هویت ملی، هویت قومی و فضای مجازی

نوع مقاله : مقالۀ مروری

نویسنده

دانش آموخته دکترای جامعه شناسی دانشگاه پیام نور تهران.

10.22059/gmj.2024.98450

چکیده

 در حال حاضر فضای مجازی جزئی از زندگی روزمره بیش از 67 میلیون کاربر ایرانی شده است و بر پدیده‌های اجتماعی تاثیر می‌گذارد. هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیر فضای مجازی بر هویت ملی و هویت قومی کاربران ایرانی است. به لحاظ روش شناسی این مقاله یک مطالعه مروری و نظری است. همچنین از روش مشاهده مشارکتی در اینستاگرام  برای جمع آوری داده‌ها استفاده شده است. نتایج مطلعه مروری 68 مقاله و 15 پایان‌نامه نشان می‌دهند که فضای مجازی هویت ملی را تضعیف و هویت قومی را تقویت می‌کند. نتایج مطالعه مروری بر اساس نظریه «گسترش گروه و رشد فردیت» زیمل، تحلیل شدند. نتایج تحلیل نظری نشان می‌دهند، در عصر رسانه‌های فراگیر فردیت «به لحاظ ذهنی» در نهایت رشد خود قرار دارد که در این حالت آزادی کامل فردیت امکان پذیر می‌شود و حلقه‌های اجتماعی- خانواده، قومیت و ملت-  برای اینکه وجود داشته باشند، طبیعتاً باید تمایز اعضای خود را بپذیرند. نتایج مطالعه مروری نشان می‌دهد که اقوام ایرانی که  احساس می‌کنند در فرایند ملی سازی توسط رسانه ملی به حاشیه رانده شده‌اند، از رسانه‌های اجتماعی بعنوان جایگزین‌ برای ابراز هویت قومی استفاده می‌کنند. همچنین نتایج مشاهده مشارکتی در اینستاگرام ناهمسو با نتایج مطالعه مروری نشان می‌دهند، که کاربران ایرانی در زیست روزمره مجازی خود در اینستاگرام مولفه‌هایی از هویت ملی را که در رسانه‌های ملی کمرنگ می‌شوند، در فضای مجازی برساخت می‌کنند. بر این اساس  به نظر می‌رسد در عصر رسانه‌های فراگیر مفهوم هویت ملی نیاز به بازتعریف دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

National identity, ethnic identity and virtual space

نویسنده [English]

  • Mahin Sheikh Ansari
Ph.D. graduate of Sociology, Payame Noor University, Tehran. Iran.
چکیده [English]

Currently, virtual space has become part of the daily life of more than 67 million Iranian users and affects the social phenomena. This study evaluates the impact of virtual space on the national identity and ethnic identity of Iranian users. Methodologically, this research is a review and theoretical study. Also, the collaborative observation method on Instagram was used to collect data. The results of the review study of 68 articles and 15 theses show that cyberspace weakens national identity and strengthens ethnic identity. The results of the review study were theoretically analyzed based on Simmel's theory of "group expansion and development of individuality". Simmel considers the desire for distinction and the need to belong to a social group as a "dual drive" that is found in the existence of every person (Simmel, 2012: 415). Simmel (2012) writes:
"we can talk about a certain amount of the desire for individuality and the desire to be non-differentiation in the mind of every person, this amount is determined by personal, historical and social conditions, and remains constant" (Simmel, 2012: 414). Also, Simmel says "Individuality in existence and action generally increases to the extent that the social circle expands to include the individual" (Simmel, 2012: 406). He further argues that the larger circle encourages individual freedom, while the smaller circle restricts it (Simmel, 2012: 426).
Based on this Simmel's theory, we have deduced four propositions as follows and we have based our reasoning on these propositions.

In the mind of every person, there is a certain amount of the desire for individuality and the desire to belong to a social group, which is determined by personal, historical and social conditions.
Social phenomena appear in such a way that they balance us in duality of the desire for individuality and the desire for non-differentiation.
Individual freedom depends on the expansion of the social circle that includes the individual.
And more importantly, there is a difference between the development of individuality mentally, and what can be done.

The results of the theoretical analysis show that in the age of pervasive media, the development of individuality "mentally" has reached its maximum growth, in which complete freedom of individuality becomes possible. Naturally, social circles - family, ethnicity and nation - must accept the distinction of their members in order to exist. The results of the review show that Iranian ethnic groups ,,who feel in the process of nationalization by the national media are marginalized,, use social media as an alternative to express their ethnic identity. Also, inconsistent with the results of this review study, the results of participatory observation show that Iranian users in their virtual everyday lives on Instagram construct elements of national identity in the virtual space that are dimmed in the national media. Based on this, it seems that in the era of pervasive media, the concept of national identity needs to be redefined.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Banal nationalism
  • Ethnic identity
  • National identity
  • Simmel
  • Virtual space

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 18 شهریور 1403
  • تاریخ دریافت: 04 اردیبهشت 1401
  • تاریخ بازنگری: 11 مهر 1401
  • تاریخ پذیرش: 16 اسفند 1401