دانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-046810120150321Image and Myth: a Semiotic Analysis of the Pictures on the Cover Page of Chelcheragh Popular Magazineتصویر و اسطوره: تحلیل نشانهشناختی تصاویر روی جلد مجله ی عامهپسند چلچراغ66451FAاحسانآقاباباییاستادیار، گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهانرحمانویسیاستادیار دانشگاه کردستانمرضیهعسکریدانشجوی کارشناسی ارشد علوم اجتماعی- مطالعات فرهنگی، دانشگاه کاشانJournal Article19700101The objective of this paper is to offer an interpretation of the pictures on the cover page of chelcheragh magazine that is known as a popular magazine. This interpretation aims at decoding ideological codes of the pictures and discovers how magazine uses these codes to naturalize some myths. We offer Roland Barthes’s approach to decoding images as framework for a semiotic analysis of the cover page pictures of chelcheragh magazine. It should be noted that popular magazines represent the external reality according to their ideological stance. The present paper aims at investigating some samples from the cover pages of the Chelcheragh magazine in order to reveal the magazines concealed ideology. Methodologically, some six cover page images from among 144 images were selected based on the critical case-sampling model. When the validity of the sampling method was guaranteed, then we analyzed the samples in according to the above-mentioned semiotic methodology. Some of the results show that Chelcheragh magazine uses a critical ideology toward the dominant cultural order. The myths used by the magazine include myth of hero, myth of destruction, myth of transcendent femininity, myth of being popular, myth of motherhood, and myth of black exponential. Theses myths provide the ideological interests of the magazine and contribute to naturalizing worldviews and interests of the magazine. Such ideology criticizes the government’s policy on leisure time of the youth, National Broadcasting Corporation, air pollution; the government is shutting down of the house of cinema, and the ban on the women’s travel to foreign countries by themselves. At the same time, the images support the critical TV program called “90” which critically reviews Iran’s soccer league games. The images also, support the movements that are divergent in relation to the dominant cultural system.هدف مقاله حاضر آن است که از منظری نشانهشناختی طرحهای روی جلد مجله چلچراغ را تفسیر کرده، و رمزگان ایدئولوژیکی آن را تحلیل نماید. به منظور نیل به این هدف، چارچوب مفهومی و روش شناسی این تحلیل ملهم از رویکرد رولان بارت تنظیم شده است. توضیح آنکه، مجلات عامهپسند در طرح روی جلد خود، تصاویر ویژهای از واقعیت را بازنمایی میکنند. از منظر بارت این بازنمایی متأثر از ایدئولوژی مجله است که تلاش دارد با اسطورهسازی، بازنمایی خود را بدیهی ساخته و آن را طبیعی جلوه بدهد. به لحاظ روش شناسی نیز از میان 144 طرح روی جلد، شش طرح به شیوه «نمونهگیری حاد» به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و بعد از تضمین اعتبار، آنها را مورد تحلیل قرار دادیم. برخی از نتایج تحلیل نشان میدهند که ایدئولوژی مجله چلچراغ یک ایدئولوژی انتقادی است که با توسل به اسطورهی قهرمان، اسطورهی ویرانی، اسطورهی کمال زنانه، اسطورهی مردمی بودن، اسطورهی سیاهنمایی و اسطورهی مادرانگی مبادرت به بدیهیسازی علایق و منظرهای خود میکند. این ایدئولوژی از برنامههای فراغتی دولت، انحلال خانهی سینما، آلودگی هوا، طرح ممنوعیت خروج دختران زیر 40 سال از کشور، رسانهی ملی انتقاد کرده و از عملکرد برنامه نود و مجری آن و علایق گروههای واگرا از نظام فرهنگی مرکزی، حمایت مینماید.دانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-046810120150321Restrictions on the Freedom of Press; International Human Rights’ Legal System versus Islamic Republic of Iran’s Legal Systemمحدودیت های آزادی مطبوعات؛ نظام بین المللی حقوق بشر و نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران66452FAسیده زهرااجاقاستادیار پژوهشکده ارتباطات و مطالعات رسانه، پزوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیسیده فاطمهاجاقوکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ارشدJournal Article19700101This paper offers an argument on the incompatibility of restrictions on the principles of freedom of press in Iranian legal system vis international human rights legal system. Due to such incompatibility, Iran faces many challenges by the international institutions. Accordingly, the objective of this paper is to provide an understanding about the reasons and origins of this dilemma and tries to offer possible theoretical solutions. The paper tackles the issue from the standpoint of the restrictions on the freedom of press embedded in Constitution of Islamic Republic of Iran. It will first evaluate the conformity of the regulations of the Iranian Press Law with that of the Constitution. It will then, study the current principles, as formal and figural restrictions, and how these restrictions are being imposed and followed by the press. In addition, it describes the limitations pronounced in international and regional documents of human rights, as natural and intrinsic limitations, and shows the necessity of trying to make Iranian press law to be compatible with such international human rights legal system. Some of the findings indicate that the Iranian legal system has not been following the principles of the press restrictions totally. In addition, the compatibility of the intrinsic restrictions requires Iranian legal system to interpret them in accordance with documents of human rightsاین مقاله به مساله ناسازگاری محدودیتهای اصل آزادی مطبوعات در نظام حقوقی ایران با نظام حقوقی بینالملل میپردازد. با توجه به چالشهایی که این مساله در عرصه بینالمللی برای کشور ایران ایجاد کرده، هدف پژوهش حاضر پی بردن به دلایل این ناسازگاریها است تا به این ترتیب گامی نظری در راستای برطرف کردن این چالشها بردارد. در این راستا پس از اشاره به محدودیتهای آزادی مطبوعات در قانون اساسی و قانون مطبوعات ایران و ارزیابی مطابقت قانون مطبوعات با قانون اساسی، به اصول حاکم بر اعمال محدودیت بر اصل آزادی مطبوعات تحت عنوان شروط شکلی پرداخته شده و رعایت این اصول در نظام حقوقی ایران مورد مطالعه قرار گرفته است. سپس ضمن شرح محدودیتهای مصرح در اسناد بینالمللی جهانی و منطقهای حقوق بشر تحت عنوان محدودیتهای ماهوی و بیان ضرورت سازگاری نظام حقوقی داخلی با نظام حقوقی بینالملل به تحلیل سازگاری و مغایرت محدودیتهای مصرح در قانون اساسی با محدودیتهای مذکور در نظام حقوق بینالملل میپردازد. نتایج حاکی از آن است که در نظام حقوقی ایران، اصول حاکم بر اعمال محدودیت بهطور کامل رعایت نشده است. سازگاری محدودیتهای ماهوی نیز نشان می دهد که این محدودیتها باید تحت عناوین مصرح در اسناد حقوق بشری تعریف و تفسیر شوند تا برداشتهای دوگانه مرتفع شود.دانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-046810120150321Reasons as to why Users Prefer one Social Network over the Others: a Case Study of Facebook and Google Plusدلایل ترجیح یک شبکه اجتماعی مجازی بر سایر شبکهها: مطالعه موردی گوگل پلاس و فیسبوک66453FAعلیربیعیدانشیار، گروه مدیریت ارتباطات و رسانه، دانشکده علوم اجتماعی ، دانشگاه پیام نورحسینکرمانیدانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article19700101This paper investigates the reasons behind users’ preferring one social network over the others. It will also examine what decision making methods the Iranian users employ to choose their favorite social network. It should be noted that sixdegrees.com was the first social network that was released in 1997 which was followed by many other social networks. Some researchers have defined social networks as web-based services that allow individuals to (1) construct a public or semi-public profile within a bounded system, (2) articulate a list of their users with whom they share a connection, and (3) view and traverse their list of connections and those made by others within the system. The nature and nomenclature of these connections may vary from network to network. According to reports, Facebook is one of the most popular ones. Facebook