فروش "محتوای آموزشی" جدیدترین شیوه درآمد زایی در اقتصاد رسانه‏ای

نویسندگان

1 استاد رسانه و هنر گروه ارتباطات و هنرهای خلاق دانشکده ارتباطات دانشگاه پوردو

2 دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات ارتباطات دانشگاه علوم و تحقیقات

چکیده

این مقاله بر اساس برخی از نتایج یک طرح پژوهشی و به منظور پاسخ به این پرسش طراحی شده است که رسانه های پیشرفته و کارتل‏های رسانه‏ای علاوه بر آگهی، فروش خبر و عکس از چه روش دیگری برای درآمدزایی استفاده می‏کنند؟ به نظر ما این رسانه‌ها نخست آنکه همانند شرکت‌های تجاری عمل می‌کنند و دو دیگر آنکه، رفتار رسانه ای خود را بر مبنای مدل‌های رسانه ای تجاری توسعه می‌دهند و به همین دلیل هم به دنبال توسعه روش‌ها جدید درآمدزایی‌اند. این مقاله، همچنین به این پرسش پاسخ می‌دهد که چه عاملی سبب می‏شود که خبرنگاران رسانه‏هایی مانند بی.‏بی.‏سی، سی.‏ان.‏ان، رویترز، خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس و مانند این‏ها از تخصص‏ها و ویژگی‏‏های برجسته‏ای نسبت به دیگران برخوردار باشند؟ از دیگر پرسش‏های پژوهشی این تحقیق این است که چه تفاوتی میان کلاس‏های آموزش روزنامه‏نگاری، مدرسان و منابع آموزشی کشورمان با اروپا و آمریکا وجود دارد؟ علاوه بر این، شیوه‏های جدید کسب درآمد از راه فروش محتوا، برون‏سپاری امر آموزش به هاب‏های بزرگ آموزشی و رسانه‏ای و تبدیل شدن آموزش رسانه‏ای به صنعتی نرم‏افزاری در اقتصاد رسانه‏ای از جمله موضوعاتی‌اند که در این مقاله به آنها پرداخته می‏شود. علاوه بر بیان تفاوت‏های موجود در شیوه‏های آموزش روزنامه‏نگاری میان مراکز رسانه‏ای غربی و کشور ما پیشنهاداتی هم که برآمده از نتایج تجربی این پژوهش است برای بهبود امر آموزش و درآمدزایی در رسانه‏های داخلی ارایه می‏شود. آن‏چه که این مقاله به منزله نتیجه به آن می‏پردازد نشان از آن دارد که رسانه‏های بزرگ و اقتصادی جهان که در اینجا ما آنها را به عنوان کار تل‌های رسانه ای ـ اقتصادی دسته بندی کرده‌ایم، شیوه‏های جدیدی را برای کسب درآمد انتخاب کرده و علاوه بر استفاده از آگهی‏های تجاری و رپورتاژهای خبری از این شیوه‌های جدید نیز سود می‌برند. از آن جمله می‌توان به "فروش محتوای آموزشی" اشاره کرد که در رسانه‏هایی مانند رویترز، بی.‏بی.‏سی، تامسون، خبرگزاری فرانسه و مانند آن، استفاده می‌شود. این شیوه در سال‏های اخیر که امر آموزش و روزنامه‏نگاری حرفه‏ای اهمیتی دوچندان برای رسانه‏ ها پیدا کرده است درآمدهای هنگفت میلیون دلاری را نصیب این گونه رسانه‏ ها کرده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Selling Journalism Educational Content; an analysis of the latest Modes of Commercialization in Media Content

نویسندگان [English]

  • Yahya Kamalipour 1
  • Seyed Mohammad Gharebagh 2
چکیده [English]

This paper is the result of a research project that was done on a sample of international media agencies which are involved in Journalism as well as in commercial activities. In this regard, the first question that we will be dealing with, here, is how these media cartels get involved in commercial activities for revenue purposes, in addition to their normal money-making activities that mainly is done through selling news, photos and commercial advertising? The second question deals with the issue of factors involved in making skills performed by reporters of BBC, CNN, Reuters, French News Agency, Associated Press to be precedent over skills performed by reporters of less famous media agencies. We will also examine the comparative educations between European and American schools of Journalism and that of Iranian counterparts. The objective of this comparison is to understand what are missing in the process of educating reporters and journalists in Iran so we can come of with solutions to mend the Iranian media economic system for a better and more effective journalism in Iran. The findings indicate that the media cartels use new modes of money-making alongside the traditional modes of commercial advertisements and infotainment. The new modes of educational contents are in fact the new ways of money-making that are used to increase their revenue. This has led them to be more significant not only because of their media activities but also because of their educational activities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Media Economy
  • Media Incoming
  • Journalism Education
  • Media Cartels