دانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-04684120090321Iranian weblogs as alternative and citizens’ mediaوبلاگ ایرانی به مثابه رسانه جایگزین و شهروندی66559FAمهریبهاراستادیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانعلیحاجی محمدیدانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article19700101This paper considers how weblogs may be representative of a form of alternative and citizens’-based media. Alternative and citizens’-based media are often described in part as not-for-profit organizations and projects that can serve as sites of social, cultural, and political contestation and promote active civic participation and democratic practices in contrast to mainstream media. Textual analyses of two Iranian weblogs were conducted in order to determine how weblogs may be situated within the existing literature and area of alternative and citizens’ media. The study reveals that while on the one hand weblogs weaken traditional boundaries and dichotomies typically associated with mainstream and alternative media, they share similar traits with alternative and citizens’-based media and show signs of facilitating spaces where democratic and civic practices and activities can take shape.در این مقاله وبلاگها به عنوان شکلی از رسانه های جایگزین و شهروندی مطالعه میشوند. رسانه های جایگزین و شهروندی به عنوان رسانه های غیر انتفاعی میتوانند مکانی برای رقابتهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باشند و مشارکت مدنی و اعمال دموکراتیک را برخلاف رسانههای جریان اصلی دنبال نمایند. تحلیل دو وبلاگ ایرانی در این مقاله، نحوه شکلگیری و عملکرد آنها را در حوزه ادبیات رسانههای جایگزین و شهروندی نشان میدهد. این مطالعه نشان میدهد درحالیکه وبلاگها از یک طرف محدودیتها و دوگانگی های مربوط به رسانه های جایگزین و جریان اصلی را از بین برده اند، رفتارهای یکسان با این رسانهها را نیز تولید میکنند. به گونه ای که در درازمدت شکلگیری فضایی که اعمال مدنی و دموکراتیک در آن امکانپذیر باشد را تسهیل میکند.https://gmj.ut.ac.ir/article_66559_e0c722045c985f0d9e75a6a933277c7c.pdfدانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-04684120090321Ideology of Interaction; Computer’s Game as Game-oriented Mediaایدئولوژی تعامل؛ بازی رایانهای بهعنوان رسانه بازی پذیر66560FAعلیرضادهقاندانشیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانابراهیممحسنی آهوییدانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article19700101This paper will investigate the mechanism of interactivity and formation of ideology in new media and multimedia systems while focusing on the example of computer games. This paper will also be answering questions such as: what academic areas the studies of computer games belong to? Why do these studies need to be dealt with within the academic disciplines? And, why do these studies need to be academically revised? If it is possible that we speak of "computer games studies" as a new field of studies, then is there a possibility for them to assume a methodological as well as a theoretical framework? Because it handles the task of representation, we consider computer games to be a medium. Players of computer games find ways of realizing ideas through the course of playing a computer game and through the choice of interactions with the game. The players also understand potential ideological significations that have been set up in the game. The hypothetical player set his or her choice of procedure in the limited possibility. This is because the choice of actions in a game has already been specified. In these conditions, neither we can separate narrative from procedure, nor representation from interaction, nor machine from human, nor content from technology. Due to the complexity and intermingling of these elements, we can provide an analysis of the computer games only when we reconsider the present communication and media theories and