ارتباطات و الگوهای ارتباطی در سازمان

نویسنده

استادیار گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

چکیده

این مقاله تلاش دارد تا با شناسائی موانع ساختاری و میان فردی ارتباطات سازمانی، راههای غلبه بر این موانع را مورد مطاله قرار دهد و شیوه های ارتباطی مؤثر در سازمان را پیشنهاد نماید. توضیح آنکه، انسان ها از بدو تولد می دانند که چگونه باید با محیط و واقعیت های پیرامون تعامل و ارتباط داشته باشند و از موقعیت هایی که تهدید کننده قدرت ، ارزشها و خواسته های آنان است دوری نموده و فرصت های جدید را خلق نمایند. این تجربه به انسان ها می آموزد که در ارتباطات خود تا چه حد تهاجمی و تا چه اندازه تدافعی رفتار نمایند . اما اینک که سازمان ها به شدت اجتماعی شده‏اند و جوامع متشکل از بنگاه ها و سازمان ها شده‏اند، موانع ساختاری و میان فردی فراوانی ارتباطات سازمانی و ارسال مؤثر پیام را تهدید می کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Communicative Patterns within Organizations

نویسنده [English]

  • Fereydoun Verdinejad
چکیده [English]

This paper is an attempt to point out those challenges and obstacles brought about by structural and interpersonal communications, in order to recommend ways of overcoming such obstacles. It also suggests ways of establishing effective communication behaviours within an organisation.

To be clear, from the early childhood human beings know how to communicate with their surrounding environment. They also have the ability to avoid what might threat their powers and advantages and they are naturally capable of creating new opportunities for themselves.

This experience will teach them the limits of being offensive or defensive once they face the communication circumstances.

Considering the recent changes in organizational patterns, where socialising plays an important role in our society, there are quite a few structural and interpersonal obstacles that might threat the organisational communication and effective communicative behaviours.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Communication
  • Communicative patterns
  • Communicative obstacles
  • Media
  • Cultural communications
  • Personal Space