انیمیشن ها، فضای مجازی و هویت جهانی: مطالعه موردی وبلاگ های دختران ایرانی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، مدرس دانشگاه پیام نور مشهد

2 استادیار گروه ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران‏ شعبه مرکزی

چکیده

این مقاله نتیجه پژوهشی است که به مطالعه نقش انیمیشن­ها در هویت جهانی دختران ایرانی در فضای مجازی پرداخته است. این مقاله، قصد دارد تا نقش انیمیشن‌ها را در شکل‌گیری هویت جهانی مخاطبان دختر و بازنمود آن را در فضای وبلاگ‌ها مورد مطالعه و بحث قرار دهد. این مطالعه از آن جهت اهمیت داردکه از یکسو کودکان و نوجوانان بسیاری در ایران وقت خود را صرف تماشای انیمیشن‌هایی می‌کنند که هر کدام منابعی جذاب و قدرتمند برای ساخت هویت آن‌ها محسوب می‌شوند. اغلب این انیمیشن ها توسط چند کشور و کمپانی خاص تولید شده‌اند و حاوی پیام‌هایی از فرهنگ کشورهای تولید کننده می‌باشند. از سویی دیگر، گسترش رسانه‌ها و به خصوص اینترنت و تغییراتی که در ارتباطات افراد ایجاد کرده بسترهایی را پیش­روی همه و از جمله نوجوانان گشوده است که چالش‌هایی در بحث هویت را به دنبال دارد. چارچوب نظری این پژوهش برگرفته از نظریات «کاستلز»، «گیدنز»، «استوارت هال» در زمینه هویت و نظریات «ریتزر» در زمینه جهانی شدن فرهنگ می‌باشد که در پایان نتیجه گرفته ایم که شرایط جهانی شدن بر هویت خاطبین انیمیشن ها اثر می گذارد. برای آزمون این مدعا روش تحقیق در این پژوهش را مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی تنظیم کردیم. به منظور اجرای تحلیل محتوای کیفی 20 وبلاگ متعلق به دختران ایرانی سنین 10 تا 15 سال به­طور تصادفی انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهند که هویت جهانی دختران مورد مطالعه در این پژوهش به واسطه نظام فرهنگی ناشی از انیمیشن‌ها که آن‌ها را احاطه کرده شکل می‌گیرد و در فضای وبلاگ‌های‌شان بازنمایی می‌شود، زیرا ویژگی‌های فضای مجازی به آن‌ها این امکان را می‌دهد با گسترش شبکه‌های ارتباطی، خود را به­عنوان عضوی از جامعه جهانی معرفی کنند و از الگوهای فرهنگ جهانی که بخشی از آن در قالب انیمیشن‌ها به آن‌ها ارائه می‌شود، پیروی کنند. هم‌چنین مطالعه وبلاگ‌های دختران مورد مطالعه نشان می‌دهد انیمیشن‌ها ابزاری برای یکسان‌سازی و همگونی فرهنگی در میان دختران مورد مطالعه محسوب می‌شوند و وبلاگ‌های آنها فضاهایی هستند که می‌توان در آن‌ها نمودهای یکپارچگی فرهنگی را مشاهده کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Animation, Virtual world and global identity Case study of Iranian female teenagers

نویسندگان [English]

  • Reyhane Sadat Alavian 1
  • Houriyeh Dehghanshad 2
1
2
چکیده [English]

The main objective of this paper is to offer the results of a study on animations and how global identity-making is affecting Iranian girls in virtual world. In other words, the research aims to study the role of animation in making the international identity of Iranian female teens and show how it is displayed in blogs. It seems a considerable number of children and teenagers in Iran spend more than 2 to 3 hours of their daily time watching animations. Many of these animations seem to be so attractive and powerful that they have become some source of identity-making for their viewers. These animations contain messages that depict major cultural elements of the countries in which they have been produced. We used theoretical views of Manuel Castells, Giddens, and Stuart Hall, especially where they offer shared views on identity. We also used George Ritzer’s views on globalization of culture. Theoretically speaking, the new developments of the media industry especially internet and the changes that it has brought about, it has opened up new windows of opportunities for everyone including teens while opening grounds on which identity-making is being challenged. Methodologically, the paper uses content analysis to test its theoretical claims. To do content analysis, some 20 blogs that belonged to the Iranian teen girls who age ranged between 10 an 15 were randomly selected and studied. Some of the research results indicate that the global identity of teenage girls is made by an impact inflicted from becoming the audience of the animations. The effects of such impact can be observed in their blogs because virtual world provides them with the opportunities through which they can introduce themselves as members of the global community. Furthermore, they practice elements of the global culture. The research findings also indicate that animations create homogeneous cultural similarity among their audience including teenage girls.

کلیدواژه‌ها [English]

  • virtual world
  • blog
  • Global identity
  • global culture
  • animation