paradigms. This breakthrough of the traditional media theories will pave the way for production of a kind of research literature that will be able to indicate some meaningful aspects of this rapid expanding phenomenon. The writers of this article, by investigating various aspects of computer game, are going to discuss the epistemological area of this expanded medium. In the end, the writers, by a new theoretical synthesis will review some research regarding the above mentioned questions, and suggest a more practical method for the study of computer game than the traditional ones.مقاله حاضر درصدد است به دلایل درک رسانههای نوین، نظامهای چند رسانهای و بهطور نمونه بازیهای رایانهای، از رهگذر گسست معرفت شناسانه بپردازد. این مقاله به این پرسش پاسخ میگوید که مطالعه بازیهای رایانهای، چه حوزههایی را شامل میشوند و چرا نیازمند گذر از مرزبندی رشتههای دانشگاهی و در نتیجه ترکیببندی منحصر به فرد هستند؟ چنانچه بتوان از حوزه نوپدیدی به نام "مطالعه بازیهای رایانهای" سخن گفت، مرز این حوزه از نظر روش شناسی و همچنین به لحاظ نظری چگونه معین میشود؟ مقاله حاضر با پرداختن به نمودهای متنوع جهان بازی رایانهای، در صدد است مباحثی را در حوزه معرفتشناسی این رسانه در حال گسترش ارائه کند و از راه بازترکیب بندی نظری، ضمن ارائه جستارهایی در خصوصِ پرسشهای بنیادی فوق، شیوهای عملیاتی را برای مطالعه متناسب با آن پیشنهاد نماید. توضیح آنکه، بهدلیل وجود بازنمایی معنادار در بازی رایانهای، میتوانیم این پدیده را رسانه بنامیم. بازیکن یک بازی در طول عمل بازیکردن، ایدههای ایجاد شده در بازی را از راه کنشهای قابل انتخاب که بازی به وی عرضه میکند، درمییابد و در نتیجه با دلالتهای ایدئولوژیکی بالقوهای که در یک بازی لحاظ شده است، مواجه میشود. چون، محدوده کنشهای انتخابی در بازی همواره از پیش تعیین شده است، بازیکن رویه انتخابی خود را در محدوده امکانپذیری از پیش تعیین شده رقم میزند. در این شرایط تفکیک روایت از رویه، بازنمایی از تعامل، ماشین از انسان و محتوا از فنآوری ناممکن جلوه میکند. بهسبب پیچیدگی و در همآمیختگی موجود در عناصر فوق، تحلیلِ بازیهای رایانهای نیازمند گذر از نظریههای کهن ارتباطات و رسانه و خلقِ ادبیات تحقیقی نوینی است که بتواند وجوه دلالتگر چنین پدیده در حالِ گسترشی را تبیین نماید.https://gmj.ut.ac.ir/article_66560_8ac0b3c5a3003682ec9baf4ba3e6e0da.pdfدانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-04684120090321Transnational Public Policy on the Management of Islam; And Muslims in the EU and Australia: the case of Turkish immigrantsسیاست عمومی فراملی پیرامون مدیریت اسلام و مسلمانان در اتحادیه ی اروپا و استرالیا: مطالعه ی موردی مهاجران ترک66561FAمایکلهامفریجامعه شناسی و سیاست عمومی پژوهش فلسفی و تاریخی دانشگاه سیدنی استرالیاJournal Article19700101This paper explores the emergence of transnational public policy focused on the management of Islam and Muslim communities in the West. It looks at the contrasting position of Turkish immigrant communities in Australia and Europe and the way they have been positioned differently in national discourse on ‘integration’, cultural compatibility and political risk. While in Europe Turkish migrants have become connected to broader social, economic and cultural policy on Turkey’s membership of the European Union in Australia their relationship to the dominant society is defined more by historical ANZAC myths of secular nationalism than by their Islamic religious identity and difference. On the one hand this is a product of Australian nationalist dialogue around ANZAC and Gallipoli but on the other it is a consequence of the bureaucratic organization of Islam by the secular Turkish state and its management of overseas religious organizations. The paper also reflects on the way the homogenizing of transnational public policy on managing Islam and Muslims coming out of the EU often misrecognises the nature of Islam and Muslim communities in other countries.