is ranked 1st in most viewed social networks throughout the world. Google company released a new project, named Google plus in 2011. Google plus reaches to 10 million users in 16 days, while Facebook reaches to 10 million users in 852 days. The competition between Facebook and Google Plus helps us to find out why users prefer one network over the others. At the first glance it seems users’ preferences are related to their needs, that is the reason we think the use and gratification theory provides a suitable theoretical framework for this paper. Methodologically it seems appropriate to use focus group for data collection. Use and gratification (U&G) is a psychological communication perspective that examines how individuals use mass media, on the assumption that individuals select media and content to meet their needs or wants. Contemporary U&G research is grounded in the following five assumptions: (a) "communication behavior, including media selection and use, is goal-directed, purposive, and motivated"; (b) "people take the initiative in selecting and using communication vehicles to satisfy felt needs or desires"; (c) "a host of social and psychological factors mediate people's communication behavior"; (d) "media compete with other forms of communication i.e., functional alternatives) for selection, attention, and use to gratify our needs or wants"; and (e) "people are typically more influential than the media in the relationship, but not always". We use this theory combined with the model of audience decision making in selecting new media that was presented by Becker and Schoenbach. This model deals whit how audience choose a new media and which needs affect their decision making. We used qualitative interviews and chose our sample based on case-oriented sampling and did it to reach the theoretical saturation. Theoretical saturation occurs in data collection when: (a) no new or relevant data seem to emerge regarding a category, (b) the category is well developed in terms of its properties and dimensions demonstrating variation, and (c) the relationships among categories are well established and validated. In other words, the researcher continues expanding the sample size until data collection (e.g. interviews) supplies no new data. Doing that, we interviewed 10 Facebook heavy users (4 men, 6 women), who were completely accustomed to Facebook usage and additionally joined Google Plus in early days of its launch. Some of the findings indicate that two most important reasons that speed up the process of joining social networks are as follows: a) users’ curiosity and b) previous experience. Most of the interviewees accepted that their curiosity encouraged them to join a social network, they told us when a new network begins its activity and joining it has no cost, they prefer to join and experience the network. These findings match the model of audience decision making in selecting new media. Furthermore, previous experience is another important factor. Previous experience effects are one of the most important reasons for joining a network, and robust, of all media audience behaviors and most researchers recognize it as a determining factor in audience flow. The results also verified that this phenomenon is important in social network users’ behavior. Most of the samples mentioned that they joined Facebook after Yahoo 360 was shut down. In seeking a new network they joined Facebook, mostly because of their friends’ requests.
