت های جدید را خلق نمایند. این تجربه به انسان ها می آموزد که در ارتباطات خود تا چه حد تهاجمی و تا چه اندازه تدافعی رفتار نمایند . اما اینک که سازمان ها به شدت اجتماعی شدهاند و جوامع متشکل از بنگاه ها و سازمان ها شدهاند، موانع ساختاری و میان فردی فراوانی ارتباطات سازمانی و ارسال مؤثر پیام را تهدید می کنند.https://gmj.ut.ac.ir/article_66528_742828f595893e190b0d1336a5432302.pdfدانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-04681220060923The Role of the Media in Foreign Policy Decision-Making : A Theoretical Frameworkنقش رسانه در تصمیم گیری سیاست خارجی: یک چارچوب نظری66529FAحسینبصیریان جهرمیدانشجو کارشناسی ارشد ارتباطات (مدیریت رسانه)بهنامرضا قلی زادهدانشجو کارشناسی ارشد ارتباطات (مدیریت رسانه)Journal Article19700101This paper maintains that media are involved in all stages of foreign policy formulation processes and that political leaders take media role into consideration in its national and international aspects. Moreover, the paper argues that this double-edged media environment is considered mainly in the publication, or media management stage.
The involvement of the media in this decision-making process is complex. When an external, international event occurs, political leaders learn about it from the media. This information is processed through various image components and than the policy or decision, formulating process is set in motion. Media advisors and PR professionals participate in the process; officials consult with them and consider their advice. Finally, they consider the media when they define their policy and match to it the appropriate media tools.
Past studies of foreign policy decision-making neglected to deal with this complex role of the media. They described the media (if at all) as one of the channels of informing leaders of international events, as input for the decision-making process. Actual reality demonstrates that this perspective minimizes the place of the media and therefore it should be dealt theoretically as well as in applied research case studies using a more complex approach emphasizing the crucial role of the media in foreign policy. The paper develops and presents a framework for the analysis of foreign policy decision-making, which tries to compensate for some of the flaws of existing models in the field, incorporating the complex processes of media input into decision-making, as well as reflecting the role of the press and TV in the formulation stage of policy-makingنگاهی اجمالی به این مقاله نشان می دهد ؛ رسانه ها در تمام مراحل فرایند شکل گیری سیاست خارجی نقش دارند و رهبران سیاسی رسانه ها را از جنبه های ملی و بین المللی مورد توجه قرار می دهند. بر اساس یافته های این مقاله محیط رسانه ای دوسویه به صورت اساسی در مطبوعات یا در صحنة مدیریت یا در مدیریت رسانه مورد توجه واقع می شود. نقش رسانه ها در فرایند تصمیم گیری پیچیده است. زمانیکه رویدادی در صحنة بین المللی اتفاق میافتد، رهبران سیاسی آن واقعه را از طریق رسانه ها دنبال می کنند. این اطلاعات از طریق ترکیب تصاویر مختلف پردازش میشوند و از طریق سیاست یا فرایند ساخت تصمیم دنبال میشود. مشاوران رسانه ای و کارشناسان روابط عمومی در این جریانات دخالت کرده و مشارکت می کنند؛ مقامات رسمی با آنها مشورت نموده و نظرات و عقاید آنان را مورد رسیدگی قرار می دهند. در نهایت، زمانیکه آنها سیاستشان را تعریف کرده و آن سیاستها را با ابزارهای رسانه ای مناسب تطبیق می دهند، به اهمیت رسانه ها پی میبرند. در مطالعات قبلی از نقش پیچیدة رسانه ها در تصمیم گیری سیاست خارجی غفلت شده است. آنها رسانه ها را به عنوان یکی از کانال های اطلاعاتی رهبران از وقایع و رویدادهای بین المللی توصیف می کنند که به مثابة ورودی فرایندِ تصمیم گیری محسوب میشد. واقعیتهای مطرح شده نشان دهنده آن است که این دیدگاه ها موضع رسانه را تضعیف کرده و باید از لحاظ نظری بر تحقیقات و مطالعات کاربردی با رویکرد پیچیدة نقش قاطع رسانه ها در سیاست خارجی تاکید شود. این مقاله چارچوب تحلیل تصمیم گیری سیاست خارجی را توسعه داده و سعی میکند تا بعضی از نواقص و موانع موجود در این گونه مدلها را مرتفع کرده، ترکیب فرایندهای پیچیدة رسانه ای را در تصمیم گیری وارد کرده و همچنین نقش مطبوعات و تلویزیون را در ساخت سیاستگذاری منعکس کند.دانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-04681220060923A review of the aspects of virtual space impacts on communication theoriesمروری بر زمینه های تاثیر فضای مجازی بر نظریه های ارتباطات66530FAاحسانشاه قاسمیدانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات دانشگاه تهران0000-0002-8716-5806Journal Article19700101This paper maintains that media are involved in all stages of foreign policy formulation processes and that political leaders take media role into consideration in its national and international aspects. Moreover, the paper argues that this double-edged media environment is considered mainly in the publication, or media management stage.<br /><br />The involvement of the media in this decision-making process is complex. When an external, international event occurs, political leaders learn about it from the media. This information is processed through various image components and than the policy or decision, formulating process is set in motion. Media advisors and PR professionals participate in the process; officials consult with them and consider their advice. Finally, they consider the media when they define their policy and match to it the appropriate media tools.<br /><br />Past studies of foreign policy decision-making neglected to deal with this complex role of the media. They described the media (if at all) as one of the channels of informing leaders of international events, as input for the decision-making process. Actual reality demonstrates that this perspective minimizes the place of the media and therefore it should be dealt theoretically as well as in applied research case studies using a more complex approach emphasizing the crucial role of the media in foreign policy. The paper develops and presents a framework for the analysis of foreign policy decision-making, which tries to compensate for some of the flaws of existing models in the field, incorporating the complex processes of media input into decision-making, as well as reflecting the role of the press and TV in the formulation stage of policy-makingکارکردها و تفاوتهای فضای مجازی با سایر رسانه ها باعث شده که تصور شود عرصه علم ارتباطات در حال تجربه کردن یک تغییر بسیار اساسی است. در واقع گروهی از متفکران معتقدند این تغییرات به ظهور نظریه های جدیدی در حوزه علم ارتباطات منتهی خواهند شد. فضای مجازی هم مثل سایر رسانه ها با انسان سر و کار دارد و نتایج تحقیقات جدید نشان داده که اثراتی که به این رسانه نوظهور نسبت داده می شود مبالغه آمیز است. تحقیق در فضای مجازی با استفاده از نظریه های موجود نشان می دهد که این نظریه ها برای فضای مجازی هم تبیین های قابل قبولی ارائه می کنند و بنابراین برای تحقیقات بعدی کافی به نظر می رسند.در این مقاله خواهیم دید به دلیل کافی بودن نظریه های موجود ارتباطی برای تبیین فضای نوین رسانه ای ، فضای مجازی با و جود تفاوتهای ماهوی آن با سایر رسانه ها باعث نخواهد شد نظریه های عمده جدیدی در عرصه علم ارتباطات ظهور پیدا کنند.https://gmj.ut.ac.ir/article_66530_8a8f9c77b0d5df9aaa8bf23a9551490c.pdfدانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-04681220060923هویت های جدید واقعی و مجازی: مطالعة کاربران اینترنتی دانشجو با جنسیت و قومیت متفاوت66531FAمحمد رشیدصوفیدانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات دانشگاه تهرانJournal Article19700101This paper maintains that media are involved in all stages of foreign policy formulation processes and that political leaders take media role into consideration in its national and international aspects. Moreover, the paper argues that this double-edged media environment is considered mainly in the publication, or media management stage.<br /><br />The involvement of the media in this decision-making process is complex. When an external, international event occurs, political leaders learn about it from the media. This information is processed through various image components and than the policy or decision, formulating process is set in motion. Media advisors and PR professionals participate in the process; officials consult with them and consider their advice. Finally, they consider the media when they define their policy and match to it the appropriate media tools.