این مقاله ظهور یک سیاست عمومی فراملی را مطالعه میکند که بر مدیریت اسلام و جوامع مسلمان در غرب متمرکز شدهاست و نگاهی میاندازد به موقعیت متناقض جوامع مهاجر ترک در استرالیا و اروپا و رویه های گوناگونی که در گفتمان بینالمللی یکپارچه سازی، سازگاری فرهنگی و ریسک سیاسی جای گرفتهاند. در حالی که در اروپا، مهاجران ترک، سیاست اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با هدف عضویت ترکیه در اتحادیهی اروپا را مورد توجه دارند، در استرالیا روابط آنها با جامعهی غالب و مسلط به جای تعیینِ هویت و تفاوت مذهبی اسلامی شان، بیشتر با افسانههای تاریخی آنزاک ملی گرایی سکولار تعریف و تعیین شدهاست. این امر از یک جهت محصول دیالوگ ملی گرایی استرالیایی حول آنزاک و گالیپولی و از طرف دیگر پیامد سازمان بوروکراتیک اسلام توسط دولت سکولار ترکیه و مدیریت آن بر سازمانهای مذهبی خارج از کشور است. همچنین، این مقاله بر روی تجانس سیاست عمومی فراملی در مدیریت اسلام و مسلمانان تأمل کرده و آشکار میسازد که اتحادیه ی اروپا اغلب ماهیت اسلام و جوامع مسلمان در کشورهای دیگر را بهدرستی نشناخته است.https://gmj.ut.ac.ir/article_66561_4bcbdfb492135ef74e9abf766e7f4044.pdfدانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-04684120090321Internet and Identity among five Tribal Groups in Iranاینترنت و هویت در پنج هویت قومی ایرانی66562FAناصرفکوهیدانشیار گروه انسان شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانآذرنوشعیاریکارشناس ارشد انسان شناسی گروه انسان شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article19700101This paper and its actual research began in 1384 Iranian Calendar (2005) and that time it was one of the first projects that considered internet and ethnography in Iran to be methodologically inter-related. Since we wanted to provide a base for similar studies in Iran, we chose a number of groups for our anthropological study, and we worked on the way these groups operated in virtual space. This line of research originated from the fact that internet as pervasive media has special characters that provide special situation in human communication and therefore provide a field for ethnographic research. We also kept in mind the fact that because global users also operate in the virtual space and create joint communities; therefore, socio-cultural processes must take place there. We have realized that people and groups go to the virtual for variety of purposes and that makes them to change to ethnographic subjects, suitable for our ethnographic observation. In this paper, five Iranian ethnic groups and their internet activities will be studied. We will examine their functions in internet from ethnographic view. One of important reasons we selected these groups is the importance of ethnographic issues in today’s world and especially in Iran. Iran has a number of ethnic groups whose inclusion and national unity are conditioned by political sustainability that depends of how these groups exercise their national identity in internet.این مقاله در هنگام آغاز پژوهش در سال 1384 بهعنوان یکی از نخستین گامهای پژوهشی در تلفیق دو مقوله اینترنت و قومیت در ایران محسوب می شد به همین جهت این مقاله از یک رویکرد انسانشناسانه استفاده می کند تا مسائل هویتی اینترنتی را به طور ترکیبی تحلیل کند. این مقاله به علت انتخاب چند گروه قومی به عنوان جامعه مورد مطالعه ناگزیر با نگاهی کلی به چگونگی عملکرد گروههای مزبور در فضای مجازی پرداخته است تا مبنایی بر مطالعات مشابه در کشور فراهم آید. پدیده اینترنت به مثابه یک رسانه الکترونیکی جهانگستر و به واسطه برخی ویژگیهای منحصر بهفرد خود موقعیتی خاص را برای روابط انسانی به وجود آورده که خود حوزهای ویژه برای انسانشناسی پدید آورده است. از مهمترین این ویژگیها، امکان خلق فضاها و اجتماعات مجازی است که بهدلیل حضور کاربران اینترنتی از سراسر جهان، فرایندهای اجتماعی/فرهنگی چشمگیری در آنها پدید میآیند. در واقع در صورت برخورداری از امکانات ضروری برای استفاده از اینترنت، افراد و گروههای بسیار متنوعی در این حیطه به شکلها و با اهداف گوناگون حضور دارند که هر یک بهطور بالقوه از قابلیت تبدیل شدن به سوژهای انسان شناختی برخوردارند. در این مقاله، مقوله قومیت در پنج جماعت قومی ایرانی (آذری، بلوچ، ترکمن، عرب و کرد) مد نظر قرار گرفته و سعی شده است تا با نگاهی انسان شناسانه به مطالعه عملکرد اینترنتی آنها پرداخته شود. یکی از مهمترین دلایل این گزینش، اهمیت مسائل قومی در جهان کنونی و بهویژه در کشورهایی چون ایران است که از دیرباز سرزمینی کثرت گرا و چندقومی بوده و در عین حال نیاز به انسجام و وحدت ملی به مثابه یک شرط اساسی برای بقای سیاسی آن به شمار میآمده است.https://gmj.ut.ac.ir/article_66562_97e2cf4f28ad47cd542f68d8354a04e6.pdfدانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-04684120090321American Consumerism in Virtual Space Context: Credit Cards and Information Systemمصرفگرایی در آمریکا در بستر فضای مجازی: کارتهای اعتباری و نظام اطلاعرسانی66563FAسید محمد علیموسویاستادیار مطالعات آمریکای شمالی مطالعات جهان دانشگاه تهراننجمهمحمدخانیدانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات آمریکای شمالی مطالعات جهان دانشگاه تهرانزهرهخوارزمیدانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات آمریکای شمالی مطالعات جهان دانشگاه تهرانJournal Article19700101New communication system has been very influence on economical interaction in the world. Characteristics of to-day American consumption are transferring credit and media- information network that provide good choice and its purchase, simultaneously. Growth of consumerism is one of important characters of capitalism. Since growth of consumption will due to flourish production and financial circulation, capitalism that is based on developing free economy mechanisms, develops consumption to developing economical circulation. Consumption is a cultural topic and it provides many choice possibilities in American postmodern market but it doesn’t have growth opportunity in real economic framework. Accordingly, capitalism deals with this problem by giving credit to purchase that it is more than economic ability of citizen and society. This economic flourish improves financial ability and welfare of citizen and provides possibility to getting out of debt. This article shows how credit cart by expansion of information and communication mechanisms and systems, due to flourish of American economy and how consumerism and consumption society in America as an economic concept have changed to cultural-economic phenomenon.این مقاله بر آن است که نشان دهد چگونه گسترش سازوکارها و نظامهای ارتباطی و اطلاعاتی از راه کارتهای اعتباری موجب رونق عظیم اقتصاد آمریکا در سالهای اخیر شد و چگونه مصرف گرایی و جامعه مصرفی در آمریکا از یک مفهوم اقتصادی به پدیده ای فرهنگی – اقتصادی تبدیل شده است. توضیح آنکه، نظام ارتباطات نوین تاثیر شگرفی بر تعاملات اقتصادی در جهان کنونی داشتهاست. اعتباری شدن روابط اقتصادی از یک سو و شبکه عظیم رسانهای - اطلاعرسانی که امکان انتخاب کالا و امکان خرید آن را به طور همزمان برای مصرفکننده، فراهم میکند از شاخصههای امروزی بازار مصرف آمریکا است. یکی از مهمترین شاخصههای نظام سرمایهداری توسعه مصرف گرائی در جوامع است. نظام سرمایهداری که بر بسط سازوکارهای اقتصاد بازار آزاد بنا شده است با بسط بخش مصرف به توسعه چرخه اقتصادی دست یازیده است چرا که توسعه مصرف موجب رونق تولید و گردش فزاینده مالی خواهد شد. مصرف که خود مقولهای فرهنگی است در بازار پسامدرن آمریکا، امکان انتخاب بی شمار را فراهم می سازد اما در چارچوب ظرفیتهای واقعی اقتصادی (که در هر کشوری از جمله در آمریکا محدود می باشد) امکان رشد فزاینده ندارد. بر این اساس نظام سرمایه داری با ارائه ظرفیت اعتباری خرید که مازاد بر توان اقتصادی شهروند و جامعه است و انتقال بدهیها به آینده بر این مشکل فائق آمده است. چون این رونق اقتصادی موجب افزایش توان مالی و رفاه شهروند و مالا امکان بازپرداخت آتی بدهیهای ناشی از مصرف اعتباری دیروز را فراهم میآورد.https://gmj.ut.ac.ir/article_66563_7b747a24315ddb00125d92887f0ee1ea.pdfدانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-04684120090321Global Infotainment as Ideologyاطلاع رسانی سرگرم کننده ی جهانی به منزله ایدئولوژی66564FAدایا کیشانتوسواستاد ارتباطات بین الملل روزنامه نگاری و ارتباط جمعی رسانه، هنر و طراحی