جدیدتر از رسانه‌های خیلی جدید

نویسنده

استاد گروه ارتباطات و مطالعات رسانه ای . دانشگاه فوردهام

چکیده

من در این مقاله به شکل گیری رسانه های جدیدتر از جدید می پردازم تا فرآیند تحولات ارتباطات نوین را پی گیری کنم. تعداد کاربران و میزان نفوذ “ رسانه‌های جدیدتراز جدید ” ـ یعنی رسانه‌های جدیدتر از رسانه‌های جدید، مانند توییتر، فیس‌بوک و یوتیوب هستند که مصرف‌کنندگان را به تولیدکنندگان تبدیل می‌کنند، و آثارشان به‌طور رایگان در دسترس همه قرار می گیرد. این فرآیندی است که در اواخر سال 2009 و در سال2010 به رشد خود ادامه داده و کماکان ادامه می دهد. برخی از پیامدهای این رشد عبارتند از: تیراژ روزنامه‌های کاغذی، درآمد تبلیغاتی و تعداد صفحات آنها به‌طور بارزی کاهش یافته است. از سوی دیگر تعداد بینندگان شبکه‌های خبری و سرگرمی تلویزیون کاهش یافته‌اند. یوتیوب و فیس‌بوک ستارگان جدیدی، چون سوزان بویل، آفریده‌اند و زندگی حرفه‌ای ستارگان سنتی‌ای، چون بتی وایت را در جهان غرب رونق بخشیده‌اند. پس از زلزله ویرانگر هاییتی، فیس‌بوک و توییتر، کمک فراوانی به کسب اطلاعات مهم درباره پیامدهای آن کردند. ولی رسانه‌های جدید جدید، نه تنها به‌مثابه یاری‌رسان انسان‌های رنج‌دیده استفاده شده‌اند، بلکه به وسیله فرقه‌های سیاسی (مانند کانال طالبان) نیز به‌‌مثابه ابزار برای پروپاگاندا بر روی یوتیوب مورد استفاده قرار گرفته‌اند،. رسانه‌های سنتی نیز به تلاش خود برای عرضه جایگزین‌هایی برای رسانه‌های جدید جدید ادامه می‌دهند. هم‌اکنون انتشارات دانشگاه آکسفورد، کتابشناسی‌های آن‌لاینی که به‌وسیله پژوهشگران حرفه‌ای گردآوری شده‌ را عرضه می‌کند. برخلاف صفحات ویکی‌پدیا که هرکسی روی وب می‌تواند در آن بنویسد یا آن را ویرایش کند. اما ویکی پدیا همچنان در حال جذب میلیون‌ها خواننده است که هریک از آنها می‌تواند یک نویسنده و یا یک ویراستار آنی باشد. از این نظر، تاثیر رسانه‌های جدید جدید همچنان در حال افزایش است و روی محتوای رسانه‌های قدیمی‌تر تاثیر می‌گذارند. در سال 2010، در یک برنامه تلویزیونی یک تصویر متحرک از موفقیتهای ایجاد فیس‌بوک و نیز موفقیتهای یک شبکه تلویزیونی بزرگ در ایالات متحده (سی‌ بی اس) پخش شد که براساس توییت‌های یک فرد تهیه شده بود. کتابخانه کنگره در ایالات متحده آمریکا، هم اکنون در حال آرشیو کردن همه توییت‌هاست. این کار نشان می‌دهد که توییت ـ به‌مثابه محصول رسانه‌های جدید جدید ـ اهمیت فراوانی در کار، سرگرمی و زندگی‌های ما دارد. افزایش توییت‌ها در سال گذشته، بی‌ شک، آغاز نقشی است که آنها در سال‌های پیش‌رو، در جهان خواهند داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

What’s Newer than New New Media

نویسنده [English]

  • Paul Levinson
چکیده [English]

“New new media” - that is, media newer than new media, such as Twitter, Facebook, and YouTube, which turn consumers into producers, and are available free of charge to everyone - continued to grow in numbers of users and influence in late 2009 and 2010. Among the specific consequences of this growth: Traditional paper newspapers have continued to sharply decline in circulation, advertising revenue, and numbers of pages. Network television news in America, and network entertainment television, have also declined in numbers of viewers. YouTube and Face book have created new stars such as Susan Boyle and revived the careers of traditional stars such as Betty White. Face book and Twitter were of enormous help in getting crucial information in and out of Haiti in the aftermath of its devastating earthquake. New new media, however, have not only been used to bring assistance to suffering humans - new new media have been used as vehicles of propaganda by all political persuasions, as, for example, the Taliban channel on YouTube. Traditional continue to attempt to offer alternatives to new new media - Oxford University Press now offers bibliographies online compiled by professional scholars, in contrast to the pages of Wikipedia, on which anyone on the Web can write and edit. But Wikipedia continues to attract millions of readers - each of whom can instantly become a writer and editor - and the impact of new new media continues to expand and have influence over the content of older media. In 2010, a hit motion picture was released about the creation of Face book, and a major television network in the United States (CBS) put on a television show based on someone’s Tweets. The Library of Congress in the United States of America is now archiving all Tweets. That one act shows that, although just 140 characters in the length, the Tweet - as are all products of new new media - is of enormous importance in our work, play, and lives. Their increase in the past year is no doubt just the beginning of the role that they will play in the world in years ahead.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Betty White
  • Facebook
  • new media
  • new new media
  • Newspapers
  • Susan Boyle
  • Taliban
  • television
  • Twitter
  • Wikipedia
  • Youtube