Furthermore, the results show that if user’s friends emigrate to a new network, the user possibly follow them. In fact, users’ friends’ presence is a crucial reason in choosing a new network. As another result, this research shows most of the users register in many networks but it doesn’t mean they remain active in all of them. For instance, interviewees argued that despite creating an account in Google Plus, they rarely use it. The samples pointed out it had happened because their friends continued using Facebook and did not decamp to Google Plus.هدف این مقاله شناسایی دلایلی است که موجب میشود کاربر یک شبکه اجتماعی را بر دیگر شبکهها ترجیح دهد. شبکههای اجتماعی مجازی در سالهای اخیر محبوبیت زیادی کسب کردهاند و در حال حاضر فیسبوک در رتبه پربازدیدکنندهترین این سایتها قرار دارد. همچنین شرکت گوگل با معرفی گوگلپلاس در تلاش است تا نقش موثری در این حوزه ایفا کند، رقابت این دو شبکه فرصت مناسبی برای تحقیق درباره دلایل انتخاب شبکههای اجتماعی توسط کاربران فراهم میکند. نظریه استفاده و خشنودی، چارچوب نظری این مقاله را تشکیل میدهد. روش تحقیق استفادهشده مصاحبه کیفی است و روش نمونهگیری نیز روش نمونهگیری مورد نوعی است. در مجموع برای انجام این تحقیق با 10 کاربر که همه آنها همزمان در فیسبوک و گوگلپلاس عضویت دارند مصاحبه شده است. نتایج این مصاحبهها نشان داد که کاربران، با وجود ساخت حساب کاربری در گوگلپلاس، از فعالیت خود در فیسبوک نکاستهاند و تنها در صورتی حاضرند به شبکهای دیگر بهطور فعال بپیوندند که اغلب دوستانی که در فیسبوک دارند نیز به آن شبکه پیوسته باشند. در واقع حضور دوستان واقعی کاربر در یک شبکه اجتماعی، مهمترین دلیلی است که باعث ترجیح یک شبکه اجتماعی بر شبکههای اجتماعی دیگر میشود. میراثبری و کنجکاوی نیز مهمترین دلایلی است که به عضویت کاربران در شبکههای اجتماعی جدید میانجامد.دانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-046810120150321Representation of Meaning and Family Crisis in González Iñárritu’s Moviesبازنمایی بحران معنا و خانواده در فیلمهای «گونزالس ایناریتو»66454FAسهیلاصادقی فساییدانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهرانایمانعرفان منشدانشجوی دکتری تخصصی جامعه شناسی فرهنگی دانشگاه تهرانJournal Article19700101The objective of this paper is to indicate how the meaning, ethics, and family crisis as consequences of the late modernity and the capitalism world are represented in four films of González Iñárritu, i.e. ‘Amores Perros’, ‘21 Grams’, ‘Babel’, and ‘Biutiful’. In order to do so we have used a synthetic theoretical model taken from Simmel’s theory of ‘money in modern culture’ and Giddens’s theory of ‘society and self-identity in the late modernity’. Methodologically, we used content analysis method (CAM) to address what our theoretical model claims about González Iñárritu’s movies representing crisis of meaning and family crisis. Some of the research findings include: 1) Characters of the films depict modern men who are trying to survive, while suffering from lack of protective shield of family. Some features of such individuals include: they raise ontological questions, they seek spiritual and moral asylum, and they are in search of pure relationship, 2) Money is one of the alternatives which puts the individual in a network of actors, 3) Some thematic aspects plus narrative and technical structure of the movie “neo-noir “are discoverable, 4) Iñárritu tried to deconstruct ideas of bourgeois modernity and, in return, searches for aesthetic modernity.در این مقاله، نویسندگان تلاش کردهاند تا بازتاب بحران معنا، اخلاق و خانواده بهمنزله پیامدهای مدرنیته متأخر و جهان سرمایهداری را در چهار فیلم «عشق سگی»، «21 گرم»، «بابل» و «بییوتیفول» اثر گونزالس ایناریتو را نشان بدهند. برای این منظور، نظریه «پول در فرهنگ مدرن» زیمل و نظریه «جامعه و هویت شخصی در مدرنیته متأخر» گیدنز را با هم ترکیب کرده ایم تا مدل نظری مقاله را معرفی کنیم. به لحاظ روش شناسی نیز از روش تحلیل محتوا استفاده شده است تا ادعاهای بخش نظری مورد ارزیابی تجربی در متن فیلمها قرار بگیرند. برخی از دستاوردهای تحلیل فیلمها عبارتند از: 1) شخصیتهای فیلمها نشاندهنده استیصال افرادی هستند که در شرایط فقدان یا کممایگی پیله محافظتی و خانواده، تلاش میکنند تا به زندگی خود ادامه دهند. برآمدن پرسشهای هستیشناسانه، جستوجوی نظامی معنوی و اخلاقی و پناه بردن به رابطه ناب از ویژگیهای چنین افرادی است. 2) پول یکی از بدیلهایی است که فرد را در ارتباط با شبکهای از کنشگران قرار میدهد. 3) جنبههایی از مضامین، ساختار روایی و تکنیکی فیلم نئونوآر قابل شناسایی است. 4) نوعی واسازی ایدههای مدرنیته بورژوایی و در عوض، جستوجوی مدرنیته زیباییشناختی مورد توجه ایناریتو بوده است.دانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-046810120150321Animation, Virtual world and global identity Case study of Iranian female teenagersانیمیشن ها، فضای مجازی و هویت جهانی: مطالعه موردی وبلاگ های دختران ایرانی66455FAریحانه ساداتعلویانکارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، مدرس دانشگاه پیام نور مشهدحوریهدهقان شاداستادیار گروه ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شعبه مرکزیJournal Article19700101The main objective of this paper is to offer the results of a study on animations and how global identity-making is affecting Iranian girls in virtual world. In other words, the research aims to study the role of animation in making the international identity of Iranian female teens and show how it is displayed in blogs. It seems a considerable number of children and teenagers in Iran spend more than 2 to 3 hours of their daily time watching animations. Many of these animations seem to be so attractive and powerful that they have become some source of identity-making for their viewers. These animations contain messages that depict major cultural elements of the countries in which they have been produced. We used theoretical views of Manuel Castells, Giddens, and Stuart Hall, especially where they offer shared views on identity. We also used George Ritzer’s views on globalization of culture. Theoretically speaking, the new developments of the media industry especially internet and the changes that it has brought about, it has opened up new windows of opportunities for everyone including teens while opening grounds on which identity-making is being challenged. Methodologically, the paper uses content analysis to test its theoretical claims. To do content analysis, some 20 blogs that belonged to the Iranian teen girls who age ranged between 10 an 15 were randomly selected and studied. Some of the research results indicate that the global identity of teenage girls is made by an impact inflicted from becoming the audience of the animations. The effects of such impact can be observed in their blogs because virtual world provides them with the opportunities through which they can introduce themselves as members of the global community. Furthermore, they practice elements of the global culture. The research findings also indicate that animations create homogeneous cultural similarity among their audience including teenage girls.این مقاله نتیجه پژوهشی است که به مطالعه نقش انیمیشنها در هویت جهانی دختران ایرانی در فضای مجازی پرداخته است. این مقاله، قصد دارد تا نقش انیمیشنها را در شکلگیری هویت جهانی مخاطبان دختر و بازنمود آن را در فضای وبلاگها مورد مطالعه و بحث قرار دهد. این مطالعه از آن جهت اهمیت داردکه از یکسو کودکان و نوجوانان بسیاری در ایران وقت خود را صرف تماشای انیمیشنهایی میکنند که هر کدام منابعی جذاب و قدرتمند برای ساخت هویت آنها محسوب میشوند. اغلب این انیمیشن ها توسط چند کشور و کمپانی خاص تولید شدهاند و حاوی پیامهایی از فرهنگ کشورهای تولید کننده میباشند. از سویی دیگر، گسترش رسانهها و به خصوص اینترنت و تغییراتی که در ارتباطات افراد ایجاد کرده بسترهایی را پیشروی همه و از جمله نوجوانان گشوده است که چالشهایی در بحث هویت را به دنبال دارد. چارچوب نظری این پژوهش برگرفته از نظریات «کاستلز»، «گیدنز»، «استوارت هال» در زمینه هویت و نظریات «ریتزر» در زمینه جهانی شدن فرهنگ میباشد که در پایان نتیجه گرفته ایم که شرایط جهانی شدن بر هویت خاطبین انیمیشن ها اثر می گذارد. برای آزمون این مدعا روش تحقیق در این پژوهش را مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی تنظیم کردیم. به منظور اجرای تحلیل محتوای کیفی 20 وبلاگ متعلق به دختران ایرانی سنین 10 تا 15 سال بهطور تصادفی انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج این تحقیق نشان میدهند که هویت جهانی دختران مورد مطالعه در این پژوهش به واسطه نظام فرهنگی ناشی از انیمیشنها که آنها را احاطه کرده شکل میگیرد و در فضای وبلاگهایشان بازنمایی میشود، زیرا ویژگیهای فضای مجازی به آنها این امکان را میدهد با گسترش شبکههای ارتباطی، خود را بهعنوان عضوی از جامعه جهانی معرفی کنند و از الگوهای فرهنگ جهانی که بخشی از آن در قالب انیمیشنها به آنها ارائه میشود، پیروی کنند. همچنین مطالعه وبلاگهای دختران مورد مطالعه نشان میدهد انیمیشنها ابزاری برای یکسانسازی و همگونی فرهنگی در میان دختران مورد مطالعه محسوب میشوند و وبلاگهای آنها فضاهایی هستند که میتوان در آنها نمودهای یکپارچگی فرهنگی را مشاهده کرد.دانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-046810120150321An Analysis of Objective Journalism in BBC Persian; a Case Study of 50-days War in Gazaتحلیل روزنامه نگاری عینی بیبیسی فارسی در عرصه روایتگری: مطالعه موردی جنگ 50 روزه غزه66456FAسید محمد رضافیاضیکارشناس ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه صدا و سیما، پژوهشگر مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صدا و سیمامحمد رضاتقوی پورکارشناس ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه صدا و سیما، پژوهشگر مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صدا و سیماسیاوشصلواتیاناستادیار دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما0000-0003-3894-2792Journal Article19700101This research paper attempts to discover how BBC Persian news channel did its framing style during the 50-days war between Gaza and Israel. The objective of this analysis is to examine whether objective journalism exists in BBC Persian channel. This argument is especially important to take on due to the long-standing contention that exists in the critical region of the Middle East. The 50-days war in Gaza that happened in 2014 is one of the noticeable wars in recent years, one that required professional an objective journalism to have got involved, or did it. This question needs to be addressed here. I order to do so, a content analysis was employed that we considered would enable us to describe BBC channel's messages objectively. The research unit of analysis includes the most important daily news program of BBC Persian channel that was launched from July 3 until August 27 of 2014 during which the 50-day war occurred. Rather than sampling, we used complete enumeration of the material broadcasted during above period so to increase the credibility of the results. Some of the findings indicate that BBC Persian channel justified Israel's invasions of Gaza while depicting Hamas's attacks not in the same fashion. This line of journalism occurred while the channel supported the idea of negotiation under any condition and refused the resistance activities. During this process, the channel also tried to preserve its audience’s trust. While pretending to be pro-peace talks, BBC tried to infuse the idea that there is a gap between Hamas and Gaza people. It also tried to depict a powerful image from Israeli army. The paper concludes that it is understandable to consider BBC Persian as broadcasting corporation that does not reflect the criteria of an objective journalism and rather has a noticeable bias and fails to follow the principles of objective journalism in its narrative style.مقاله پژوهشی حاضر، تلاشی برای تشخیص مختصات چارچوبگذاری شبکه خبری بیبیسی فارسی از جنگ ۵۰ روزه میان غزه و اسرائیل است. هدف مقاله این است که نشان بدهد آیا شبکه بیبیسی فارسی اصل روزنامه نگاری عینی که یکی از اصول بینالمللی اخلاق حرفهای در عرصه روزنامه نگاری است، را در بازتاب جنگ 50 روزه رعایت و یا نقض کرده است. برای توصیف عینی پیامهای این شبکه از روش تحلیل محتوای کمی استفاده شده است و جامعه آماری این پژوهش را برنامه خبری روزانه شبکه بیبیسی فارسی از تاریخ 3 ام جولای تا 27 ام آگوست سال 2014 میلادی یعنی تاریخ آغاز و پایان درگیری تشکیل میدهد. همچنین بهمنظور افزایش اعتبار یافتهها بهجای نمونهگیری، از تمام شماری جامعه آماری استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که شبکه خبری بیبیسی ضمن تلاش برای حفظ اعتماد مخاطبانش، با تأیید و تقویت ایده مذاکره تحت هر شرایطی و نفی مقاومت، به توجیه بیشتر حملات اسرائیل در قیاس با حملات حماس پرداخته است. بیبیسی همچنین در کنار صلحطلب نشان دادن خود به القاء وجود شکاف میان حماس و مردم غزه میپردازد و در عینحال چهرهای مقتدر از ارتش اسرائیل به تصویر میکشد و به این ترتیب در عرصه روایتگری نوعی سوگیری یا عدم پایبندی به اصل روزنامه نگاری عینی را نشان میدهد.دانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-046810120150321An Analysis of the Graduates Students Approach towards Web 2.0: A Case Study of the Library and Information Science Students in Mashhadتحلیل رویکرد دانشجویان تحصیلات تکمیلی کتابداری و اطلاعرسانی به امکانات وب 2.0 : مطالعه موردی دانشگاه فردوسی و دانشگاه پیامنور مشهد66457FAربابهقرائیکتابدار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهدایرجرداداستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه بین المللی امام رضامعصومهتجعفریاستادیارگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article19700101The main objective of this paper is to determine how familiar the Library and Information Science graduate students at Ferdowsi University of Mashhad (FUM) and Payame Noor University of Mashhad (PNUM) are with capabilities of Web 2.0. We will also indicate the results of our study on the attitudes of the student on the use of web 2.0 capabilities. In order to do so we chose all Library and Information Science graduate students at FUM and PNUM to construct the unit of our analysis. Then a sample extracted from our unit of analysis which reached to 140 graduate students from FUM and PNUM. Then we used the researcher-made questionnaire to collect the necessary data. The questionnaire was then distributed among the sample members, based on the stratified random sampling and eventually some 76 valid questionnaires were collected to be suitable for further analysis. Some of the research findings indicate that the most popular Web 2.0 tools used by the research samples from FUM and PNUM turn out to be Weblog and the least popular one was social cataloging sites. Also, the most used Web 2.0 tools among FUN students were Wiki while PNUM students used Weblogs. It should also be noted that there was a significant relationship between the type of university the graduate students studied in and their familiarity with Web 2.0 tools. This is while no significant relationship existed between the type of university and the use of Web 2.0 tools. The findings also indicated that two research populations had considered the impact of Web 2.0 tools on knowledge sharing to be a moderate impact. They instead considered the impact of Weblogs on knowledge sharing to have been above average.هدف این مقاله پژوهشی این است که میزان آشنایی و استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی و پیامنور مشهد از ابزارها و امکانات وب2 را تعیین کرده و همچنین دیدگاه آنان را در مورد استفاده از این ابزارها مورد مطالعه قرار دهد. این پژوهش کاربردی به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی شاغل به تحصیل در رشته کتابداری و اطلاعرسانی در دو دانشگاه فردوسی و پیامنور مشهد بودند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته استفاده کردیم. تعداد نمونه آماری طبق جدول مورگان 140 نفر بود که بر اساس نمونهگیری تصادفی طبقهای، پرسشنامه را به اعضای نمونه توزیع کردیم و 76 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. یافتهها نشان داد که آشناترین ابزار وب2 در میان هر دو جامعه پژوهش، وبلاگ و ناآشناترین و کماستفادهترین ابزار، سایتهای فهرستنویسی اجتماعی بود. پراستفادهترین ابزار در میان دانشجویان دانشگاه فردوسی، ویکی و در میان دانشجویان دانشگاه پیامنور، وبلاگ بود. بین نوع دانشگاه محل تحصیل و آشنائی دانشجویان با ابزارهای وب2 رابطه وجود داشت ولی بین نوع دانشگاه محل تحصیل و استفاده از این ابزارها رابطه وجود نداشت. همچنین، هر دو جامعه پژوهش، تأثیر استفاده از ابزارهای وب2 را در به اشتراکگذاری دانش با دیگران، در حد متوسط ارزیابی کردند به غیر از ابزار وبلاگ که تأثیر آن در به اشتراکگذاری دانش با دیگران بیش از حد متوسط بود.