وست مینیسترJournal Article19700101This paper will examine the interesting subject of infotainment as a process that is used by global media network in order to produce and transfer ideology of neoliberalism across the globe. It must be further explained here that; since television and its news broadcasting formats use images while broadcasting, their message can go beyond the limits posed by languages and national borders of other cultures and thereby create and bring upon other nations with the new worldviews on globalization and neoliberal life styles. This new format of broadcasting news in the form of infotainment appeared for the first time in the 1990s. United States media were the forefront of this type of news style. Expansion and development of infotainment has caused an unprecedented globalization of ideology of neo-liberalism. This paper will analyze the emergence of the phenomenon of infotainment in news and will indicate what factors contributed to its ever-developing existence. The paper will also examine the relationship between global recession that began in 2008 and its backlash on the development process of ideology of neoliberalism that was assumed to contribute to further globalization.این مقاله به موضوع جالب سرگرمی و اطلاع رسانی به مثابه فرآیند همزمان تولید و انتقال ایدئولوژی در سطح جهان می پردازد. لازم به توضیح است که تلویزیون و بهویژه اخبار آن، بهدلیل استفاده از تصاویر میتواند بهراحتی از مرزهای زبانی و ملی عبور کند و دیدگاههای مردم درباره جهان را شکل دهد و به یک معنا به ایجاد ایدئولوژی قالبی کمک کند. موضوع این مقاله در چنین قالب نظری و تجربی که مبتنی است بر گسترش صنعت اطلاع-سرگرمی در نهادهای خبری رسانه ای جهان بهتر روشن می شود. توضیح آنکه، در دهه 1990 سبک جدیدی از اطلاع رسانه ای به نام اطلاع رسانی سرگرم کننده در شبکه های اخبار ظهور کرد که آثارش همچنان رو به گسترش و افزایش است. آغازگر این سبک خبری، آمریکا و شبکه های خبری آمریکایی بودند. گسترش اطلاع رسانی سرگرم کننده، از سوی دیگر، موجب جهانی شدن ایدئولوژی نئولیبرال شده است. این مقاله ظهور پدیده اطلاع رسانی سرگرم کننده در اخبار را مطالعه میکند و دلایل پیدایش آن را مورد مداقه قرار میدهد و در پایان نشان می دهد که این فرآیند جهانی شدن اگرچه با رکود اقتصادی جهانی کند شده اما همچنان ادامه دارد.https://gmj.ut.ac.ir/article_66564_6529fecd97df2cdbb3a59587ab897256.pdfدانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-04684120090321I don’t Trust Anyone: A Research on Consequences of Internet –Based Relationshipsمن به کسی اعتماد ندارم: جستاری در پیامدهای اثر اینترنت بر رفتار کاربران ایرانی66565FAاحسانشاه قاسمیدانشجوی دکتری ارتباطات در دانشگاه تهرانعلیربیعیدانشیار، گروه مدیریت ارتباطات و رسانه، دانشکده علوم اجتماعی ، دانشگاه پیام نورJournal Article19700101This paper will examine the virtual behavior of internet users in cases such as virtual love. Gathering a 550 sample of the Iranian users, the present study shows that these perceptions of the Iranian users are far from the reality and virtual relations can leave negative consequences on the life of the person in the real world. The mysteriousness of the virtual relations evokes a curious sense in the user. What is the person whom I am communicating look like? How tall is he/she? How old is he/she? Is he/she from a different sex or just wants to take me into a clueless game? Currently more than a half of Internet users are living in Iran and research show that most of these users use this medium for the appeal of virtual relations. These types of love promoting efforts on the internet also seem to be less dangerous and everybody is tempted to experience these kinds of relations.مقاله حاضر نتیجه پژوهشی است که با گردآوری نمونهای پانصد و پنجاه نفری از کاربران ایرانی اینترنت، تهیه شده و نتایج آن نشان می دهد که ادراکهای جهان انسانها در میان کاربران ایرانی با واقعیت فاصله دارد. همچنین برقراری روابط کاربران با جنس مخالف میتواند پیامدهای منفیای بر زندگی فرد در جهان واقعی داشته باشد. توضیح آنکه، ویژگی رمز آلود روابط اینترنتی سبب میشود نوعی حس کنجکاوی در میان کاربران شکل بگیرد. کاربران می پرسند: کسی که من با او ارتباط برقرار می کنم چه شکلی است؟ قد او چقدر است؟ چند سال دارد؟ آیا از جنس مخالف است یا میخواهد مرا فریب دهد؟ در حال حاضر بیش از نیمی از کاربران خاور میانهای اینترنت در ایران زندگی میکنند و پژوهشها نشان میدهند که بیشتر این کاربران برای جذابیت عشق مجازی از اینترنت استقبال کردهاند. همچنین، این عشقها به نظر بیخطر میرسند و هرکسی وسوسه میشود برای تنوع این رابطه عجیب را تجربه کند. این مقاله اینگونه هویتهای مجازی را در بین کاربران مورد پژوهش قرار داده و نتایج آن را ارائه خواهد کرد.https://gmj.ut.ac.ir/article_66565_db58cb26d6e46e3b279efe9ed83311c9.pdfدانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-04684120090321Effective Factors on ICT’s Diffusion in Rural Societyعوامل موثر بر نشر فنآوری های اطلاعاتی و ارتباطی در جامعه روستایی (مطالعه تجربی: روستای قرنآباد)66566FAمصطفیازکیااستاد گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانمهردادنوابخشدانشیار و پژوهشگر آزادعلیایمانیدانشجوی دکتری توسعه روستایی گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article19700101The information and communication new technologies have had more results for political, economic, social and cultural realms, whereas the technologies as: the printing press, railroad and telephone made enormous effects in the human life and changed our general opinion about the time and space, with their aids the goods, mankind and information is transmitted to any where of the world. The range of change in these technologies is more than before. The recent technological revolution that turn around the information has caused changes in the worth, power, economic growth, and so on. Today it is believed that the lack it is regarded as key factor in failures of developing countries and caused them to be uncompetitive in the world market, to have a continuity in economic poverty and to result in their socially and economically underdevelopment. It is also argued here that advantages of using these technologies are obvious for rural development of the developed and developing countries. As a result, these countries are rapidly using and equipping themselves to it. Due to the fact these technologies and structures are created to benefit development process and therefore is considered as new phenomenon, this paper tries to integrate the empirical studies to the theories of innovation diffusion and examine some hypotheses of these theories regarding ICT diffusion mechanisms.از آن جهت که فنآوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی و ساختاری که در اثر بکار گیری آنه پدید میآید امری نو و جدید است در این مقاله سعی شده است با توجه به مطالعات تجربی انجام شده و نظریههای اشاعه و نشر نوآوری مکانیزمهای این مسئله بهطور تجربی در ایران مطالعه شده و فرضیه های مرتبط، به آزمون گذاشته شود. توضیح آنکه، همانگونه که فنآوریهایی نظیر دستگاه چاپ، راهآهن و تلفن تأثیرات شگرفی را در زندگی ایجاد کردند و تصور ما از زمان و مکان را به هم زدند و به مدد آنها کالاها، انسانها و اطلاعات به اقصی نقاط دنیا منتقل شدند، فنآوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی نیز تبعاتی به مراتب بیشتر برای عرصههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به بار آوردند. نرخ تغییرات در این فنآوریها نیز به مراتب بیشتر از فنآوریهای گذشته است. انقلاب فنآورانه اخیر که حول محور اطلاعات میچرخد موجب دگرگونی در ثروت، قدرت، رشد اقتصادی و .. شده است. امروزه از فقدان این فنآوری بهعنوان پاشنه آشیل کشورهای در حال توسعه سخن گفته میشود که فقدان آن موجب رقابتناپذیری آنها در بازارهای جهانی، تداوم فقر اقتصادی و عدم توسعه اقتصادی و اجتماعی شده است. مزایای استفاده از این فناوری در توسعه روستایی روشن شده و روستاهای کشورهای پیشرفته و در حال توسعه به سرعت در حال بهکارگیری و مجهز شدن به آن هستند.https://gmj.ut.ac.ir/article_66566_bf75f246328f0aead8e254c1983092b9.pdf