ابراهیمی, سید عباس, عین علی, محسن. (1398). عوامل مؤثر بر قصد تداوم استفاده از شبکه های اجتماعی؛ با میانجی گری اعتماد (مورد مطالعه: پیام رسان تلگرام و سروش). مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی, 14(1), 29-49. doi: 10.22059/gmj.2019.73575
سید عباس ابراهیمی; محسن عین علی. "عوامل مؤثر بر قصد تداوم استفاده از شبکه های اجتماعی؛ با میانجی گری اعتماد (مورد مطالعه: پیام رسان تلگرام و سروش)". مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی, 14, 1, 1398, 29-49. doi: 10.22059/gmj.2019.73575
ابراهیمی, سید عباس, عین علی, محسن. (1398). 'عوامل مؤثر بر قصد تداوم استفاده از شبکه های اجتماعی؛ با میانجی گری اعتماد (مورد مطالعه: پیام رسان تلگرام و سروش)', مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی, 14(1), pp. 29-49. doi: 10.22059/gmj.2019.73575
ابراهیمی, سید عباس, عین علی, محسن. عوامل مؤثر بر قصد تداوم استفاده از شبکه های اجتماعی؛ با میانجی گری اعتماد (مورد مطالعه: پیام رسان تلگرام و سروش). مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی, 1398; 14(1): 29-49. doi: 10.22059/gmj.2019.73575
عوامل مؤثر بر قصد تداوم استفاده از شبکه های اجتماعی؛ با میانجی گری اعتماد (مورد مطالعه: پیام رسان تلگرام و سروش)
1استادیار و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری،دانشگاه سمنان
2دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گرایش تصمیمگیری و خطمشیگذاری عمومی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
تاریخ دریافت: 07 بهمن 1397،
تاریخ بازنگری: 19 آبان 1398،
تاریخ پذیرش: 17 شهریور 1398
چکیده
امروزه زندگی انسانها، شدیداً تحت تأثیر ارتباطات نوین قرار گرفته است و حتی این تأثیر به خصوصیترین ابعاد زندگی آنها نیز رسوخ کرده است. شبکههای اجتماعی امکانی را فراهم آوردهاند که کاربران به واسطه آنها میتوانند علاقهمندیها، افکار و فعالیتهای خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند. از طرفی، یکی از ویژگیهای این شبکههای اجتماعی، ایجاد سهولت در برقراری ارتباطهای اجتماعی است. در کنار هر رابطه، بحث اعتماد به آن رابطه نیز همواره مطرح است، لذا هدف از انجام پژوهش حاضر، سنجش عوامل مؤثر بر قصد تداوم استفاده از شبکههای اجتماعی با تأکید بر نقش میانجی اعتماد به شبکههای اجتماعی تلگرام و سروش در بین 395 نفر از شهروندان بالای 18 سال در شهر سمنان است. این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی، از نوع تحقیقات توصیفی و با روش پیمایشی است. جهت جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامه مبتنی بر طیف لیکرت و برای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق، از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که نفوذ اجتماعی و سهولت کاربری بر اعتماد به شبکههای اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، بین متغیر اعتماد به شبکههای اجتماعی و قصد تداوم استفاده از شبکههای اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری یافت شد.