دانشجوی کارشناسی گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
چکیده
این مقاله به مطالعه تاثیر شبکه اجتماعی (فیس بوک) بر فرهنگ و هویت کردی میپردازد و اینکه چگونه فیس بوک باعث حس هویتی مشترک در میان کردها میشود. نظریه مورد استفاده، نظریه جهانی ـ محلی شدن رابرتسون استکه با گسترش فضای مجازی و شکلگیری شبکه های اجتماعی بیش از پیش رواج پیدا کرده است. هدف از قرار دادن هویت کردی در پیوند با جهانی شدن این است که نشان داده شود هویت کردی در عصر جهانی شدن، هویتی جهانی ـ محلی است و بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. به عبارتی، برای قوم کرد، جهانی شدن و گسترش شبکههای مجازی، همراه با محلی شدن هویت بوده است. روش تحقیق، روش کیفی مصاحبه آنلاین و الکترونیکی است که بهدلیل در دسترس نبودن افراد مورد مطالعه انتخاب شده است. انتخاب فیسبوک نیز بهدلیل بالا رفتن محبوبیت و تعداد کاربران آن و از جمله کاربران کرد است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که جهانی شدن برای قومیتها تعریف جهانی ـ محلی شدن دارد و برای کردها باعث شکلگیری یک کشور مجازی میشود که در آن میتوانند حاکمیت سیاسی و فرهنگی داشته باشند بهطوری که فیس بوک توانسته است نقش عمدهای در بازنمایی هویت کردها در جهان داشته باشد و از این راه به یافتن دوستان و همفکران کرد و غیر کرد کمک شایانی کرده است.