دانشگاه تهرانمجله جهانی رسانه - نسخه فارسی2008-046810120150321A Study on the Relationship between the Use of Satellite TV and Modes of Religiosity among the Youth in Sanandaj Areaمطالعه میزان و نوع استفاده از ماهواره و رابطه ی آن با دینداری جوانانِ شهر و روستاهای سنندج66458FAحسینمیرزاییدانشیار، گروه مطالعات توسعه اجتماعی، دانشگاه تهراننافعباباصفریدانشجوی دکتری، گروه مردم شناسی، دانشگاه تهرانJournal Article19700101This paper is the result of a descriptive-explanatory and causal-comparative study on the rate of satellite TV use and the Sanandaji users’ preference of one channel to the others. The paper seeks to explain whether there is a causal relationship between satellite use and level of religiosity among 18 to 29 year old youth population in the great Sanandaj area. Theoretically we addressed the problematic of interaction between Satellite use and religiosity with a synthesis between cultivation theory and Peter Berger’s secularization theory. Methodologically, we used a field survey in 2012 and 2013 and worked with 583 samples taken from the city of Sanandaj and some nearby villages. Some of the findings indicate that variables such as socio-economic status, gender, and age have no significant relationship with rate of satellite use. Variables such as marital status, level of education, and occupation have significant relationship with rate of satellite use. In addition, we tested the hypothesis “the rate of satellite use has correlation with the rate of religious beliefs and practices”. The hypothesis tuned out to be true among the urban residents whereas what can be said about the rural residents is that satellite use has some minor effects on two dimensions of religious practices, i.e., the belief dimension and the consequential dimension and has contributed to their decrease. It should also be noted that the purpose of the satellite TV use (cultural use, political, entertainment, information) did not have any significant effect on the rate of religiosity. The result of the T test indicated that there was not any significant relationship between rural and urban residents in terms of the rate of satellite use. Nevertheless, using cultivation approach we can claim that a combination of satellite use and other factors affected urban youth than rural youth in all four dimensions of religiosity (belief, emotional, consequential, and ritual).این مقاله، نتیجه یک مطالعه توصیفی ـ تبیینی از نوع علی ـ مقایسهای است که ابتدا به مطالعه میزان استفاده از ماهواره و نوع انتخاب کانالها، و رابطهی آن با میزان دینداری جوانان 18 تا 29 سال در شهرستان سنندج پرداخته است. سپس عوامل مؤثر بر میزان استفاده از ماهواره و تفاوت میزان استفاده در بین بینندگان شهری و روستایی این منطقه را نیز تحلیل کرده است. به لحاظ نظری، مساله تماشای تلویزیون ماهواره ای و اثر آن بر دینداری را با ترکیب نظریه «کاشت» و نظریه «عرفیشدن» پیتر برگر مورد استفاده قرار دادیم. به لحاظ روش شناسی نیز از پیمایش میدانی استفاده کردیم که در آن حجم نمونه بالغ بر 583 نفر از جوانان شهر و روستاهای سنندج در بازه زمانی 1391 ـ 92 می شد. برخی یافتههای پژوهش نشان میدهد که از یک طرف، متغیرهای «وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی»، «جنسیت» و «سن» فاقد رابطهی معنادار با میزان استفاده از ماهواره هستند. اما متغیرهای «وضعیت تأهل»، «تحصیلات» و «شغل» دارای رابطهی معناداری با میزان استفاده از ماهواره میباشند. از طرف دیگر این فرض که «میزان استفاده از ماهواره با میزان تعلق و پایبندی دینی رابطه معنادار دارد»، در بین بینندگان شهری تأیید شد اما در بین بینندگان روستایی تنها میتوان گفت که در دو بُعد اعتقادی و پیامدی، ماهواره به میزان اندکی موجب کاهش تعلق و پایبندی دینی شده است. چگونگی استفاده از ماهواره و نوع کاربرد آن (فرهنگی، سیاسی، تفریحی و اطلاعاتی) نیز بر میزان دینداری تأثیر معنادار نداشته است. نتایج آزمون t نیز نشان داد که تفاوت میزان استفاده از ماهواره در بین جوانان شهر و روستاهای سنندج معنادار نیست؛ با این حال بر مبنای نظریه «کاشت»، ماهواره در کنار عوامل دیگر در بین جوانان شهری به نسبت جوانان روستا با شدت بیشتری در چهار بّعدِ اعتقادی، عاطفی، پیامدی و مناسکی منجر به تغییر نگرشها و رفتارهای دینی شده است.