<br /><br />Past studies of foreign policy decision-making neglected to deal with this complex role of the media. They described the media (if at all) as one of the channels of informing leaders of international events, as input for the decision-making process. Actual reality demonstrates that this perspective minimizes the place of the media and therefore it should be dealt theoretically as well as in applied research case studies using a more complex approach emphasizing the crucial role of the media in foreign policy. The paper develops and presents a framework for the analysis of foreign policy decision-making, which tries to compensate for some of the flaws of existing models in the field, incorporating the complex processes of media input into decision-making, as well as reflecting the role of the press and TV in the formulation stage of policy-makingهویت واقعی و عینی ما در جهان واقعی به وسیله عواملی مانند ملیت، نژاد، طبقه، محل تولد، شغل و سطح تحصیلات که کنترل آنها سخت و یا از اختیار ما خارج است، تعیین می شود و در واقع تغییر ناپذیر یا دارای انعطاف پذیری کمی است. اما در مقابل، در جهان مجازی اینترنت از طریق هویت های مجازی، قادر و آزاد هستیم که خودمان را آنطور که دوست داریم بازتعریف کنیم. ادعای این مقاله این است که اگرچه بعضی از مردم ترجیح می دهند از هویت های واقعی خود بر روی شبکه اینترنت استفاده کنند، اما اکثریت آنان متمایل هستند که با استفاده از اطلاعات هویتی غیر واقعی در فضای اینترنت به تعامل بپردازند، در این راستا طی یک پرسشنامه با پرسش های بسته و باز در بین دانشجویانی از دو جنس زن و مرد از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در وحله نخست در پی اطلاع از میزان تمایل افراد به تجربه کردن هویت های غیر واقعی بوده و در درجه دوم در پی یا فتن پاسخ به چرایی و تبیین این مسئله می باشد. تعریف گافمن از "خود " و نظریه او مبنی براینکه "چگونه افراد در موقعیت های مختلف اجتماعی "خود"ها و نقش های مختلفی را اختیار می کنند" به عنوان نظریه مبنایی این مقاله در نظر گرفته شده است و بر تئوری وی این تعمیم را اضافه کرده ام که فضای مجازی اینترنت با قابلیت های ویژه اش افراد را قادر می سازد که علاوه بر اختیار کردن خودها و نقش های متفاوت در موقعیت های اجتماعی متفاوت بتوانند "هویت" های متفاوتی را برای خود خلق کنند.https://gmj.ut.ac.ir/article_66531_bf8b92c45de37121a23ec58b6fcb0aa9.pdfدانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-04681220060923شکاف دیجیتالی66532FAمریمنورائی نژاددانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات دانشگاه تهرانJournal Article19700101This paper maintains that media are involved in all stages of foreign policy formulation processes and that political leaders take media role into consideration in its national and international aspects. Moreover, the paper argues that this double-edged media environment is considered mainly in the publication, or media management stage.<br /><br />The involvement of the media in this decision-making process is complex. When an external, international event occurs, political leaders learn about it from the media. This information is processed through various image components and than the policy or decision, formulating process is set in motion. Media advisors and PR professionals participate in the process; officials consult with them and consider their advice. Finally, they consider the media when they define their policy and match to it the appropriate media tools.<br /><br />Past studies of foreign policy decision-making neglected to deal with this complex role of the media. They described the media (if at all) as one of the channels of informing leaders of international events, as input for the decision-making process. Actual reality demonstrates that this perspective minimizes the place of the media and therefore it should be dealt theoretically as well as in applied research case studies using a more complex approach emphasizing the crucial role of the media in foreign policy. The paper develops and presents a framework for the analysis of foreign policy decision-making, which tries to compensate for some of the flaws of existing models in the field, incorporating the complex processes of media input into decision-making, as well as reflecting the role of the press and TV in the formulation stage of policy-makingاین مقاله سعی دارد با نگاهی به بحث «شکاف دیجیتالی» به تجزیه و تحلیل وضعیت آن در جهان پرداخته و با تأکید بر روی نمونه ایران، اهمیت آن را روشن نماید. اشاراتی به اهمیت بحث «شکاف دیجیتالی» در اسناد و گزارش های معتبر بین المللی از جمله: سند تعهد تونس، اعلامیه هزاره و بررسی موقعیت کنونی ایران طبق شاخصهای مختلف جهانی از جمله:دی اِی آی ، آمادگی الکترونیک و دی او آی از جمله اهداف دیگر این نوشتار است. در پایان راهحل های پیشنهادی جهت کاهش این شکاف با اشاره به فعالیّت برخی دولت های در حال توسعه مورد اشاره قرار خواهند گرفت.https://gmj.ut.ac.ir/article_66532_cd5c51f56914925ff185ef4f64ea3e53.pdf