شناسایی مؤلفه‌های تربیت اخلاقی در انیمیشن سرود کریسمس با رویکرد ارتباطات بین فرهنگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه‌ی تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

2 دانشجوی دکتری فلسفه‌ی تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

10.22059/gmj.2024.371471.1320

چکیده

امروزه تولیدات سینمایی انیمیشن به‌خاطر ویژگی‌های ظاهری، تکنیکی و داشتن بستر مناسب جهت انتقال پیام، یکی از تأثیرگذارترین و پرطرفدارترین تولیدات رسانه‌ای بر کودک و نوجوان به‌حساب می‌آید. از‌این‌رو هدف پژوهش حاضر بررسی انیمیشن هالیوودی سرود کریسمس با رویکرد تربیت اخلاقی است که با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون آتراید-استرلینگ صورت پذیرفت. در بخش کتابخانه‌ای، اسناد مورد مطالعه به‌صورت هدفمند و با رعایت اصل اشباع نظری برگزیده شد و رویکرد تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها نیز توصیفی- تفسیری می‌باشد. همچنین انیمیشن سه‌بعدی سرود کریسمس، ساخت شرکت والت دیزنی و برنده جایزه اسکار به‌صورت هدفمند انتخاب و پس از چندین‌بار مشاهده، مضامین آن‌ استخراج گردید. یافته‌ها نشان‌داد که مضامین اخلاقی در انیمیشن سرود کریسمس شامل دو بخش اخلاق سلبی و ایجابی است. در این زمینه مضامین اخلاق سلبی شامل؛ خشونت و بی‌مهری، خساست و مادی‌گرایی، رفتار غیرقانونی، رقص و شراب‌خواری، خودخواهی و فردگرایی، ایستایی و عدم انعطاف‌پذیری و تقدس‌زدایی و انکار دین و مضامین اخلاق ایجابی شامل؛ خوش‌رفتاری و مهربانی، دگرخواهی و احترام به دیگران، رفتار قانونی، توجه به آرامش و شادی، پذیرش اشتباه و طلب بخشش، خودباوری و شکوفایی، درک هارمونی و جایگاه خانواده، مثبت‌اندیشی و امیدواری و دین‌گرایی می‌باشد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که تربیت اخلاقی در انیمیشن مذکور براساس ویژگی‌های مذهبی، فرهنگی و پیشینه تاریخی جوامع غربی طراحی شده است و پیشنهاد می‌شود در ترجمه این انیمیشن به‌گونه‌ای مقصدمدار عمل شود تا ضمن رعایت شرط بومی‌سازی به فرهنگ کودکان ایرانی نزدیک‌تر شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the components of moral education in the Christmas carol animation with intercultural communication

نویسندگان [English]

  • جابر افتخاری 1
  • Fahime moslemi 2
1 Ph.D. Student in Philosophy of Education, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Ph.D. Student in Philosophy of Education, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Animated film productions are now considered one of the most influential and popular media productions for children and adolescents because they are visually and technically appealing and provide a suitable platform for conveying messages. Therefore, the current research aimed to examine the Hollywood animation of Christmas carols with the approach of moral education, which was conducted using the qualitative approach and the thematic analysis of Attride-Stirling. In the library section, the studied documents were selected purposefully and according to the principle of theoretical saturation, and the approach to data analysis is descriptive-interpretive. Also, the 3D animation of the Christmas carol, produced by the Walt Disney Company and winner of the Oscar award, was selected purposefully and after several viewings, its themes were extracted. The findings showed that the moral themes in the animation of the Christmas carol include two parts: negative and positive ethics. In this context, the themes of negative ethics include; Violence and unkindness, miserliness and materialism, illegal behavior, dancing and drinking, selfishness and individualism, stagnation and inflexibility, desanctification, and denial of religion, and themes of positive ethics including; Good manners and kindness, altruism, and respect for others, legal behavior, attention to peace and happiness, accepting mistakes and asking for forgiveness, self-confidence and prosperity, understanding harmony and the position of the family, positive thinking and hope, religiosity, and Shariatism. Therefore, it can be concluded that the moral education in the mentioned animation is designed based on the religious, cultural, and historical characteristics of Western societies and it is suggested to translate this animation in a goal-oriented manner to comply with the native conditions to be closer to Iranian children's culture. Animated film productions are now considered one of the most influential and popular media productions for children and adolescents because they are visually and technically appealing and provide a suitable platform for conveying messages. Therefore, the current research aimed to examine the Hollywood animation of Christmas carols with the approach of moral education, which was conducted using the qualitative approach and the thematic analysis of Attride-Stirling. In the library section, the studied documents were selected purposefully and according to the principle of theoretical saturation, and the approach to data analysis is descriptive-interpretive. Also, the 3D animation of the Christmas carol, produced by the Walt Disney Company and winner of the Oscar award, was selected purposefully and after several viewings, its themes were extracted. The findings showed that the moral themes in the animation of the Christmas carol include two parts: negative and positive ethics. In this context, the themes of negative ethics include; Violence and unkindness, miserliness and materialism, illegal behavior, dancing and drinking, selfishness and individualism, stagnation and inflexibility, desanctification, and denial of religion, and themes of positive ethics including; Good manners and kindness, altruism, and respect for others, legal behavior, attention to peace and happiness, accepting mistakes and asking for forgiveness, self-confidence and prosperity, understanding harmony and the position of the family, positive thinking and hope, religiosity, and Shariatism. Therefore, it can be concluded that the moral education in the mentioned animation is designed based on the religious, cultural, and historical characteristics of Western societies and it is suggested to translate this animation in a goal-oriented manner to comply with the native conditions to be closer to Iranian children's culture.

کلیدواژه‌ها [English]

  • animation
  • theme analysis
  • Christmas carol
  • moral education
  • child and adolescent

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 11 آبان 1403
  • تاریخ دریافت: 13 بهمن 1401
  • تاریخ بازنگری: 15 اردیبهشت 1402
  • تاریخ پذیرش: 17 مرداد 1402