دانشجوی کارشناسی گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
چکیده
این مقاله درصدد است راهکارهایی برای برنامهسازی در رادیو بهطوری که بتواند توجه جوانان را جلب کند، ارائه دهد. رادیو یکی از سادهترین و درعین حال موثرترین وسایل ارتباط جمعی شمرده میشود. این رسانه بهدلیلارتباط مستقیم وآنی با شنونده و پوشش دادن رویدادها، ان رسانهای کارآمد است. در عصر حاضر رادیو با رقبای قدرتمندی همچون تلویزیون، ماهواره، برنامههای دیجیتالی و شبکههای اینترنتی مواجه است. با این وجود، رادیو بهعنوان رسانه ای تاثیرگذار و قابل اعتماد مورد توجه قشر وسیعی از مردم، بهویژه جوانان است. دسترسی آسان به رادیو امتیازی است که این رسانه را از سایر وسایل ارتباط جمعی متمایز میسازد. از آنجا که اکثریت هرم سنی جمعیت ایران را جوانان تشکیل میدهند رادیو برای داشتن حضوری پویا و نفوذ بیشتر در جامعه باید سهم قابل توجهی از برنامههای خود را به نیازهای نسل جوان اختصاص دهد و از این رهگذر با طرح برنامههای مناسب، در هدایت آنان نقش داشته باشد.