بررسی انتقادی مؤلفه‌های اجتماعی_فرهنگی فیلم «فروشنده» بر اساس الگوی لاکلا و موف

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه سیستان و بلوچستان

چکیده

سینما به بازنمایی واقعیت­های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می­پردازد.  تحلیل گفتمان انتقادی نیز واقعیت­های متن زبانی را با توجه به مؤلفه‌هایی همچون ایدئولوژی، اجتماع، فرهنگ و سیاست بازنمایی می­کند.  هدف پژوهش حاضر بررسی انتقادی مؤلفه‌های گفتمان اجتماعی– فرهنگی فیلم «فروشنده» براساس ابزارهای گفتمانی لاکلا و موف (2001) است.  در این راستا، متن کامل مکالمه ­ی فیلم «فروشنده» گردآوری شد.  سپس، داده ­های کامل فیلم با استفاده از مؤلفه‌های گفتمانی مطرح‌شده در لاک‌ها و موف (2001) مورد توصیف و تحلیل قرار گرفتند.  نتایج پژوهش نشان داد؛ گفتمان فیلم «فروشنده» با نظام معنایی حول محور دال مرکزی «تجاوز» و دال­ های شناوری همچون «طبقه متوسط جامعه»، «توسعه و پیشرفت»، «فقر»، «پنهان‌کاری»، «روسپی­گری»، «ترس از طرد شدن»، «دروغ­گویی»، «خشونت»، «خیانت»، «فروپاشی خانواده»، «جامعه باز»، «انتقام شخصی» و «مسخ‌شدگی» منسجم شده است.  به‌علاوه، در ابتدا، گفتمان­ های موجود در فیلم «فروشنده» مدرن و فردگرا است؛ ولی این فیلم درصحنه­ ی آخر گفتمان مذهبی را دوباره فعال‌سازی کرده است و گفتمان مدرن و فردگرا را در حاشیه قرار داده است.  در ادامه، با بررسی مؤلفه‌های برجسته ­سازی و حاشیه­ رانی در شخصیت بازیگران فیلم«فروشنده» مشخص گردید که دال ­های «دروغ‌گویی»، «مسخ‌شدگی» و «فقر» در این فیلم برجسته شده است و دال ­های «تواضع و فروتنی»، «احترام به حریم خصوصی» و «خانواده‌دوستی» به حاشیه کشیده شده‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Critical Study of Socio-cultural Features of The Salesman Movie, Based on Laclac and Mouffe’s Theory

نویسندگان [English]

  • Abbas Ali Ahangar
  • Amir Ali Khoshkhoonejad
  • Soheila Khademi
University of Sistan and Baluchestan