مجله جهانی رسانه، شبکه جهانی پژوهشگران ارتباطات است که تاکنون در بیست و دو نسخه (با زبان و محتوای مستقل) راه اندازی شده است. اولین نسخه مجله جهانی رسانه به زبان انگلیسی در پاییز 2003 راه اندازی شد، سپس نسخه های آفریقایی، آلمانی، استرالیایی، برزیلی، پاکستانی، پرتغالی، ترکیه ای، چینی، روسی، عربی، کانادایی، لهستانی، مالزیایی، مدیترانه ای، مکزیکی و هندی منتشر شدند. نشریه ای که اکنون ملاحظه می کنید نیز نسخه فارسی این نشریه است. مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی یک مجله علمی- پژوهشی است که به صورت الکترونیکی و با کمک و نظارت دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در خرداد ماه 1385 راه اندازی شد. از این نظر نسخه فارسی مجله جهانی رسانه اولین مجله علمی الکترونیک در ایران محسوب می شود بگونه ای که وقتی راه اندازی شد قوانین موجود برای ارزیابی آن کفایت نمی کردند ولی بعدا با همت مسئولین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آیین نامه های جدیدی تنظیم شدند تا مجلات آنلاین نیز ارزیابی بشوند. نسخه فارسی مجله جهانی رسانه برای انتشار دو شماره در سال برنامه ریزی شده است و اولین نسخه آن در بهار سال 1385 منتشر شد. با اینکه نسخه فارسی از نظر لوگو، صفحه بندی و بخش های هر مجله مشابه سایر نسخه ها است ولی از نظر محتوایی و مدیریت و حقوقی مستقل و متفاوت است
هدف این مجله این است که علایق گوناگون استادان، پژوهشگران، دانشجویان و موسسات دخیل در آموزش، پژوهش و فعالیت های ارتباطاتی را پوشش دهد.
قلمرو - مجله جهانی رسانه مقالاتی را منتشر می کند که ساختار، عملکرد، نتایج و آثار رسانه ها در سطوح ملی و بین المللی را مورد مطالعه پژوهشی و کارشناسانه قرار می دهند.
ویژگی ها - این مجله دارای ویژگی ها و اصول زیر است:
1- با کمک و مشورت علمی برخی از استادان و پژوهشگران برجسته در ایران و سایر کشورهای جهان منتشر می شود.
2- مقالات داوری شده، که دستآورد علمی شفافی عرضه کنند را منتشر می کند.
3- به صورت دو شماره در سال (انتهای بهار و انتهای پاییز) منتشر می شود.
4-مقالات توسط دو داور متخصص داوری همتراز (peer review) خواهند شد. در صورت اعلام مردودی مقاله توسط یک داور، مقاله به داور سوم ارجاع داده خواهد شد. فرایند داوری در مجله جهانی رسانه به صورت دوسر کور (double-blinded) انجام میشود.
5-در راستای ایجاد فرصت دسترسی همگانی به اطلاعات، مقالات به صورت رایگان قابل دانلود از سایت مجله میباشند. همچنین نویسندگان مجازند نسخه شخصی مقاله خود را بر روی سایت شخصیشان قرار دهند.
6- وقتی مقاله ای به این مجله عرضه می شود، نویسنده مجاز نیست آن را تا پایان ارزیابی به سایر مجلات برای ارزیابی ارائه کند.
7- مقالاتی که به این مجله ارائه می شوند نباید قبلا تمام یا قسمتی از آنها در سایر نشریات چاپ شده باشند.
8- مبنای جعل و تقلب در این مجله این است که نویسنده اگر هفت کلمه پشت سر هم (یا بیشتر) را از منبعی برداشته باشد باید به آن منبع ارجاع بدهد.
9- مجلۀ جهانی رسانه برای ارزیابی اولیۀ مقالات هزینه ای دریافت نمی کند و صرفاً در صورت پذیرش نهایی مبلغ 5 میلیون ریال معادل پانصد هزار تومان از نویسندگان دریافت می شود.
همچنین باید اشاره شود که مجله جهانی رسانه- نسخه فارسی بر اساس نامه شماره 181638/ 3 مورخ 13/9/1391 از کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درجه علمی-پژوهشی دریافت کرده است.